چرا ۸۰ درصد جوانان قلیان می کشند؟

آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: براساس پژوهش انجام شده ازمیان دختران و پسران ۱۶تا۲۵ سال ، مشخص شد که ۸۰ درصد جوانان برای تفریح و سرگرمی قلیان می کشند.

مهر: دکتر مجید ابهری افزود: این پژوهش از طریق پرسش حضوری از دختران و پسران ۱۶ تا ۲۵ سال در مناطق فرحزاد ، درکه و دربند انجام شده است.

به گفته وی ، از آنجایی که بسیاری از مراکز پذیرایی مجاز و غیر مجاز عرضه قلیان را یکی از وسایل جذب و افزایش مشتری مخصوصا جوانان قرار داده اند؛ گسترش استفاده از قلیان در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته بدون آنکه زیانهای آن بطور گسترده بیان گردد.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: با توجه به اینکه زیان یک قلیان ۲۰ برابر یک بسته سیگار است و اسانس های مختلف موجود در ستون قلیان ها باعث ایجاد بیماریهای ریوی و مشکلات تنفسی می شود، متاسفانه استفاده از این وسیله تبدیل به یک رفتار اجتماعی شده است.

ابهری افزود: ۸۰ درصد از دختران و پسران استفاده از قلیان را فقط برای سرگرمی و تفریح می دانند و هفته ای دوبار تا ۵ بار قلیان مصرف می کنند.

این استاد دانشگاه گفت: فقط ۲۰ درصد از جوان هایی که قلیان می کشند درخانه نیز قلیان داشته و بطور مرتب از آن استفاده می کنند.

به گفته وی ، لازم است رسانه ها بویژه صدا و سیما با اطلاع رسانی در مورد خیانتهای قلیان و خانواده ها نیز با جلوگیری از مصرف فرزندان خود و همچنین نیروی انتظامی با مقابله با مراکز عرضه قلیان به جوانان با گسترش این آسیب مقابله کند.

این متخصص علوم رفتاری افزود: باید با ایجاد مراکز تفریحی و رفاهی و سرگرمی های سالم برای جوانان نسبت به گسترش تفریحات سالم برای آنها اقدام شود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.