چند ترفند زیرکانه برای طولانی کردن عمر باتری لپ‌تاپ

laptopOG

laptopOGیکی از تلاش‌های تولیدکنندگان دستگاه‌های قابل حمل در سراسر جهان این است که محصولاتشان کم مصرف‌تر باشد اما نمی‌توان مصرف انرژی این دستگاه‌ها را به صفر رساند. سازندگان برای افزایش مدت شارژ دستگاه می‌توانند باتری‌های بزرگ‌تری روی آن نصب کنند اما دستگاه باید سبک طراحی شود تا صاحب خود را آزار ندهد.

مصرف‌کنندگان اصلی انرژی به ترتیب صفحه‌نمایش، پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی، سیستم‌های ارتباط بیسیم، هارددیسک و درایو دیسک نوری است. بسته به میزان استفاده شما از هر یک از این قطعات، باتری زودتر یا دیرتر خالی می‌شود.لپ‌تاپ‌ها به کاربران خود اجازه می‌دهند که با کاهش راندمان، زمان شارژدهی باتری را افزایش دهند. هر قدر که راندمان بالاتر باشد، پردازنده سریع‌تر کار می‌کند و بیشتر انرژی مصرف می‌کند.

هر اندازه که نمایشگر کوچک‌تر باشد، مصرف انرژی آن نیز کم‌تر است. اگر نور نمایشگر را کاهش دهید، می‌توانید بخشی از انرژی را برای بیشتر روشن ماندن دستگاه ذخیره کنید اما برای بیشتر شارژ ماندن باتری، چشم خود را فدا نکنید. کاهش راندمان، سرعت رم، هارددیسک و درایو نوری را کاهش نمی‌دهد. گوش دادن به صوت از طریق بلندگوها نیز انرژی قابل توجهی مصرف می‌کند.

هر قدر یک دستگاه به پورت‌ها و قطعات سخت‌افزاری بیشتری مجهز باشد، بیشتر باتری مصرف می‌کند. پس تعجب نکنید که باتری گوشی‌های کوچک، بدوی و ارزان قیمت، گاهی نزدیک به ۱۰ روز شارژ باقی می‌ماند چرا که این دستگاه‌ها به امکانات سخت‌افزاری اندکی مجهزند.

عده‌ای معتقدند اتصال دستگاه به برق، در حالی که باتری آن کاملا شارژ شده، عمر باتری را کاهش می‌دهد اما تا به امروز هیچ سند علمی در این مورد یافت نشده است. بر عکس عده‌ای معتقدند شارژ و دشارژ شدن متعدد باتری عمر آن را کاهش می‌دهد. این موضوع در مورد تمام باتری‌های قابل شارژ صحت دارد.

مقاله مشابه : راهنمای خرید لپ تاپ

خاموش و روشن کردن لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با Sleep کردن ‌آن‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کند. از همین رو برای بیشتر شارژ ماندن باتری لپ‌تاپ خود در شرایطی که به برق متصل نیست، سعی کنید آن را خاموش و روشن نکنید. چرا که پردازنده و هارددیسک در هنگام روشن و خاموش شدن، بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند اما اگر می‌خواهید برای مدتی طولانی مثلا نیمی از روز از رایانه استفاده نکنید، آن را خاموش کنید.

شبکه‌های ارتباطی در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ محسوب می‌شوند. اتصال دائم Wi-Fi بخش قابل توجهی از باتری را مصرف می‌کند، پس اگر به این نوع اتصال نیاز ندارید، آن را خاموش کنید.

قرار داشتن در شرایطی که آنتن‌دهی شبکه ضعیف است، می‌تواند مصرف انرژی دستگاه را تا چند برابر افزایش دهد. وقتی آنتن‌دهی خوب نیست، به تبع نمی‌توانید مکالمه یا ارتباط داشته باشید. پس دلیلی ندارد دستگاه در این شرایط به مصرف انرژی ادامه دهد. اگر اطمینان دارید برای مدتی نسبتا طولانی از آنتن‌دهی خوبی برخوردار نخواهید شد، دستگاه را خاموش کرده یا در وضعیت Airplane Mode قرار دهید.

در نهایت به شما توصیه می‌کنیم که بی دلیل نگران وضعیت باتری نباشید و با استفاده از روش‌های غیر اصولی سعی نکنید که طول عمر آن را افزایش یا کاهش دهید. چه بسا دیده می‌شود که باتری را از دستگاه جدا می‌کنند یا در آب جوش و فریزر قرار می‌دهند! هر وسیله‌ای عمری دارد و باتری نیز با توجه به میزان استفاده شما از آن، معمولا دو تا سه سال یا گاهی بیشتر عمر می‌کند.

مطالب مرتبط:

  1. شارژ در ۲۰ ثانیه؛ اختراعی از یک دختر ۱۸ ساله
  2. نخستین درخت شارژ خورشیدی در کشور
  3. آسان ترین راه برای داشتن عمری طولانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.