چند روز دیگر حملات به تیم ملی آغاز می گردد؟/ تعطیلی ۱۰ روزه لیگ در پایان هفته چهارم!

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > فوتبال ملی – مربیان لیگ برتری اگرچه برنامه های بازی های ملی را می دانند اما با آغاز بازی ها و آغاز اردوی تیم ملی ، انتقادات شان از سرمربی را آغاز می کنند. انتقاداتی که ناشی از برنامه بازی هاست.

مهدیه جباری: با همان اولین اعلام برای اردوهای تیم ملی دوباره اعتراض ها از سر گرفته شد. بازی با گابن و اردوی یک هفته ای در لیسبون. حالا تیم ها اعتراض دارند. اینکه لیگ کمتر از ۴ هفته از استارتش با وقفه روبرو می گردد. شوکی به تیم ها داده می گردد و تازه مهمتر اینکه در زمان اعزام بازیکنان ملی به اردوی لیسبون ، استقلالی ها هم می خواهند بازیکنان شان را در اختیار داشته باشند چون به فاصله ای کوتاه از این بازی باید با بوریرام در تهران بازی کنند. این یعنی چالشی بزرگ. تیم ها یک به یک معترض می شوند و امسال اعتراضاتت بسیار زودتر از حد تصور شکل می گیرند اما این اتفاق از کجا حاصل شده است؟ ۴به گزارش ممتاز ؛ ماه پیشتر ، در شرایطی که مسئولان فوتبال حتی باور نداشتند که تیم ملی به جام جهانی برسد ، نشستی میان مسئولان برگزار کننده لیگ با سرمربی تیم ملی برگزار می گردد. برنامه ها را روی هم می ریزند و حاصل این گفتمان اعلام تاریخ ۲۲ تیر برای استارت بازی هاست. البته همان زمان کارلوس کروش می گوید بازی پلی آف هم قرعه کشی شود و حتی لیگ بدون مشخص شدن نماینده صعود کننده از پلی آف قرعه کشی شود و برنامه اش در اختیار تیم ها قرار بگیرد.
سرمربی تیم ملی با توجه به فشار بازی های ملی پوشان درخواست دیگری هم دارد . استراحتی نزدیک به ۱۵ روزه به ملی پوشان. یعنی در بازه زمانی ۲۷ خرداد تا ۱۱ تیر ماه هیچ یک از باشگاه ها از ملی پوشان شان در تمرینات استفاده نکنند. این اما بهانه ای می گردد برای تیم هایی که ملیپوشان بیشتری داشتند. به طور مثال استقلال که ۸ملی پوش داشته ، تمریناتش را بسیار دیر آغاز می کند و حتی سرمربی این تیم هم در این روزها اصلا ایران نیست. او استدلالش این است که بدون بازیکن امکان برگزاری تمرین هم نیست. البته پرسپولیس کارش را زودتر آغاز می کند. سپاهان هم شرایطی مشابه با پرسپولیس دارد. تراکتورسازی هم که ملی پوشان کمتری داشته ، با خیالی آسوده در اردو است.
در نبود کارلوس کروش و سفر او به پرتغال ، سازمان لیگ برتر تصمیم دیگری هم می گیرد ، آنها لیگ را ۲ هفته عقب می اندازند و استدلال شان این است:« کروش گفته به ملی پوشان استراحت بدهید.» تصمیمی از سوی مهدی تاج که با استقبال اکثر تیم ها روبرو می گردد اما خشم چند مربی مثل دایی و مایلی کهن را به همراه دارد. این دو از تصمیم سازی های کروش برای فوتبال ایران گلایه می کنند و سرمربی تیم ملی که خودش بزرگترین لطمه از این تغییر برنامه را خورده لب به اعتراض می گشاید.و او می گوید:« این ها از من شیطان می سازند و جو را علیه من می کنند درحالی که این تعویق بازی ها بیش از همه به ضرر تیم ملی است.»
کروش البته از اعتراض مایلی کهن ناراحت نیست. او باز یک قدم پیشتر از فدراسیونی هاست. سرمربی تیم ملی می داند این تعویق بازی ها یعنی تحمیل یک شوک به تیم های لیگی در فته چهارم بازی ها. جایی که هنوز فشار بدنسازی از بدن بازیکنان خارج نشده . این یعنی بازیکنان تیم ها دوباره باید بروند به تمرینات بدنسازی و این ضربه ای بزرگ است به تیم های لیگ برتری. کروش که خودش سالها در بالاترین سطح باشگاهی دنیا مربیگری کرده دربارهٔ وقفه های طولانی لیگ در فصل قبل می گفت:« من شرایط سخت همکارانم در تیم های لیگی را تمام وجود درک کردم. آنها برای کمک به تیم ملی سختی های بسیاری کشیدند. می شد با یک برنامه ریزی دقیق ، هیچ یک از این اتفاقات نیفتد. اینکه یک تیم هر ۴ روز بازی کند و تیمی دیگر یک ماه بازی نداشته باشد ، ظلمی به هر دو تیم است. امیدوارم سال بعد دیگر این اتفاقات نیفتد. برنامه ریزی برای لیگ این قدرها هم سخت نیست.»
او که صعود به جام جهانی را با همکارانش تقسیم کرده بود ، حالا با این برنامه ریزی دوباره زیر فشار انتقادات شان می رود درحالی که خودش هم یکی از منتقدان است. کروش از پیشتر به فدراسیون اعلام کرده بود در بازی ۸ روزه ۱۶ تا ۲۴ مرداد که منتهی به یک «فیفا دی» است ، تیمش رابرای استارت اول می خواهد. او البته در برنامه ابتدایی خود از فدراسیونی ها خواسته بود برای تدارک تیمی خوب در راه جام جهانی ، برای ها «فیفا دی» تیمش را ۱۰ روز در اختیار داشته باشد اما حالا به همان یک هفته فرصت داده شده از سوی سازمان لیگ هم راضی است . ولی مشکل اینجاست که شوک اول تعویق بازی ها لیگ را دوباره به بن بست می کشاند چون اردوی اول تیم ملی هفته میانی مرداد ماه است. لیگ اول شهریور استارت می خورد و بلافاصه روزهای ششم و ۱۰ شهریور روزهای بازی دوستانه فیفاست. تیم ملی به اردویی دیگر می رود. دوباره لیگ به وقفه می افتد و این روند تا پایان سال ادامه دارد.
کروش برای برنامه آماده سازی تیم ملی اردوهای خارجی متعددی را در نظر دارد. برنامه هایی که از لیسبون و بازی با تیم هایی مثل گابن آغاز می گردد. مسابقه ای که کمی سبک تر است. در شهریور ماه تیم هایی مثل عراق و یک حریف احتمالی از آمریکای جنوبی یا مرکزی در دستور کار می باشند. در مهر ماه تیم ملی با تیمی اروپایی بازی می کند و در تعطیلات ژانویه که با نیم فصل فوتبال ایران تقارن احتمالا ملی پوشان ۲ هفته به برزیل می روند. این یعنی سالی پر فشار برای تیم ها که البته امسال باید جام حذفی را هم در لابلای بازی های شان برگزار کنند.
مهدی تاج می گوید به رغم تاخیر اتفاق افتاده در آغاز لیگ بازی ها بی وقفه پیش می روند و روز اول مارچ ، کروش تیم ملی را برای اردوی یک ماهه قبل از آغاز جام جهانی در اختیار می گیرد. تیم ملی که قبل از بازی های جام جهانی باید حداقل بازی با ۲ تیم از هر قاره را تجربه کند ، به دنبال افزایش فشار تدرجی بازی هاست. این روزها به بازی با گابن ایراد گرفته می گردد درحالی که گابن آغازی است برای رسیدن به یک روند موفق. البته دور از ذهن هم نیست که تجربه کودتا علیه ایویچ . تجربه فشارهای ماه های پایانی علیه برانکو ایوانکوویچ سبب شود تا هم فدراسیونی ها و هم نزدیکان به سرمربی تیم ملی به او اخطار دهند ، بسیار به دنبال بازی های سخت و بزرگ نباشد و در آرامش روند تیمی اش را پیش ببرد. اگرچه کروش برنامه اش را فاز به فاز پیش می برد و با تیم های بزرگ هم بازی خواهد کرد . البته به شرطی که فدراسیون فوتبال توان هماهنگی این بازی ها را داشته باشد. او سال قبل و در زمان اعتراض به بازیهای دوستانه تیمش گفته بود:« مگر برزیل و اسپانیا یا آرژانیتن برای تیم من هماهنگ شده اند که ما بازی نکردیم؟»

۴۱۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.