چرا نرخ بیکاری در یزد کمتر از شیراز است؟

محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه دلایل این اختلاف را در فرهنگ کار در برخی استان ها می داد.

او در کافه خبر دراین باره گفت: “سال ۱۳۶۵ نرخ باروری کل در استان فارس و یزد، هرکدام ۶٫۸۷ فرزند بوده است. در سال ۱۳۹۰ نرخ باروری هر دوی این استانها کاهش پیدا کرده است. فارس ۱٫۴۳ فرزند و یزد ۱٫۷۴ فرزند شده است. مولود آن سال الان دیگر وارد بازار کار شده است. آمده ایم درصد بیکاری سال۱۳۹۰ را گرفته ایم، فارس ۲۰ درصد است و یزد ۷٫۴ درصد؛ چرا؟ این را به زیرساختارها و نوع مدیریت ربط می دهم. ساختارها در یزد مناسب تر است و مردمش کاری تر هستند. بنابراین بیکاری به علت افزایش جمعیت نیست بلکه اگر جمعیت خوب مدیریت نشود باعث تشدید آن می شود. به همین خاطر برای بیکاری باید دلایل دیگری را جستجو کرد.”

محمودی شرایط جمعیتی و نسبت آن با بیکاری را در استان های همجوار دیگر هم مقایسه کرد: “سمنان و مازندران هم دو تا همسایه هستند، آب و هوای خوبی هم دارند، نرخ باروریشان هم بالا بوده است و الان پائین آمده است. مازندرانی که نیاز به نیروی کار دارد باروری اش ۱٫۲ فرزند شده است که بسیار پائین است. بیکاری در مازندران ۸ درصد و در سمنان ۱۳ درصد است. لرستان و خوزستان کاملاً با هم برابرند؛ باروری هر دو ۷٫۵ فرزند بوده است و الان کاهش پیدا کرده است و خوزستان ۱٫۸۵ فرزند شده است و لرستان ۱٫۶ فرزند شده است؛ خوزستان ۱۰ درصد بیکاری دارد و لرستان ۱۷ درصد. افزایش فرزند آن هم ۴ – ۵ فرزند نسل قبل، فقط بیکاری را تشدید می کند؛ پس اگر بیکاری داشته باشیم به جمعیت ربط ندارد.”

 او از این توضیح نتیجه گرفت که افزایش جنعیت موجب افزایش بیکاری نمی شود: “حالا که می گوییم قدر مطلق افزایش جمعیت از سالی ۹۰۰ هزار نفر می خواهد برسد به ۷۰۰ هزار نفر؛ بنابراین دیگر نباید نگران افزایش بیکاری بود. اگر بیکاری داشته باشید یعنی ساختار بازار مالی خوبی ندارید، خوب وام نداده اید، ساختار بازار سرمایه تان خوب نیست.”

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه درباره دلایل افزایش جمعیت را اینجا بخوانید.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. رضا رضایی از شیراز:

    چه کسی می داند امسال برج اول سال ۹۳ حتی حقوق بیکاران شیراز با همین ۴۷۰ هزار تومان سال قبل پرداخت شده است حتی بیست هزار تومان افزایشی سال قبل نیز تا بحال به حساب بیکاران دو ماهی یکبار ریخته می شود .
    به نظر شما چرا یکی از دوستانم که ۶ ماه است بیمه بیکاریش تمام شده است هنوز کاری نیافته است
    ایا نمی شد در فارس تا بهبود وضعیت اقتصادی به ماها با ۱۰ سال سابقه کار تا یکسال دیگر بیمه بیکاری می دادند تا بیکار هستیم حداقل زندگی کنیم
    هیچ کسی جوابگو نیست وقتی مشکلی داری هیچ راهی نیست
    خدا کند برای ادارات و دولت هم همین بیکاری اتفاق بیافتد و مثل ما کارگران دولتی ها هم بدبخت شوند شاید یکی بداند ما کارگران چه کشیدیم
    انقلاب کردیم بدبخت باشیم
    شما هم نمی نویسید کارخانه ازمایش تعطیل شد شرکتهای دیگر هم فقط برای تبلیغات اگهی استخدام می زنند نمی دانم چرا این ۱۰ سال عمرم را در این کشور فنا کردم
    لطفا به عنوان نظر بنویسید شاید مسئولین ببینند یکی شاید کاری کند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.