چاوز برای مرگ مهیا می شود

“به کارهای شخصی ات سر و سامان بده” . این عبارت سخت ترین جمله ایست که یک پرشک به بیمار سرطانی می گوید که امید چندانی به بهبودش وجود ندارد. بیماری دقیقا در وضعیت هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا. تا انتخابات در این کشور کمتر از ۵ ماه فرصت است و هوگو چاوز ۵۷ ساله نیز باید کارها و رسالت های سیاسی خود را سر و سامان بخشد. بسیاری ادعا می کنند که چاوز هفته گذشته نخستین گام را در این خصوص برداشت. او پیش از سفر به کوبا شورای ملی را برای ونزوئلا راه اندازی کرد. شورایی که وظیفه اش مشاوره دادن به رئیس جمهور است. اما نقش این شورا از نظر بسیاری از تحلیل گران همان اندازه در شک و ابهام است که وضعیت سلامتی شخص چاوز. این مساله اختلاف های داخلی در کشوری که بزرگترین تولید کننده نفت در نیم کره غربی است را تشدید کرده است.

در نخستین روز از ماه می بود که چاوز جرقه تشکیل این شورا را زد و البته که تمامی هشت عضو آن از جمله معاون رئیس جمهور از وفاداران قسم خورده به چاوز هستند. چاوز در اولین دستور خود به این شورا از آنها خواست که طرح خروج ونزوئلا از  کمیسیون حقوق بشر مشترک میان کشورهای قاره امریکا را بدهند. البته نظر عمومی بر این است که هدف اصلی از شکل گیری این شورای ملی تقویت جایگاه حزب سوسیالیست متحد به رهبری چاوز در ونزوئلا است .یکی از وظایف این شورا یافتن جانشینی برای چاوز است. این در حالیست که تاریخ برگزاری انتخابات در ونزوئلا هفتم اکتبر اعلام شده است.

نویسنده تایم در ادامهاین مطلب می نویسد: چاوز بیماری خود را پنهان می کند و هیچ کس جز او و پزشکان کوبایی اش نمی دانند که بیماری او در چه حد و اندازه ای است؟ چاوز در هفته گذشته شایعات در خصوص بیماری اش را رد کرده و تاکید کرد که به عنوان رئیس جمهور به تکلیف خود ادامه می دهد. در کاراکاس نیز رئیس شورای ملی تازه تاسیس شده هم ادعا می کند که چاوز همچنان نامزد حزب خود برای ماه اکتبر خواهد بود.
با اینهمه بسیار بعید به نظر می رسد که هوگو چاوزی که از سیزده سال پیش تا به امروز زمام قدرت را در اختیار داشته و سودای شش سال دیگر هم در سر دارد تا زمانی که زنده است فرصت تعیین جانشین را به شخص دیگری جز خود بدهد.
اگر وضعیت جسمانی چاوز به قدری وخیم باشد که تا اکتبر دوام نیاورد بنابراین نقش شورای ملی که او ماه پیش ابتکار تاسیس آن را به نام خود سند زد، بسیار پررنگ خواهد شد. بدترین سناریوی احتمالی این است که با افزایش اختیارات این شورا پس از مرگ چاوز در ونزوئلا وضعیت فوق العاده سیاسی اعلام شده و انتخابات یا به تاخیر افتاده و یا کنسل شود. به تاخیر افتادن زمان برگزاری این انتخابات به معنای فرصت دادن به مردی از تبار حزبی چاوز برای پیوند پیدا کردن با رای دهندگان خواهد بود. این حرکت که از لنز قانون اساسی ونزوئلا قابل توجیه نیست می تواند به تحریک مخالفان چاوز و اپوزیسیون در این کشور منتهی شود. در این شرایط نخستین رسالت شورای ملی که خارج کردم ونزوئلا از کمیسیون حقوق بشر قاره امریکا بود به کار نیروهای امنیتی می آید و سرکوب معترضان بدون نیاز به ارائه توضیح به این کمیسیون در کاراکاس و دیگر شهرهای ونزوئلا آغاز خواهد شد.

حتی اگر این شورا انتخابات را به تعویق نیندازد باز هم نگرانی حزب حاکم در خصوص جایگزینی شخص چاوز کمرنگ نخواهد شد. به سختی می توان در حزب حاکم افراد یا حتی فردی را یافت که شخصیت کاریزماتیک چاوز را داشته باشد. بر اساس بسیاری از نظرسنجی های انجام گرفته در ونزوئلا حتی اگر شخص چاوز در انتخابات آتی شرکت کند هم می تواند اصلی ترین رقیب خود را با اختلاف درصد دو رقمی خانه نشین کند.
نویسنده این مطلب در مقام نتیجه گیری می نویسد: شورای ملی علاوه بر تصمیم گیری در خصوص قطع عضویت ونزوئلا در کمیسیون حقوق بشر باید به چاوز در اداره روزانه امور مملکتی هم کمک کند. خوزه مانوئل از کارشناسان اقتصادی در این خصوص می گوید: چاوز تا روزی که آخرین نفس را در سینه دارد تمام تصمیم ها را شخصا اتخاذ خواهد کرد.

حرکت چاوز با تمام اما و اگرهایی که به دنبال داشت مانور اطمینان بخشی برای هواداران او بود. اکنون دیگر طرفداران آقای سوسیالیست دلیلی برای رد بیماری وی و یا ساده خواندنش ندارند. آنها می توانند دیگر نگران انقلاب خود هم نباشند چرا که در سیزده سال گذشته سکان آن بیش از اندازه در دستان یک نفر بوده است. هنوز هم چاوز قدرت را با سردرگم کردن دوستان و دشمنان حول یک محور در دست دارد: حرکت بعدی آقای رئیس جمهور چیست؟
شکل گیری شورای ملی این نکته را به ذهن متبادر می کند که اگر کسی در ونزوئلا به شما گفن می تواند حرکت بعدی را حدس بزند ، بدانید که دروغ گفته است!
ترجمه : سارا معصومی / ۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.