چراسرطان‌پوست شیوع‌کمتری‌درایران دارد؟

رئیس دانشکده پزشکی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در سایر نقاط جهان سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است، گفت: در ایران این نوع سرطان به دلیل پوشش و حجاب، شیوع کمتری دارد.

به گزارش فارس از ساری به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، قاسم جان‌بابایی اظهار داشت: با توجه به اینکه مازندران جزء مناطق مسافرخیز و گردشگرپذیر است انتظار می‌رود مرگ و میر ناشی از تصادفات شایع باشد، ولی مرگ و میر ناشی از تصادفات کمتر از بیماری سرطان است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ تا ۱۵ درصد از علت مرگ و میرها را بیماری سرطان تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: شایع‌ترین نوع سرطان در مازندران، سرطان گوارش به ویژه سرطان قسمت فوقانی معده، مری و روده بزرگ است.

رئیس دانشکده پزشکی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در سایر نقاط جهان سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان است، خاطرنشان کرد: در ایران این نوع سرطان به دلیل پوشش و حجاب، شیوع کمتری دارد.

این مسئول ادامه داد: سرطان‌ها بعد از بیماری قلبی عروقی دومین علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها در مازندران به شمار می‌رود.

جان‌بابایی عمده‌ترین دلیل بروز سرطان گوارش را عفوت‌های میکروبی در معده و مسائل مربوط به تغذیه‌ای دانست و گفت: در گذشته غذاهای سوخته و مانده را علت اصلی بروز سرطان دستگاه گوارش می‌‌دانستند در حالی که به نظر می‌رسد با بودن یخچال در منازل، این احتمال  کم رنگ شده است.

وی مصرف غذای پر چرب و سنگین، چاقی و ارتباط با سموم کشاورزی را از دلایل عمده شیوع سرطان گوارش در بین مردم عنوان کرد و ابراز داشت: این نوع سرطان تنها با جراحی قابل درمان است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی ادامه داد: زمینه ارثی سرطان گوارش در مازندران کمرنگ دیده می‌شود.

جان‌بابایی بهترین راه پیشگیری و درمان از سرطان‌ها را تشخیص زودرس آنها دانست و افزود: مردم باید از علایم و نشانه‌های بیماری سرطان اطلاعات کافی داشته باشند تا در بروز علایم، به پزشک مراجعه کنند.

وی علایمی مانند گیرکردن غذا در مری، درد شکم و کاهش وزن و بی‌اشتهایی، یبوست و تغییر در اجابت مزاج را شایع‌ترین علایم سرطان دستگاه گوارش نام برد و خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص به موقع، بیش از ۵۰ درصد تومورها علاج قطعی دارند.

رئیس دانشکده پزشکی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تغییر در عادت غذایی را بهترین راه حل پیشگیری از سرطان‌ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش ذکر کرد و متذکر شد: افراد از خوردن غذاهای پرچرب و سنگین و فست فودی به ویژه در شب هنگام بپرهیزند، به فعالیت بدن و از غذاهایی که حاوی سموم کشاورزی هستند خودداری کنند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.