چرا مجردها و متاهل‌ها میانه خوبی ندارند؟

۷فروردین ۱۳،
ممتاز نیوز: دانشمندان می‌گویند با بررسی‌های گسترده بالاخره فهمیده‌اند که چرا بیشتر متاهل‌ها به حال مجردها تاسف می‌خورند و چرا بیشتر مجردها متاهل‌ها را کسل‌کننده می‌دانند! پژوهشگران می‌گویند: «بیشتر ما مبلغ شیوه زندگی خودمان هستیم…

 هنگامی که مساله روابط مطرح است به‌ندرت راضی می‌شویم که به این اظهارنظر بسنده کنیم که مجرد یا متأهل بودن برای وضعیت فعلی من مناسب است.»

کریستین لورین از دانشگاه استانفورد و همکارانش از دانشگاه واترلو در آمریکا که این پژوهش را انجام داده‌اند، می‌گویند اشخاص ممکن است وضعیت خودشان را بی‌نقص بپندارند و برای اینکه از انتخابشان احساس رضایت کنند، وضعیت دیگران را بد جلوه دهند.

پژوهشگران وضعیت ۸۰ فرد مجرد و متاهل را بررسی و از آنها دربارهٔ پایداری روابط عاطفی‌شان و میزان رضایتشان از این روابط سوال کردند. این اشخاص به پرسش‌هایی دربارهٔ اینکه آیا اشخاص دیگر باید وضعیت تاهل یا تجرد آنها را سرمشق قرار دهند یا نه، پاسخ دادند.

رضایت واقعی از روابط عاطفی در این ۲ بررسی تاثیری بر پاسخ‌های اشخاص نداشت بنابراین تصور فرد از تداوم وضعیت مجرد یا متاهل?بودنش و نه رضایت واقعی?اش از این وضعیت است که انگیزه داوری او نسبت به دیگران است.

پژوهشگران برای اطمینان از این نتیجه‌، ۲ بررسی دیگر را این بار با استفاده از بزرگسالانی که آنلاین دعوت شده بودند، انجام دادند. در بررسی اول ۱۵۴ نفر باید مدتی را که به نظرشان وضعیت تاهل یا تجردشان طول خواهد کشید، تعیین می‌کردند. بعضی از این اشخاص این زمان را در حد یک سال تعیین می‌کردند که نشان می‌داد وضعیت رابطه‌ای این اشخاص به سرعت تغییر می‌کند و بعضی دیگر این زمان را تا پایان عمر می‌دانستند که پایداری بیشتر را در روابط نشان می‌داد.

در مرحله بعد، این اشخاص درخواست شغلی فردی را که متاهل یا مجرد بود، می‌خواندند. نتایج نشان داد آن گروهی از اشخاص مورد آزمایش که وضعیت تاهل یا تجردشان را پایدارتر تصور می‌کردند، با احتمال بیشتری به نفع متقاضی شغلی که وضعیت ازدواجش مشابه آنها بود، رای می‌دادند. پژوهشگران در چهارمین بررسی که در آن از اشخاص خواسته می‌شد دربارهٔ یک نامزد انتخاباتی داوری کنند نیز به یافته‌های مشابهی رسیدند. نتایج نشان داد هنگامی که اشخاص با احتمال بیشتری براساس پیش‌داوری بر ضدافرادی که دوستشان ندارند، عمل می‌کنند که دلایل دیگری هم برای دوست نداشتن آنها (مثل متاهل یا مجرد بودنشان) داشته باشند.

این بررسی برای اولین بار نشان داد که هم اشخاص مجرد و هم اشخاص متاهل پیش‌داوری منفی نسبت به اشخاصی دارند که وضعیت ازدواج?شان مشابه آنها نیست: «افرادی ممکن است از گرایش خودشان به بی‌کم و کاست انگاشتن مجرد بودن یا متاهل بودن آگاه باشند، اما نمی‌دانند که این گرایش در واکنش?شان به دیگران – و نیز شیوه پاسخ‌دهی دیگران به آنها – اثر می‌گذارد.»
منبع:‌هفته نامه سلامت

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.