چرا اضطراب اشتها را بسیار می کند

۰۷اردیبهشت،
ممتاز نیوز : واکنش روحی اشخاص به رخدادهای زندگی ابعاد گسترده و پیچیده‌ای دارد. بعضی‌ها هنگام ناراحتی و مشکلات روحی منزوی شده و در خود فرو می‌روند؛ بعضی با پرخاشگری و قیل و قال خود را از شر خشم و تالمات روحی خلاص می‌کنند اما جالب اینکه بعضی از اشخاص نیز به خوردن پناه می‌برند و هنگام ناراحتی به‌ویژه تشویش و اضطراب به‌گونه‌ای نامتعادل آغاز به خوردن انواع خوراکی‌ها از تنقلات گرفته تا مواد غذایی می‌کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خورشید ؛ برای اشخاص گروه آخر مشکل زمانی آغاز می‌شود که دفعات احساس تشویش و اضطراب آنان به سبب عوامل مختلفی مانند دارا بودن روحیه‌ای حساس یا مهم‌تر از آن تأثیر گرفتن از جامعه شتابزده و ماشینی امروزی که واکنش‌های عصبی خصیصه ذاتی آن را تشکیل می‌دهد، افزایش می یابد. نتیجه این می‌شود این اشخاص ناخواسته در شرایط وخیم دچار چاقی و اضافه وزن می شوند. دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران به خورشید می‌گوید: اشتها و اضافه وزن از جنبه‌های مختلفی به هم مربوط می‌شود. یکی از این جنبه‌ها اختلالات خلقی نظیر اضطراب و افسردگی است. بعضی از اشخاص برای فروکش کردن میزان استرس و اضطراب خود به خوردن رو می‌آورند. نباید تصور کرد که این اشخاص از خوردن لذت می‌برند بلکه مصرف خوراکی‌ها دستاویزی برای فرار از احساس تشویش و اضطراب در آنان است که این پرخوری عصبی منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود.

دکتر محمد‌ هاشمی می‌افزاید: این اضافه وزن و چاقی خود سبب افزایش استرس و متعاقب آن پرخوری اشخاص می‌شود؛ به عبارت دیگر یک چرخه معیوب پرخوری و اضافه وزن ایجاد می‌شود. تغییر شیوه زندگی ارتباط بین اضافه وزن و چاقی با تشویش و اضطراب، دارای ابعاد گوناگونی است. دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران از منظری دیگر این ارتباط را مورد ارزیابی قرار داده و می‌افزاید: تشویش و اضطراب به نوبه خود منجر به تغییرات خلقی و افسردگی می‌شود که درمان آن در حیطه وظایف متخصصان علوم رفتاری و روانپزشکان است. هاشمی می‌افزاید: یکی دیگر از جنبه‌های ارتباطی این دو موضوع بحث تغییرات خلقی و رفتاری است. فردی که تصمیم می‌گیرد اضافه وزن و چاقی خود را برطرف کند، ناچار است به عنوان یک روش صحیح و اصولی تغییراتی در شیوه زندگی خود دهد.

یعنی رفتارهای قبلی خود را به سبب تغذیه و فعالیت بدنی کنار بگذارد و شیوه درستی را اتخاذ کند. خود این موضوع به‌طور حتم نیاز به آن دارد که فرد از استرس‌ها به دور و لازم باشد بعضی از تکنیک‌های رفتاری را که در حیطه تخصصی روانشناسان و روانپزشکان قرار دارد را فرا گیرد تا بتواند این تغییر شیوه را استمرار دهد. به عبارت دیگر توجه به بخش رفتاری، رفع استرس‌ها و تغییرات خلقی حلقه گمشده درمان چاقی است که نبود آن در تمام جوامع و از جمله جامعه ما وجود دارد. بنابراین گرفتن یک رژیم غذایی همراه با یک ورزش خاص بدون توجه به بخش رفتاری، تغییرات خلقی و رفع استرس، مسیر درمان چاقی را به بیراهه خواهد کشاند. به همین سبب ضروری است اشخاصی که درصدد درمان چاقی می باشند حتما دربارهٔ وضعیت رفتاری خود با پزشک خانواده مشورت کنند.

ارتباط بیماری‌های روانی و چاقی دکتر محمد آیتی، روانپزشک با بیان اینکه اختلالات مربوط به خوردن مقوله وسیعی را در رشته روانپزشکی تشکیل می‌دهد، می‌افزاید: هر فردی که چاق است یا به شکلی اختلال خوردن دارد، بخشی از این اختلال وی می‌تواند منشأ روان پزشکی داشته باشد. وی می‌افزاید: حتی این موضوع برای اشخاصی هم که چاقی ژنتیکی دارند می‌تواند، مصداق داشته باشد. آیتی می‌گوید: اشخاص چاق برای اصلاح چاقی خود نه تنها نیاز به تغییر شیوه زندگی در تمامی امور خود مانند فعالیت روزانه، مصرف مواد غذایی، تحرکات ورزشی و حتی میزان خواب دارند بلکه به لحاظ روحی باید تغییراتی را در خود ایجاد کنند. این روانپزشک با بیان اینکه چاقی‌های روان زا یا با منشا روانی بسیار رایج است، تصریح می‌کند: هرچند که در این زمینه آمار دقیقی در دست نیست اما می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد چاقی‌ها ناشی از مشکلات روانی است و اشخاصی وجود دارند که به‌دلیل مشکلات روحی مانند افسردگی، اضطراب و حتی وسواس به خوردن افراطی رو می‌آورند؛ زیرا واکنش خوردن نوعی مکانیزم دفاعی برای کاهش اضطراب به حساب می‌آید.

آیتی درخصوص درمان و شیوه‌های مقابله با این مشکل اظهار می‌کند: اشخاصی که دچار چاقی و افزایش وزن ناشی از خوردن می باشند باید توسط روانپزشکان بررسی شوند تا مشکلات روانی آنها ریشه‌یابی شده و معلوم شود که چه عامل روحی سبب پرخوری و پناه بردن آنها به مصرف مواد خوراکی می‌شود. وی می‌افزاید: متأسفانه این موضوع در فرهنگ جامعه ما به درستی جا نیفتاده و مردم اطلاع کمی از این حقیقت دارند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.