چرا برگزاری نشست جنبش غیرمتعهدها در ایران مهم و حساس شده است؟

به گزارش خبرآنلاین، در حالی وزیر امورخارجه ایران خبر از تحویل بیش از ۹۰ درصد دعوت‌نامه‌های نشست سران جنبش غیرمتعهدها در تهران، به مقامات کشورهای عضو می دهد، به نظر می رسد برگزاری این نشست در تهران با وجود جنگ رسانه ای اسرائیل از حساسیت خاصی برخودار شده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد: ‘محمود عباس’، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ۳۰ آگوست(۹ شهریور) برای شرکت در نشست غیر متعهدها وارد تهران می‌شود.
روزنامه صهیونیستی ‘جروزالم پست’ در این باره نوشت: محمود عباس باید تصمیم بگیرد با چه کسی است، این روزنامه می افزاید: او نمی‌تواند از سویی از صلح با اسرائیل دم بزند و از سوی دیگر خود را به آغوش رهبران حماس و ایران بیندازد.
از سوی دیگر این نشست می تواند سرآغاز روابط حسنه میان ایران و مصر جدید باشید. روزنامه مصری الوطن به نقل از سخنگوی ریاست جمهوری مصر یاسر علی از تماس تلفنی محمود احمدی نژاد با محمد مرسی خبر داد. وی افزود: در این تماس تلفنی همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهور مصر برای شرکت در اجلاس عدم تعهد که در تهران برگزار می شود، دعوت کرد.
همچنین عمرو رمضان، معاون وزیر خارجه مصر در گفتگو با خبرگزاری الشرق الاوسط مصر اظهار داشت: محمد مرسی، رئیس‌جمهور جدید مصر با حضور در کنفرانس آینده جنبش عدم تعهد در تاریخ ۲۹ آگوست در ایران، ریاست دوره‌ای این جنبش را به احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران واگذار می‌کند.
در حالی که پیش از آن ‘یاسر علی’، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در واکنش به به خبر سفر محمد مرسی به ایران برای حضور در نشست جنبش غیر متعهدها، اعلام کرد رئیس‌جمهور مصر هنوز دعوتنامه‌ای از سوی تهران دریافت نکرده است.
‘عمرو موسی’، نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری مصر با اشاره به برگزاری نشست جنبش غیرمتعهدها در تهران به پایگاه لبنانی “النشره” اعلام کرد: نشست جنبش غیرمتعهدها فرصت خوبی برای حضور محمد مرسی در ایران و گفتگو با مسئولان این کشور به منظور استفاده از تجارب ارزشمند آنها در زمینه‌های مختلف است.
ناراحتی رژیم صهیونیستی از برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران بیشتر به خاطر آن است که حضور دهها تن از مقامات عالی رتبه سیاسی کشورهای مختلف دنیا در تهران، فرصتی تبلیغاتی به تهران خواهد داد تا با رد ادعاهای غرب و اسراییل مبنی بر انزوای بین المللی تهران، خود را کشوری با ثبات و قدرتمند نشان دهد.
گفتنی است، جنبش کشور‏های غیر متعهد یا جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی برابر با ۱۳۴۰ خورشیدی در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری قرار داشتند، تشکیل شد. با اتمام دوران جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثراً کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.