چند توصیه برای تقویت اراده

جام جم آنلاین: اگر جزو آن دسته افرادید که برای انجام برخی کارها می‌گویند حالا باشد بعد، یا فعلا حالش را ندارم یا فلان کار را از فردا انجام می‌دهم، یا حتی در شکل مختلط با تنبلی آن، منتظرید کسی به آشپزخانه برود تا بگویید برای شما هم چای بریزد، یا ریموت‌کنترل تلویزیون را از روی میز بردارد و برایتان بیاورد و… ذهنتان با نشانه‌های ضعف اراده همراه با تنبلی درگیر است.

برای این‌که اراده‌‌تان را قوی کنید و با کنار گذاشتن حتی همین مقدار تنبلی روز به ‌روز به موفقیت‌ها و پیشرفت ‌هایتان در هر کاری بیفزایید، شاید پیگیری راهکارهای پی‌آمده مفید باشد:

نشانه‌های ضعف اراده را هرچند کم و کوچک باشد، دست کم نگیرید. از همین کارهای کوچک ریختن چای، برداشتن ریموت‌کنترل، نهیب‌زدن به خود با این جمله که بعداً هم زمانی‌ است مثل الان و مانند اینها شروع کنید.

همان‌جا که می‌گویید حالش را ندارم، گمان کنید ناگهان زلزله‌ای آمده و برای حفظ جانتان باید بسرعت بلند شوید و به بیرون بدوید! اما به جای دویدن و بیرون رفتن به سمت ریموت یا آشپزخانه یا کاری که قرار است انجام دهید بروید! بسرعت اثرات آن را در انجام گرفتن امورتان بدون منت دیگران خواهید دید.

گاهی بی‌ارادگی محصول ضعف در تصمیم‌گیری و انتخاب راه صحیح و بموقع است. دودلی را کنار بگذارید. برای افزایش قدرت تصمیم‌گیری باید اطلاعات درستی از موضوع داشته باشید.

اگر امکان دارد، برای رفع دودلی این آگاهی‌ها را افزایش دهید، با کارشناسان مشورت کنید، از نظر دیگران بهره بگیرید و… گاهی ضعف اراده در تصمیم، ناشی از دهن‌بینی فرد است.

با شناسایی خصوصیات و ویژگی‌های خود دریابید که آیا واقعا جزو افراد دهن‌بین به شمار می‌روید؛ در این صورت کتاب‌هایی بخوانید که روش‌های تشخیص سفسطه را در منطق با زبانی ساده آموزش می‌دهند.

به این‌گونه بهتر می‌توانید نظرات کاربردی، درست و منطقی را تشخیص دهید و بر اساس آنها اقدام کنید. کمبود خواب و خستگی می‌تواند ضعف اراده را تقویت کند.

اگر صبح‌ها در ساعت خاصی بیدار نمی‌شوید، یا به رغم بیداری از جا برنمی‌خیزید، نگویید از فردا، از همین امشب به یاد آورید که تصمیم گرفته‌اید اراده خود را تقویت کنید و باید از کم‌خوابی و خستگی ناشی از آن حذر کنید.

پس امشب زودتر بخوابید، یک لیوان آب کنارتان بگذارید و پس از بیداری، به محض دیدن نشانه ضعف در برخاستن، به صورت خود آب بپاشید! یا تصور کنید زلزله آمده و باید بسرعت برخیزید و فرار کنید! کارهایی را که انجام نشده و تلنبار شده، روی یک برگ کاغذ بنویسید و بر اساس اهمیتشان یکی یکی و به ترتیب به سرانجام برسانید.

هر جا از ادامه راه خسته شدید، بدانید دوباره دارید به آغوش بی‌ارادگی و شکست‌ها یا ناکامی‌های ناشی از آن بازمی‌گردید.


روانشناسی
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.