چطور گوشت سالم به دست ما می‌رسد؟!

به گزارش بی باک به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی کنارکوهی توضیح داد: تا زمانی که دام زنده است مورد تهدید انواع بیماری‌ها است. این بیماری‌ها یا منشا میکروبی دارند که بیشتر آنها بین انسان و دام مشترک است و یا دارای منشا متابولیک هستند.

وی با بیان این که پس از کشتن دام، بهداشت فراورده‌های حاصل از آن مطرح می‌شود؛ قانون سازمان دامپزشکی کشور در سال ۱۳۵۰ تدوین شده و پیش از آن در دهه ۱۳۱۰ امور مربوط به دامپزشکی از طریق وزارت کشور انجام می‌شد. نخستین دانشکده دامپزشکی نیز در سال ۱۳۱۷ در دانشگاه تهران افتتاح شد و ۱۰ نفر به عنوان دامپزشکی در آن آموزش دیدند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶ دانشکده دامپزشکی در کشور فعال هستند و تعداد زیادی دامپزشک سالانه فارغ‌التحصیل می‌شوند. هدف از تربیت دامپزشکان، بازگشت قوانین بهداشتی به جامعه و افزایش کیفی محصولات دام و افزایش میزان تولیدات دامی است. سازمان دامپزشکی سیاست‌گذار دامپزشکی کشور است و ۷۶۰ شبکه دامپزشکی نیز در کشور در حال فعالیت هستند.

کنارکوهی عنوان کرد: وظیفه اصلی دامپزشکی، ایجاد بستر بهداشتی برای پرورش دام است. جمعیت دام سبک استان (گوسفند و بز) بین ۳.۵ تا ۴ میلیون راس در تغییر است و ۷۰۰ هزار دام سنگین (گاو و گاومیش) نیز در استان وجود دارد. برای حفظ بهداشت و سلامت این دام‌ها، پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها توسط دامپزشکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله پیش‌گیری از واکسیناسیون علیه بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، بروسلوز و هاری استفاده می‌شود. در بیماری‌ هاری، مشمشه و سل که بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند علاوه بر پیش‌گیری، کارهای تشخیصی نیز انجام می‌شود. برای این کار نمونه‌هایی از خون و سرم حیوان گرفته شده و تست‌های جلدی انجام می‌شود و در صورتی که دام بیمار شناخته شود یا حامل یکی از عوامل بیماری‌ باشد بلافاصله به کشتارگاه معرفی می‌شود. در کشتارگاه در صورتی که بتوان از گوشت حیوان بیمار استفاده کرد، گوشت جدا شده و در غیر این صورت دام منهدم می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در زمینه فراورده‌های خام دامی، بهداشت کشتارگاه‌ها و پس از آن عرضه گوشت سالم برعهده دامپزشکی است که اگر گوشت مشکل داشته باشد با نظارت کارشناسان دامپزشکی منهدم می‌شود. یکی از پرتنش ترین بخش‌های کار دامپزشکی نیز همین مرحله است چرا که به دلیل گرانی و ارزش بالای دام، مالکان در برابر امحا مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: طیور نیز بیماری‌هایی دارند که گاه بین انسان و دام مشترکند که البته در مرغداری‌های صنعتی به ندرت چنین بیماری‌هایی دیده می‌شود. از این بیماری‌ها می‌توان به آنفولانزای فوق حاد اشاره کرد. برخی بیماری‌ها نیز مخصوص خود طیور هستند و می‌توانند ضربه اقتصادی شدیدی به مالکان بزنند. برای تشخیص بیماری‌های طیور یک آزمایشگاه مرجع در خوزستان راه‌اندازی شده که آزمایش بیماری‌های مختلف در آن انجام می‌شود. از استان‌های دیگر نیز به این آزمایشگاه مراجعه می‌کنند.

کنارکوهی با بیان این که طیور در ۹ کشتارگاه استان کشتار می‌شوند، عنوان کرد: در مرحله عرضه نیز کارشناسان دامپزشکی بر سلامت گوشت‌ها و نحوه توزیع نظارت می‌کنند.

وی افزود: از آن‌جا که متاسفانه میزان نهاده‌های تولیدی در کشور برای مصرف کافی نیست، بسیاری از نهاده‌های دامی از خارج کشور وارد می‌شوند که نظارت بر سلامت این نهاده‌ها نیز از وظایف دامپزشکی است. این مواد پس از وارد شدن از مرزهای خوزستان در مجموعه دامپزشکی استان آزمایش می‌شوند و در صورت سالم بودن به نقاط دیگر کشور فرستاده می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: آبزیان‌ بیماری مشترکی با انسان ندارند و بیماری‌های آبزیان به ندرت در کشورهای دیگر دیده می‌شود ولی در ایران تاکنون دیده نشده است.

کنارکوهی با بیان این‌که انهدام سگ‌های ولگرد برعهده دامپزشکی نیست، گفت: دامپزشکی به عنوان یکی از اعضای شورای سلامت استان وظیفه اعلام خطرهای سگ‌های ولگرد را دارد. کار انهدام سگ‌ها برعهده شهرداری‌ها است و ما با بیان آمارهای مربوط به سگ‌ها و بیماری‌های دیگر مانند هیراتیت و سالک که سگ‌ها ناقل اصلی آن هستند، این خطر را به اداره‌های مربوط تذکر می‌دهیم.

وی بیان کرد: برخی از مردم حیوانات خانگی دارند و با توجه به خطر نگهداری حیوانات در خانه برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند. همچنین دامداران توسط دامپزشکان واکسینه می‌شوند.

کنارکوهی افزود: همچنین اگر شهروندان پس از خرید گوشت، به کیفیت و سلامت آن مشکوک باشند، می‌توانند با مراجعه به شبکه دامپزشکی از سلامت و کیفیت گوشت آگاه شوند.

وی اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۶۸ هزار و ۳۸۶ بازدید از اماکن توزیع، عرضه و پخش فرآورده‌های خام دامی انجام شده و در این بازدیدها ۶ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۵۰ کیلوگرم فراورده خام ناسالم، ضبط و ۶ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۹۷ کیلوگرم فراورده منهدم شده است. به ۱۸ هزار و ۱۸۷ مورد غیربهداشتی تذکر داده شده و ۵۵۸ مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع داده شده است. ۲۱هزار و ۷۴ بار نیز از شناور و اسکله‌های صیادی بازدید شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: در این مدت ۲۵۰ هزار و ۹۹۱ راس دام سبک و ۴۹ هزار و ۱۰۸ راس دام سنگین و ۷ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۴۴ راس طیور در خوزستان کشتار شده است.

وی ادامه داد: در مبارزه با بیماری‌های واگیری چون آبله، تب برفکی، آنتروتوکسین و قانقاریا، ۵ میلیون و ۸۸ هزار راس دام بررسی شده‌اند و ۸۷۴ هزار راس نیز تحت مبارزه با انگل‌های داخلی قرار گرفته‌اند. سه میلیون و ۸۳۰ هزار مترمربع اماکن دامپروری نیز برای مبارزه با انگل‌های خارجی سم‌پاشی شده و یک میلیون و ۲۱۱ هزار راس دام نیز به وسیله حمام دام در برابر انگل‌های خارجی حفاظت شده‌اند.

کنارکوهی اضافه کرد: ۶۰۹ هزار راس دام نیز برای مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام واکسیناسیون و ۲۷۴۹ قلاده سگ خانگی نیز با واکسن‌ هاری واکسینه شده‌اند.

وی گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های دامی، در آینده باید در زمینه کیفی کردن فراورده‌هایی مانند تخم‌مرغ و شیر بیشتر فعالیت کرد. یکی از معضلات خوزستان، نبود کشتارگاه‌های صنعتی دام است و با وجود این مشکل، بهداشت گوشت‌های تولیدی در استان با زحمت بسیار تامین می‌شود و به این منظور باید چندین دستگاه با هم همکاری کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر این که دستگاه‌های مختلف باید در کنترل تردد دام‌ زنده همکاری کنند، خاطرنشان کرد: ورود دام زنده به کشور ممنوع است و از مرزهای خوزستان انجام نمی‌شود. بیشتر دام‌های زنده وارداتی از مرزهای شرقی کشور وارد می‌شوند و در سراسر کشور توزیع می‌شوند و اغلب با خود بیماری نیز منتشر می‌کنند، بیماری تب کریمه کنگو نیز به این طریق در کشور گسترده شد. البته کنترل ورود و خروج دام نیز بر عهده دامپزشکی نیست و دستگاه‌های دیگر باید کار کنند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.