چرا علی اکبر صالحی به روسیه رفت؟

علیرغم مذاکرات جاری بر سر محدود کردن برنامه اتمی ایران، این کشور، آرام آرام، وارد حلقه محدود قدرت های هسته ای جهان می شود.

روزنامه لاکروا چاپ فرانسه در مطلبی با اشاره به سفر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به روسیه و قرارداد ساخت دو راکتور جدید اتمی برای ایران از جانب روسیه، می نویسد: این قرارداد نشان میدهد که علیرغم مذاکرات جاری بر سر محدود کردن برنامه اتمی ایران، این کشور، آرام آرام، وارد حلقه محدود قدرت های هسته ای جهان می شود.

به گزارش ممتاز، اگرچه روسیه در نظر دارد مواد سوخت مورد ضرورت این دو راکتور برای مرکز بوشهر را تحت کنترل داشته باشد اما حتی ساخت این دو راکتور غیرنظامی هم، زمینه توسعه فرهنگ هسته ای توسط مهندسین ایرانی را مساعد خواهد کرد.

به نوشته لاکروا، توانایی های صنعتی ایران همین اکنون به اندازه ای است که مذاکره کنندگان ایرانی تلاش دارند اساس مذاکرات کنونی را عوض کنند : آنها می گویند حاضرند در بدل توافق برای غنی سازی اورانیوم در سطحی بالاتر و ادامه برنامه تحقیقاتی خود، بازرسی های سرزده آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران را بپذیرند.

لا کروا می نویسد چنین پیشنهادی با استراتژی تهران مطابقت کامل دارد.

لاکروا می نویسد در روزهای آینده، آمریکا، فرانسه وسایر کشورهای غربی باید در مورد احتمال یک توافق هسته ای با ایران و تاثیرات آن بر خاورمیانه اظهار نظر کنند.

در صورتی که ایران موفق گردد جایگاه خود را به عنوان یک قدرت هسته ای تثبیت کند، احتمالا رقبای ایران مانند عربستان سعودی و ترکیه، نیز تلاش خواهند کرد به هر قیمتی از ایران عقب نیفتند. در چنین صورتی، پیامدهای مذاکرات کنونی هسته ای از خاورمیانه هم فراتر خواهد رفت.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.