چرا از mini-pc استفاده کنیم؟

بیشتر کاربران هنگام خرید یک PC حداکثر بودجه مورد نظرشان را محاسبه کرده و بر اساس آن قوی ترین سیستم ممکن را خریداری می کنند. که البته در بیشتر مواقع رقم تمام شده از آنچه پیش بینی می شده بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، انتخاب بهترین قطعات توسط کاربران حرفه ای مانند ۳D کارها و گیمرها امری طبیعی به نظر می رسد، چراکه واقعا به توان محاسباتی و گرافیکی بالایی نیاز دارند. اما درصد بالایی از کاربران از رایانه خود برای انجام کارهای روزمره مثل جستجو در اینترنت و تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی و اجرای نرم افزارهای اداری (مثل نرم افزارهای office) استفاده می کنند.

از این رو درصد قابل توجهی از پتانسیل سیستم همواره بدون استفاده می ماند و در واقع شما به اندازه ای که برای خرید سیستم هزینه کرده اید از آن بهره نمی برید. یکی از راه های جلوگیری از این امر استفاده از رایانه های کوچک دسکتاپ یا همان mini-pc است. این نوع از رایانه ها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، می توانند در محیط های مختلف کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

در محیط های کاری و اداری mini-pcها می توانند انتخاب هوشمندانه ای به شمار روند. چراکه از نظر سخت افزاری برای اجرای نرم افزارهای معمول اداری و محاسباتی و همچنین اتصال به اینترنت به میزان کافی قدرتمند هستند. واضح است که با این نوع از رایانه ها نمی توان برنامه های سنگین گرافیکی را اجرا کرده و انتظار رندر کردن سریع تصاویر را از آنها داشت.

اما به واسطه پردازنده و چیپ گرافیکی نسبتا خوبی که دارند می توان از برنامه های معمول مثل فوتوشاپ و کورل استفاده و عکس ها را ویرایش کرد. از دیگر نکات قابل توجه می توان به قیمت پایین این رایانه های کوچک در مقایسه با رایانه های رومیزی معمولی اشاره کرد. برای اسمبل کردن یک رایانه معمولی باید چندین قطعه را به صورت جداگانه خریداری کرد که هرکدام از آنها با توجه به اتفاقات روز بازار ممکن است با نوسانات قیمت مواجه شوند. همچنین باید توجه داشت که قطعات خریداری شده همخوانی کامل با یکدیگر داشته باشند. تمامی این موارد می تواند باعث افزایش قیمت نهایی رایانه گردد که به ضرر کاربر خواهد بود. اما mini-pcها رایانه های کاملی هستند که هیچکدام از مشکلات ذکر شده را به همراه نداشته و خرید آنها بسیار ساده و کاملا به صرفه است.

حال تصور کنید که یک شرکت یا اداره بزرگ قصد داشته باشد تعداد زیادی رایانه جدید برای کارمندان خود خریداری کند. در چنین شرایطی این برتری های mini-pc کاملا نمایان خواهند بود.

همچنین این رایانه ها اندازه بسیار کوچکی در مقایسه با رایانه های رومیزی معمولی داشته و اکثر آنها به اندازه یک کتاب هستند. این خصوصیت می تواند مزیت هایی را دربر داشته باشد. از جمله این مزیت ها می توان به اشغال فضای کم بر روی میزکار اشاره کرد. با حذف شدن کیس های بزرگ از باجه ها یا پیشخوان ها در محیط های اداری، فضای کاری بیشتری در اختیار کاربران قرار می گیرد که به خصوص در مکان های شلوغ می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

همچنین می توان این کیس های کوچک را در کنار میز کار قرار داده و یا حتی از طریق یک پایه مخصوص به پشت صفحه مانیتور متصل کرد. به این ترتیب حتی طول سیم ها و کابل های اتصالی نیز کمتر خواهد شد. از طرفی mini-pcها سطح مصرف انرژی بسیار پایینی دارند. این امر در مقیاس های بزرگ کاملا موثر بوده و هزینه برق مصرفی در طول ماه را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

اما در محیط های خانگی استفاده از رایانه می تواند کاملا ابعاد جدیدی داشته باشد که mini-pcها در این زمینه ها نیز می توانند بسیار کاربردی باشند. برای مثال یکی از کاربردهای رایانه های خانگی استفاده از اینترنت است. بیشتر این رایانه ها مجهز به درگاه های اتصال به شبکه اینترنت با سرعت بالا هستند. جالبتر اینکه از اتصال بدون سیم Wi-Fi نیز پشتیبانی می کنند و کاربران می توانند به واسطه این قابلیت، ابزارهای قابل حمل مثل گوشی های موبایل و تبلت های خود را نیز به شبکه اینترنت متصل کنند.

همچنین mini-pc نقش یک سینمای خانگی قدرتمند را نیز بازی می کند. به این ترتیب که اکثر این ابزارها محهز به درگاه های خروجی تصویر با کیفیت بالا مثل DVI و HDMI و DisplayPort هستند که هرکدام به نوعی می توانند بالاترین کیفیت تصویر ممکن را ارائه دهند. شما می توانید یکی از این mini-pcها را در اتاق نشیمن در کنار تلویزیون خود قرار داده و حتی از ویژگی زیبایی ظاهری آن نیز در جهت تزئین خانه خود استفاده کنید. چراکه اغلب این رایانه ها ظاهر جذاب و درخشانی دارند. معمولا خروجی صدای این رایانه ها آنچنان قدرتمند نیست و نمی توان بلندگوهای ۷٫۱ کاناله چندین تکه را به آنها متصل کرد، اما قابلیت پخش صدای ۲٫۱ کاناله را در حد مطلوبی دارند.

نوعی از mini-pc وجود دارد که به Barebone معروف است. این رایانه ها از همه نظر کامل بوده و مانند mini-pcهای معمولی هستند، با این تفاوت که هارد دیسک و حافظه ندارند. به نوعی تهیه این دو قطعه به عهده خود کاربر گذاشته شده است. استفاده این نوع رایانه ها در شرایطی است که کاربر به هارد دیسک حجیم یا حافظه بالا نیازی نداشته باشد. به این ترتیب می تواند با هزینه کمتری این رایانه ها را تهیه کرده و به نسبت کاربری که از سیستم دارد با هزینه کمتری بر روی آن هارد دیسک و حافظه نسب کند. این امر به خصوص برای سیستم های سرور یا رایانه های اداری که اطلاعات خود را از طریق شبکه داخلی از یک رایانه مادر تامین می کنند، می تواند بسیار کاربردی و ایده آل باشد.

از جمله شرکت هایی که در ساخت mini-pc فعال هستند می توان به  زوتاک (ZOTAC) اشاره کرد. این شرکت که در زمینه ساخت کارت های گرافیکی کاملا شناخته شده و محبوب است، تا کنون چندین مدل mini-pc نیز تولید کرده که جزو بهترین محصولات در این رده به شمار می روند. این شرکت رایانه های کوچک خود را zbox نامگذاری کرده است. Zboxها انواع مختلفی داشته که هرکدام از آنها به نوعی ویژگی های ذکر شده را در بالاترین سطح ممکن در خود داشته و از نظر سطح توان کاری، قیمت، میزان مصرف انرژی، توانایی گرافیکی و خروجی های تصویر، محصولات کاملی به شمار می روند. از جمله این رایانه های کوچک می توان به مدل ZBOX-ID80-Plus اشاره کرد که در ساخت آن از پردازنده اتم اینتل D2700 دو هسته ای ۲٫۱۳ گیگاهرتزی استفاده شده است.

همچنین توان گرافیکی این رایانه از طریق پردازنده گرافیکی انویدیا GeForce GT 520M تامین شده و مجهز به ۲ گیگابایت حافظه DDR3 می باشد. هارد دیسک ۳۲۰ گیگابایتی و پشتیبانی از خروجی های تصویر DVI و HDMI و درگاه USB 3.0 نیز از دیگر ویژگی های این محصول هستند. ZBox های زوتاک را می توانید با گارانتی آواژنگ تهیه کنید.

خبر های مرتبط:

  1. رونمایی نسخه Mini Pro گوشی هوشمند X10
  2. چگونه از طریق WiFi از اینترنت گوشی آندروئیدی‌مان استفاده کنیم؟
  3. چرا باید از نرم افزارهای متن باز استفاده کنیم؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.