پیکر نقاش نوگرای ایران تشییع شد

۱فروردین ۱۳،

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/5-1-1392/IMAGE634998206938388836.jpg مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران

/Images/News/Larg_Pic/5-1-1392/IMAGE634998206956484867.jpg مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران

/Images/News/Larg_Pic/5-1-1392/IMAGE634998206965688883.jpg مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران

/Images/News/Larg_Pic/5-1-1392/IMAGE634998206974892900.jpg مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران

/Images/News/Larg_Pic/5-1-1392/IMAGE634998207677362133.jpg مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران

مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری از پیشگامان هنر نوگرای ایران،صبح امروز پنجم فروردین با حضور معاون هنری وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی از محل موزه هنرهای معاصر تهران به سمت بهشت زهرا(س) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم بیان کرد: مرحوم اسفندیاری انسانی با محاسن اخلاقی ویژه بود و هرگز نشنیده بودم که از کسی بدگویی کند. امسال هنرهای تجسمی، بزرگ دیگری را از دست داد.

او افزود: استاد اسفندیاری علیرغم سن بالایی که داشت همواره مشوق و یاری‌گر ما بود و متاسفم که در برنامه‌های آینده او را در کنار خود نخواهیم داشت.

حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد نیز در این مراسم گفت: مرحوم اسفندیاری چهره‌ای آرام داشت چرا که توانسته بود در برهه‌ای از تاریخ در عرصه هنر نقاشی در ایران نقشی ایفا کند و این سرزندگی را تا آخر عمر همراه داشت. چهره‌ای فریخته‌ بود که توانست جریان هنری را به گونه‌ای مدیریت کند که بنیان‌های هنر بومی و اصیل ایرانی در آثار هنری مشهود باشد و ورود هنر نوگرا به کشورمان همگام با اصالت‌های بومی کشورمان باشد.

شاه‌آبادی ادامه داد: اسفندیاری به سبب همین نوگرایی توانست همراه با زمان حرکت کند و آثار تازه و خلاقانه‌ای ارائه کند و همراه با زمان در همه فعالیت‌ها مشارکت جدی داشته باشد. امروز جای او در میان ما خالی است و سال نو را هنگامی آغاز می‌کنیم که جامعه هنری یکبار دیگر به سوگ نشسته است.

حسین محجوبی، نقاش پیشکسوت ایرانی نیز حضور اسفندیاری در جامعه هنری را تاثیرگذار دانست و گفت:نسل‌های جوان ما باید اشخاصی چون مرحوم اسفندیاری را بشناسند.

محمدابراهیم جعفری مدرس و کارشناس هنرهای تجسمی نیز در این مراسم گفت:از مسئولان وزارت ارشاد خواهش می‌کنم که پیگیری کنند تا آموزش و پرورش فضای هنری‌ای را برای دانش‌آموزان فراهم کند. هنر درس نیست و از داخل شکل می‌گیرد و بچه‌ها باید با بازی هنر را یاد بگیرند؛ هنر یک نوع بازی است و از بازی با خلاقیت‌های ما شکل می‌گیرد.

عباس مشهدی‌زاده هنرمند مجسمه ساز نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: بر جامعه ما ننگ است که اکنون حضور اشخاص مسن‌تر نسبت به جوانان در این مراسم بیشتر است. جوانان ما کجا می باشند؟ چرا ما حافظه تاریخی نداریم؟ این گله نیست، بلکه نقدی است بر خودمان.

او دربارهٔ آثار اسفندیاری اظهار کرد: یک اثر از اسفندیاری نمی‌بینیم که تلخی و سیاهی را به تصویر کشیده باشد بلکه همه آثار او با رنگ‌ها و شادی‌ها عجین شده است.

مشهدی‌زاده خاطرنشان کرد: کتاب هنر و شناساندن هنرمندان باید از کودکی به بچه‌ها آموخته شود. پیشنهاد من این است که به این قضیه بیشتر توجه شود چرا که آنچه که می‌ماند فرهنگ و هنر است و دوست‌داشتنی‌ترین چیزی که انسان فطرتا به آن عشق می‌ورزد آن چیزی است که از فرهنگ و هنر آورده شده باشد. ما دانشمندان بسیاری داریم اما دکتر حسابی در ذهن همه ما مانده است چرا که آورده داشته است.

حاشیه‌ها
مراسم تشییع پیکر احمد اسفندیاری ساعت ۱۰:۳۰ آغاز شد.

هنرمندانی چون خسرو سینایی،کامران عدل، رضا هدایت، حمید سوری و .. در این مراسم حضور داشتند.

مراسم یاد بود این هنرمند پنجشنبه( ۸ فروردین)، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه در مسجد الغدیر تهران برگزار می‌شود.

عکس‌ها: ایسنا

۵۷۵۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.