چرا عربستان آقای مرسی؟

یک پایگاه روسی با اشاره به سفر روز چهارشنبه رئیس جمهوری مصر از عربستان به عنوان اولین ایستگاه خارجی به زوایای پنهان آن پرداخته اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه روسیا الیوم در مطلبی با عنوان محمد مرسی چهارشنبه در عربستان، آورده است: انتخاب عربستان به عنوان اولین ایستگاه خارجی، اتفاقی نیست.

این پایگاه بیان کرد: این سفر تنها به دیدار رهبران دو کشور خلاصه نخواهد شد و به موضوعاتی همانند توسعه تجارت میان دو کشور و تشویق سعودی ها به سرمایه گذاری در مصر خواهد پرداخت.

پایگاه مذکور می افزاید: اخوان المسلمین با شعارهایی درباره ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود اوضاع اقتصادی در مصر روی کار آمده اند و اگر در برآورده کردن وعده های خود شکست بخورند نمی توانند در انتخابات آینده موفقیتی به دست آورند.

این پایگاه می نویسد: با وجود اینکه سرمایه گذاران اصلی در مصر، آمریکا و کشورهای غربی هستند، اما سرمایه گذاری کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس اهمیت بسزایی برای مصری ها دارد.

موضوع کارگران مصری در عربستان یکی محورهای بحث مرسی با رهبران سعودی خواهد بود به ویژه اینکه عربستان میعادگاه هزاران مصری است که برای یافتن لقمه نانی و به امید بهبود شرایط معیشتی رهسپار عربستان می شوند.

پایگاه فوق می افزاید: در گذشته عربستان کارگران کشورهایی که آنها را نامطلوب می خواند اخراج کرده است هر چند قاهره فعلا از این بابت نگرانی ندارد، اما ممکن است در آینده این روند تغییر پیدا کند و دلیل این بازنگری از سرگیری روابط مصر با ایران می تواند باشد هر چند که مرسی دعوت رئیس جمهوری ایران برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد را بی پاسخ گذاشته است.

این پایگاه می نویسد: مصر با توجه به دارا بودن ارتش بزرگ و با کفایت تر از دیگر کشورهای منطقه همانند سابق بازیگر اساسی در خاورمیانه محسوب می شود، اما عربستان که از نظر جمعیت و ارتش ضعیف تر است به همپیمانی با مصر نیاز دارد.

پایگاه فوق در پایان می نویسد: ناظران بر این باورند که دیدار مرسی از ریاض پیام اطمینان بخشی برای اسرائیلی است که با نگرانی تغییرات جاری در مصر را دنبال می کند و می تواند درک کند که اخوان المسلمین به همپیمانان خود احترام می گذارند.
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.