چرا در عزاداری‌ها حلوا می‌خورند؟

چرا در عزاداری‌ها حلوا می‌خورند؟
سال‌هاست که در کشور و فرهنگ ما، مردم در مراسم مختلف عزاداری و ترحیم، خوراکی‌های شیرین و نرمی مانند حلوا و خرما در میان عزاداران پخش می‌کنند. بسیار‌ها فکر می‌کنند این کار، ریشه‌ای علمی و قوی دارد و بسیار‌های دیگر، آن را نوعی رسم و رسوم، می‌پندارند…

بهتر است بدانید معمولا فرد یا اشخاص عزادار،‌ در ابتدای وقوع اتفاق، مراحل مختلف سوگ را طی می‌کنند؛ از انکار و شوک گرفته تا خشم و افسردگی و پذیرش. در تمام این مراحل سوگواری، فرد عزادار به حمایت روانی و عاطفی اطرافیان نیاز دارد. اشخاص عزاداری که در حالت شوک و ناباوری به سر می‌برند یا آنهایی که در اثر داغ از دست دادن نزدیکان خود، دچار افسردگی و دلمردگی می‌شوند، معمولا تمایل چندانی به مصرف غذاها و خوراکی‌های سفت و جویدنی یا حتی ترش و شور ندارند و پذیرش خوراکی‌های نرم، شیرین و گرم برایشان مطلوب‌تر خواهد بود.

البته شاید نتوان سرو حلوا یا خرما را در مراسم عزاداری فقط به این سبب دانست و به احتمال بسیار، رسم و سنت در انتخاب چنین خوراکی‌هایی برای مراسم عزاداری، بر دیگر دلایل ارجح است. از طرف دیگر، مصرف خوراکی‌های گرم، مایع و شیرین مانند چای شیرین یا شیرکاکائو هم می‌تواند برای اشخاص عزادار مفید باشد.

به‌طور کلی، اشخاص عزادار باید تا حد امکان و برای پیشگیری از کم‌آب شدن بدن و افت قندخون، از خوراکی‌های نرم و شیرین و نوشیدنی‌های گرم و شیرین استفاده کنند.

دکتر محمدرضا خدایی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

تهیه و گردآوری : www.Ashpaziema.com


آشپزی ما
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.