چرا وزن شما کم نمی‌شوید

سایت خبری ممتاز نیوز:یکی از هورمون‌های بدن اجازه نمی‌دهد که شما وزن کم کنید

چرا لاغر نمی‌شوید؟

یکی از هورمون‌های بدن اجازه نمی‌دهد که شما وزن کم کنید. این مشکل اما بدون راه‌حل نیست. در ادامه به شما راه‌حل آن را خواهیم گفت.

اگر قصد دارید که وزن خود را کم کنید و تغییر در رژیم غذایی و انجام تمرین‌های ورزشی هم تاکنون به شما کمکی نکرده است، بنابراین باید بدانید که هورمون «لپتین» اجازه کاهش وزن را به شما نمی‌دهد.

این هورمون توسط سلول‌ها ترشح شده و نقش اصلی آن تعدیل وزن و سطح انرژی بدن است. هورمون لپتین از دو طریق کار خود را انجام می‌دهد:  روش اول ارسال پیام سیر شدن به مغز، و روش دوم نیز تحریک بافت‌های چربی برای سوزاندن انرژی است.

چرا لاغر نمی‌شوید؟
کاهش کالری دریافتی و مصرف غذاهای فرآوری شده مقاومت به لپتین را افزایش می‌دهند

بدن همزمان با چاق‌ شدن، لپتین بیشتری به جریان خونی ترشح می‌کند تا بتواند از این طریق بافت‌های چربی را برای سوزاندن چربی اضافی تحریک کند. این عمل در واقع واکنش طبیعی بدن محسوب می‌شود، اما برای ما این چنین به نظر می‌رسد که سوخت و ساز بدن به درستی صورت نمی‌پذیرد. اگر بخواهیم واضح‌تر منظور خود را بیان بگوییم، باید بگوییم که برخی از افراد چاق دچار نوعی «مقاومت به لپتین» شده‌اند.

دلایل مقاومت بدن به لپتین چیست؟
زمانی که بدن برای مدت طولانی سطوح بالای لپتین را تجربه می‌کند، حساسیت خود به لپتین را از دست می‌دهد. این عمل زمانی رخ می‌دهد که مغز به فرمان‌های ارسالی لپتین گوش نمی‌دهد؛ لپتین از مغز می‌خواهد که یا خوردن را متوقف کند و یا سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهد.

این اختلال باعث می‌شود که فرآیند چربی سوزی بدن کند شده و نرخ متابولیسم بدن هم به همان شکل سابق باقی بماند. علاوه بر این مسئله، بدن اشخاصی مقاوم به لپتین نسبت به بیماری‌های مزمن آسیب‌پذیرتر است، زیرا چربی اضافی شکم و التهاب ناشی از آن موجب بروز بیماری‌های مزمن می‌شود.

اختلال در رژیم غذایی عادی و کم کردن کالری دریافتی منجر به مقاومت بدن به لپتین خواهد شد. به محض اینکه افراد نمی‌توانند وزن خود را پایین بیاورند، میزان کالری دریافتی را کم می‌کنند. این کار اشتباه است، زیرا لپتین به مغز فرمان می‌دهد که به دلیل کالری پایین به غذای بیشتری نیاز دارد. بنابراین بهتر است از این نوع رژیم‌های غذایی اجتناب کنید، زیرا در اغلب اوقات نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.

مصرف منظم غذاهای فرآوری شده نیز از عوامل دیگر مقاومت بدن به لپتین است. این غذاها شامل کربوهیدرات تصفیه شده و همچنین غذاهای با میزان قند و فروکتوز و چربی بالا است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.