چندگام تا ریلکسیشن یا تن آرامی

فردی که دچار افسردگی می شود که یک حالت روحی است مشکلات خواب و یا اشتها هم پیدا می کند یا کسی که سرما می خورد کم حوصله هم می شود.

دکتر ابراهیم مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به این تاثیرگذاری متقابل می توانیم با آرام کردن جسم، بر حالت های روانی نیز تاثیربگذاریم.
ریلکسیشن یا تن آرامی بدین صورت است که فرد به تدریج عضلات خود را منقبض می کند و بعد آرام آرام شل می کند، و در این میان تمرین تنفس عمیق را انجام می دهد تا اکسیژن بیشتری در دسترس داشته باشد.
مفهوم این اعمال آن است که در ذهن فرد جا بیفتد که این خودِ اوست که عضلاتش را به حالت وارهیدگی در می آورد و آرامش را تجربه می کند. در بعضی از روش ها از تصویرسازی نیز استفاده می شود. تصاویری که احساس آرامش را بوجود می آورد، ممکن است برای فردی تصویر کنار دریا باشد و برای فردی حضور در یک مهمانی و…
وی در ادامه افزود: نور آبی موجب ایجاد آرامش بیشتری می شود لذا در مراحل ریلکسیشن استفاده از این نور توصیه می شود. در تنفس عمیق هوا از طریق بینی دریافت شده، در سینه حبس، و آرام از دهان خارج می شود. حالت نشسته بر روی صندلی یا درازکش فرقی نمی کند و مهم این است که فرد در حالت وارهیدگی کامل قرار بگیرد.
ریلکسیشن را زمانی انجام دهید که عوامل حواس پرتی را کنترل کرده اید. مثل زنگ تلفن، صدا زدن افراد، آمدن مهمان و… که موجب حواس پرتی می شود. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.