پ‍‍ژوهشگران یزدی موفق به ساخت نانو کامپوزیت جاذب رنگ از خاک اره شدند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از این روابط عمومی ، مهدی سلیمی دانشجوی رشته شیمی واحد یزد با راهنمایی سعیده هاشمیان پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد(استاد راهنما) با استفاده از مواد ارزان و زائد چوب موفق به تهیه نانو کامپوزیت های جاذب رنگ شدند که می تواند در صنایع مختلف بویژه تصفیه پساب صنایع نساجی و رنگ کاربرد داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در این زمینه گفت:سالانه مقادیر بسیاری از مواد رنگی ، تولید و مورد مصرف صنایع گوناگون قرار می گیرد که در کنار این تولیدات و مصارف گوناگون مواد رنگی ، ضایعاتی نیز وجود دارد که اکثرا به صورت محلول و پساب هستند و تصفیه این پساب ها از نظر زیست محیطی حائز اهمیت بوده و برهمین اساس اقدامات پژوهشی متنوعی برای جذب و حذف این رنگها صورت گرفته است.

سعیده هاشمیان ادامه داد : در سالهای اخیر این پژوهشها به سمت تولید جاذب های ارزان قیمت و طبیعی نظیر سبوس و پوست انواع محصولات کشاورزی ، چوب ، سنگریزه وغیره سوق داده می شد.

هاشمیان اظهار داشت: این تحقیقات انجام شده ما نیز ، با هدف تهیه نانو جاذب های ارزان قیمت و کاربردی انجام شدند و از خاک اره به عنوان جاذب ارزان قیمت استفاده و در این راستا از اکسید فلزات مس و آهن ، نانو فریت مس و نانو کامپوزیتcufe204/sawdust تهیه شده در حذف رنگ اسیدی منوآزو از محلول های آبی مقایسه و قابلیت نانو کامپوزیت معین شد.

وی تصریح کرد : نتایج مقایسه نشان داد که فریت اسپینل مس روی ساختار و سطح خاک اره قرار گرفته است ، همچنین نانو کامپوزیت تهیه شده دارای راندمان حذف رنگ بیشتری نسبت به خاک اره و فریت اسپینل مس است.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: مخلوط کردن اسپینل فلزی با ذرات آلی خاک اره به روش ساده از این مورد به عنوان یکی از ویژگی های این تحقیقات است.

وی اضافه کرد: مخلوط سازی این مواد با هم موجب ایجاد بستری مناسب برای تهیه نانو کامپوزیت می شود همچنین استفاده از این روش ساده برای مخلوط کردن اسپینل فلزی با ذرات آلی خاک اره ، برتری هایی شامل افزایش مساحت سطح به روشی بسیار ساده و ارزان قیمت ، اثر کاتالیستی فریت مس روی جاذب خاک اره و افزایش راندمان حذف رنگ ، قابلیت بازیابی و استفاده مجدد جاذب به این کار بخشیده است.

این تحقیقات که در قالب پایان نامه مهدی سلیمی ، دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی معدنی یه راهنمایی دکتر هاشمیان صورت گرفت و در حال پیگیری در زمینه حذف رنگها و ترکیبات سمی دیگر به وسیله نانو کامپوزیت های نسبتاً ارزان قیمت است ،

همچنین نتایج این تحقیقات در مجله chemical engineering journal منتشر شده است.ک/۱

۷۵۴۶/۱۹۶۸

انتهای پیام /*

Cultural@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.