پیش‌بینی قد بلند با دی‌ان‌ای

بر اساس نتایج تحقیقات محققان هلندی و سوئدی می‌توان بر اساس DNA طول قامت زیادتر از حد متوسط را پیش‌بینی کرد.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، پیش‌بینی طول قد بزرگسال از راه داده‌های ژنتیک در چند زمینه از جمله آندوکرینولوژی کودکان (هورمون شناسی) و بررسی‌های پزشکی قانونی سودمند است، اما به ‌رغم تلاش‌های وسیع بین‌المللی در گردآوری ژن‌هایی که بر قامت انسان تأثیر می‌گذارند، علم به‌ عوامل مشخص‌کننده‌ی ژنتیکی قامت انسان بالغ هنوز ناقص است.

در یک بررسی که در بخش زیست ‌شناسی قانونی مولکولی در مرکز طبی دانشگاه اراسموس در روتردام هلند انجام شد، تعداد ۱۸۰ واریانت DNA که پیش از آن در تنوع طبیعی قامت در یک نمونه‌ی اروپایی آلمانی شرکت داده شده بوند، شامل افراد بیش ‌از ‌حد بلند و افراد با قامت طبیعی بود، مورد آزمایش قرار‌ گرفتند.

در بیش‌ از ۹۰ درصد این واریانت‌ها، تأثیر بلندی قد در افراد قد‌بلند دیده شد و در بیش ‌از ۴۰ درصد، این تأثیر از نظر آماری قابل ‌توجه بود.

پیش‌بینی قامت بلند از این ۱۸۰ واریانت DNA براساس مقیاس ۰٫۵ (به‌معنای پیش‌بینی اتفاقی) تا ۱٫۰ (پیش‌بینی کاملاً صحیح) به صحت ۰٫۷۵ می‌رسید.

به گفته ی محققان، با وجودی که میزان صحت پیش‌بینی به ‌درستی براساس DNA برای قامت بلند هنوز کمتر از آن چیزی است که تا کنون در مورد رنگ چشم، رنگ ‌مو و سن به‌ دست آمده ‌است، اما انتظار می‌رود که آگاهی جدید به ‌دست آمده در مورد ژنتیک قامت سبب افزایش بیشتر صحت در پیش‌بینی قامت بلند شده و در نهایت از طریق DNA به‌ گستره‌ی کامل طول قد منتهی‌ شود.

این محققان می‌گویند: پیش‌بینی نهایت طول قد بر اساس DNA در طب اطفال برای تخمین طول قد کودک در بزرگسالی اهمیت دارد زیرا می‌توان به درمان محدودیت رشد اقدام کرد.

نتیجه این پژوهش در Springer’s Journal Human Gentics انتشار یافته است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.