چرا نتایج تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی اعلام نشد

۳ م دیماه ،
ممتاز نیوز : اصلاح قانون تامین اجتماعی و افزایش سن بازنشستگی از جمله مواردی است که با جواد زمانی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم در میان می‌گذاریم. به اعتقاد او اگر بندهایی از اصلاحیه قانون تامین اجتماعی به ضرر بازنشستگان باشد مجلس آن را تصویب نمی‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ به اعتقاد زمانی اختلاف به وجود آمده بین اعضای کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس هشتم و سیاسی شدن روند کار به نفع این سازمان شد. چرا که نتایج تحقیق و تفحص در مجلس قرائت نشد و کار نیمه‌کاره رها شد.

آقای زمانی اصلاحات تازه قانون تامین اجتماعی از جمله افزایش سن بازنشستگی را چطور می‌بینید؟

اصلاحات به خودی خود هر چند وقت یک‌بار لازم است. اما مسوولان سازمان تامین اجتماعی باید در نظر بگیرند اگر سن بازنشستگی را اضافه می‌کنند و مبلغ حق بیمه را بسیار می‌کنند، در مقابل خروجی به چه شکل است و چه خدماتی به بیمه‌شدگان بعد از بازنشستگی می‌دهند. نباید قراردادهای بیمه‌یی تامین اجتماعی که با توافق دو طرف است، به صورت استثماری شود. سازمان تامین اجتماعی برای راحتی اشخاص درست شده است، اگر قرار است حق بیمه‌ها و سن بازنشستگی افزایش پیدا کند، خدمات بیمه‌شدگان هم در زمان بازنشستگی باید بیشتر شود. نه اینکه تازه بعد از بازنشستگی اشخاص برای کوچک‌ترین خدماتی دنبال انواع بیمه‌های مکمل و… بدوند.

بسیاری از کارگران و بیمه‌شدگان چندان تمایلی به افزایش سن بازنشستگی ندارند و تغییرات قانون تامین اجتماعی را به نفع خودشان نمی‌دانند؟

هر اصلاحی که در قانون تامین اجتماعی صورت گیرد باید در مجلس به تصویب برسد. مطمئنا اگر موردی باشد که به نفع بیمه‌شدگان و کارگران نباشد یا ضرری را متوجه آنها کند مجلس به همین راحتی آن را تصویب نمی‌کند. رییس سازمان اصلاحیه را انجام می‌دهد اما این اصلاحات تا در مجلس به تصویب نرسد حالت قانونی به خود نخواهد گرفت. من اعتقادم این است که اگر بندهایی برای بیمه‌شدگان ضرر داشته باشد، به احتمال قریب به یقین نمایندگان با آن مخالفت می‌کنند.

چرا نتایج تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در دوره شما، در مجلس قرائت نشد؟

متاسفانه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس و در کمیسیون اجتماعی بیشتر سیاسی شد تا اینکه یک تحقیق و تفحص واقعی باشد. معمولا روند تحقیق و تفحص در مجلس به این صورت است که ظرف ۶ ماه باید انجام شود. اگر در این مدت نتیجه نداد باید کمیته تحقیق و تفحص درخواست ۶ ماه دوم را برای ادامه کار بدهد. این اتفاق برای کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی افتاد. اما متاسفانه اختلاف نظر بین اشخاص تفحص‌کننده به نفع تامین اجتماعی شد. بعد هم رییس کمیسیون اجتماعی مجلس عوض شد. اکثریت نماینده‌های عضو کمیته تحقیق و تفحص در دور بعدی مجلس رای نیاوردند. بعضی از نماینده‌ها هم مصلحت‌اندیشی کردند. برداشت‌های سیاسی و سوءاستفاده‌های سیاسی صورت گرفت و در نهایت نتایج تحقیق در صحن علنی مجلس اعلام نشد. در واقع اختلاف بین اعضای کمیته تحقیق و تفحص به نفع تامین اجتماعی تمام شد.

الان نمی‌توانید نتایج تحقیق و تفحص را اعلام کنید؟

خیر؛ تا نتایج تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس قرائت نشده است، نمی‌شود اظهارنظری در این زمینه کرد. هرگونه اظهارنظری در این زمینه غیرقانونی است. مگر اینکه نمایندگان فعلی دوباره درخواست تحقیق و تفحص کنند و از نتایج تحقیق و تفحص کمیته قبلی استفاده کنند.

اختلاف بین اعضای کمیته تحقیق و تفحص دقیقا بر سر چه چیزی بود که نتایج در مجلس قرائت نشد؟

افرادی که عضو کمیته تحقیق و تفحص بودند باید یکسری کارهای میدانی انجام می‌دادند و هرکسی یک گوشه کار را بررسی می‌کرد، اما بعضی کمیته‌ها کم کاری می‌کردند و اساسا بررسی میدانی نمی‌کردند و شنیده‌هایشان را به عنوان نتیجه تحقیق و تفحص انجام می‌دادند. رییس کمیته تحقیق و تفحص که رییس کمیسیون اجتماعی هم در آن دوره بود برای دوره بعد رای نیاورد. بعضی نماینده‌ها هم سیاسی‌کاری و مصلحت‌اندیشی کردند و نهایتا این اختلاف‌ها به نفع سازمان تامین اجتماعی شد و نتایج تحقیق و تفحص قرائت نشد. جنگ داخلی به نفع سازمان شد. اما اگر اعضای کمیته تحقیق و تفحص موقعیت‌سنجی نکرده بودند و تا این حد مساله را سیاسی نمی‌کردند، روند بهتری طی می‌شد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.