چهره محروم کهگیلویه و بویراحمد به‌خاطر کمبود اعتبار

ایران > شهرستان‌ها– گروه شهرستان‌ها:
یک‌سال و اندی پیش بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اتفاقاتی جالب و به‌خاطر یکسری اختلافات عوض شد.

 در واقع استانداران اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد جایشان با یکدیگر عوض شد تا مردم هر دو استان به‌خاطر حل شدن اختلافات پیش‌آمده به پیشرفت و توسعه طرح‌های نیمه‌کاره امیدوار شوند. آن زمان صابری استاندار پیشین اردبیل که استاندار کهگیلویه و بویراحمد شده بود اعلام کرد که ظرفیت گردشگری بسیار بالاست و تنها با همین ظرفیت می‌توان یک استان با جمعیتی چند برابر کهگیلویه و بویراحمد را نیز اداره کرد. در آن موقع هم به‌نظر می‌رسید که آقای استاندار وقت بسیاری برای پیشبرد کارهای عقب افتاده ندارد و شاید بعضی تجربه‌های وی در استان اردبیل هم به‌خصوص در زمینه گردشگری به‌خاطر تفاوت ۲استان به‌ کارش نیاید.

حالا چند روزی می‌شود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرده و از آمارهایی که ارائه می‌شود می‌توان دریافت که هنوز این استان با محرومیت‌های بسیاری روبه‌روست. در حال حاضر در استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های بسیاری در زمینه آموزشی و عمرانی نیمه‌کاره باقی‌مانده است. این استان و به‌خصوص ۲ شهرستان کهگیلویه و شهرستان بویراحمد که مرکز استان یعنی یاسوج هم در آن قرار دارد با کمبودهایی روبه‌رو می باشند که در‌شأن مرکز و شهرهای ضروری یک‌استان نیست؛ نبود مراکز درمانی مجهز و پزشک قانونی ازجمله این کمبودهاست. مردم شهرستان‌های دنا، باشت، بهمئی، چرام و لنده همچنان به سبب نبود مراکز پزشکی قانونی در این شهرها با مشکلات جدی مواجه می باشند. در شهرهای یاسوج، کهگیلویه و گچساران نیز ۳مرکز پزشکی قانونی وجود دارد که به‌دلیل کمبود امکاناتی شامل ساختمان، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی در ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان با مشکل اساسی روبه‌رو می باشند. شهرستان کهگیلویه هم با جمعیتی افزون بر۵۶ هزار نفر از داشتن سالن تشریح بی‌بهره است.

در آمار و ارقام نمی‌گنجد

سیدموسی خادمی، استاندار تازه کهگیلویه و بویراحمد در نخستین روزهای کاری خود عنوان کرد که میزان و عمق محرومیت در این استان تنها با زندگی در آن شناخته می‌شود و محرومیت این استان در آمار و ارقام نمی‌گنجد. وی با بیان اینکه مدیریت نتوانسته توانمندی‌های بالقوه این استان را فعلیت بخشد، گفت: علل توسعه‌نیافتگی در این استان ساختاری، تاریخی و مدیریتی است. وی چند روز پیش نیز اعلام کرد: ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده به استان از سوی صندوق ملی توسعه در سال‌های ۹۰ و ۹۱ هنوز جذب نشده است و جذب نشدن این اعتبار برای استان، پذیرفتنی نیست. وی افزود: بخشی از مشکل عدم‌جذب به مشکلات بانکی، قرار داشتن بانک‌ها در خارج از استان و نظام ارتباطی ضعیف با مدیران عاملان این بانک‌ها برمی‌گردد.

کهگیلویه شبیه روستایی بزرگ

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین تودیع و معارفه شهردار دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه‌گفت: این شهرستان بیشتر شبیه به یک روستای بزرگ است. پژمان نیک‌اقبال به چند مورد محرومیت و مشکل کهگیلویه اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر ظرفیت شوراها در این استان مطلوب نبوده و امیدوارم دیگر شاهد این موضوع که به یک معضل تبدیل شده نباشیم. معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: شهرستان کهگیلویه نماد بلاد شاپور را در خود جای داده است و می‌تواند به قطب گردشگری، فرهنگی و توریستی تبدیل شود اما این آثار تاریخی روزبه‌روز به شیوه‌های مختلف در حال تخریب می باشند. نیک اقبال اظهار کرد: این شهرستان در زمینه‌های کشاورزی نیز جزو مستعدترین نقاط در استان و کشور است که با بهره‌برداری از سد مارون۲ انقلاب بزرگی در این حوزه صورت می‌گیرد که اشتغال‌زایی را در بر داشته و دیگر نیازی به احداث و وجود پتروشیمی نیست. وی تأکید کرد: شهردار دهدشت باید نخستویت نخست خود را به عمران شهری اختصاص بدهد چراکه چهره شهری این شهر بیشتر شبیه به یک روستاست تا یک شهر. معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه و بویراحمد شوراهای اسلامی شهر را بازوی توانمند شهرداری نام برد و تصریح کرد: در چند سال اخیر ظرفیت شوراها در این استان مطلوب نبوده و امیدوارم دیگر شاهد این موضوع که به یک معضل تبدیل شده نباشیم. همچنین ابراهیم جعفری، فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: سال‌جاری شهر دهدشت (مرکز شهرستان کهگیلویه) ۵۰سالگی تاسیس خود را جشن می‌گیرد و این در حالی است که نداشتن فضای سبز استاندارد، عدم‌وجود چهره شهری و نبود ورودی‌های مناسب از ضروری‌ترین معضلات این شهر است. به‌هر ترتیب استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان یکی از استان‌های محروم کشور به‌حساب می‌آید و استاندار تازه این استان معتقد است از مجموعه استانداری باید یک صدای واحد با محوریت کار، توسعه و سرمایه‌گذاری با هدف رفع محرومیت از استان شنیده شود. وی رفع محرومیت از استان را در گرو این می‌داند که این مسئله هدف فرد فرد و ملکه ذهن همه باشد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.