چرا این همه تخفیف؟!

یک ناشر با بیان این‌که کتاب‌های قاچاق و کم‌کیفیت با تخفیف زیاد عرضه می‌شوند، می‌گوید: اگر کالا مرغوب و معتبر باشد، به تخفیف نیاز ندارد.

محمدرضا جعفری، مدیر نشر نو در گفت‌وگو با ایسنا درباره تخفیف‌های نامتعارف سایت‌های اینترنتی فروش کتاب، اظهار کرد: این کتاب‌ها کتاب‌های قاچاق هستند؛ کتاب‌هایی که بدون اجازه مولف و مترجم و یا ناشر چاپ می‌شوند و همین‌طور کتاب‌هایی هستند که با ترجمه سرقتی هستند، از نوع کتاب‌هایی که در ایستگاه‌های مترو با ۵۰ درصد و ۶۰ درصد تخفیف ریخته‌اند.

او درباره عرضه این نوع کتاب‌ها در سایت‌های معتبر گفت: جلو آن‌ها را باید گرفت، این‌ سایت‌ها نباید این امکان را در اختیار هرکسی بگذارند، بلکه باید در اختیار کسانی بگذارند که جواز نشر و مجوز اتحادیه ناشران را دارند. آن‌ها وضع نابسامانی درست کرده‌اند و نباید پلتفرم فروش خود را در اختیار هرکسی بگذارند. کتاب‌های قاچاق خواننده را از کتاب‌خوانی بیزار می‌کنند، نه ترجمه خوبی دارند، نه کیفیت خوبی به لحاظ چاپ، نه جمله‌بندی خوبی، این کتاب‌ها سر و ته ندارند و  باعث می‌شوند مخاطب از خواندن کتاب رمانده شود.

جعفری درباره این ارائه تخفیف به مخاطب که برخی آن را باعث بدعادت شدن او می‌دانند، بیان کرد: تخفیف خوب است البته اگر بشود داد. اما این‌که باعث شود همه انتظار تخفیف داشته باشند، درست نیست. تخفیف باید از جایی جبران شود؛ یا کالا نافروش است و تخفیف می‌دهند که فروش برود و یا این‌که برای ترغیب مشتری این کار را می‌کنند. اکر کالا مرغوب و معتبر باشد، احتیاجی به تخفیف ندارد. در مواقع خاص و برای مناسبتی می‌شود تخفیف‌هایی گذاشت اما تخفیف در حالت عادی نشان‌دهنده این است که کالا معیوب است و یا اشکال دیگری دارد.

این ناشر درباره این موضوع که تخفیف‌های زیاد ممکن است مخاطب را در انتخاب گمراه کند، افزود: هرچیزی را که بخواهیم بخریم با یکی دونفر که اهل هستند و می‌شناسند و تجربه‌ای دارند، مشورت می‌کنیم، در مورد کتاب نیز خریداران باید این کار را بکنند و همین‌طور به هوای تخفیف به دام نیفتند. 

او درباره نظارت بر فروش اینترنتی کتاب و مقابله با عرضه کتاب قاچاق در سایت‌های فروش کتاب اظهار کرد: متاسفانه هروقت پای نظارت به میان می‌آید، به بی‌راهه می‌رویم و نظارت به گونه دیگری از آب درمی‌آید. باید خود مردم آگاه شوند و سراغ این کتاب‌ها نروند. ما قدرتی نداریم و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. نظارت کار را بدتر می‌کند. این سایت‌ها را شما خبرنگاران باید شناسایی و به مردم اعلام کنید. یکی از راه‌ها این است. فرهنگ‌سازی و آگاه کردن مردم به مرور زمان اتفاق می‌افتد و یک‌شبه انجام نمی‌شود. باید اطلاع‌رسانی کنید، این‌ها باید افشا شوند و مردم هم با آزمون و خطا اشتباهاتی کنند و سراغ این سایت‌ها نروند. این آگاهی‌ها به مرور  انجام می‌شود وگرنه یک‌شبه و با نظارت درست نمی‌شود. اطلاع‌رسانی سایت‌هایی مانند شما تاثیر بسیاری دارد.

این ناشر همچنین درباره این‌که پروسه طولانی فرهنگ‌سازی منجر به آسیب به ناشران حرفه‌ای می‌شود گفت: باید تحمل کرد. هرجا بخواهیم فرهنگ‌سازی کنیم، مسلما مقداری تلفات و مشقات دارد. فرهنگ‌سازی کار ساده‌ای نیست؛ زمان می‌خواهد، تحمل می‌خواهد، صبر و پایداری می‌خواهد. چاره‌ای نیست.

انتهای پیام 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.