پیگیری طرح مقابله پیشدستانه با تحریم گاز در مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرحی در کمیته نفت و گاز این کمیسیون برای مقابله پیش دستانه با تحریم های احتمالی اتحادیه اروپا در زمینه صادرات گاز خبر داد.

آقای جعفری در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: بر اساس این طرح، نگاه کشور به جای خام فروشی بر تولید فراورده های گاز و نیز فروش گاز به شرق از جمله پاکستان و هند متمرکز خواهد شد.
وی ادامه داد: کلیات این طرح مدتی است در کمیته نفت و انرژی بررسی شده است و احتمالا فردا در جلسه کمیسیون انرژی بررسی خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: همه می دانند که میزان بسیار کمی از گاز ایران آن هم غیر مستقیم و از طریق ترکیه به اروپا صادر می شود اما با توجه به وابستگی ۸۵ درصدی گاز اروپا به روسیه ، تحریم گاز ایران به ضرر اروپاست .
وی افزود: اروپایی ها با این تحریم خود را در شرایطی قرار می دهند که روسیه به ویژه در فصل سرما با فشار بر اروپا قیمت گاز را افزایش دهد.
جعفری، رفتار اروپا را نشان دهنده شکست کامل پروژه تحریم نفت خام  دانست و گفت: به رغم تصویب طرح تحریم نفت و اعمال محدودیت‌های متعدد همچون بیمه کشتی‌های نفتکش و انتقال منابع مالی حاصل از فروش نفت به داخل کشور، ایران بازارهای جدیدی برای صادرات نفت شناسایی کرده و همزمان با کشف بازارهای جدید، تحریم ها منجر به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی شده است.
وی با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی در بلندمدت متوجه خطای تحریم گاز ایران خواهند شد گفت: با وجود این ، کشورهای خریدار گاز ایران به علت نیاز صنایع خود به انرژی هیچگاه به تحریم های اروپا تن نمی دهند.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.