چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است

طعم شیرین مادر شدن را از آن‌هایی بپرسید که تجربه کرده‌اند. آن چنان عشقی است که قادر نیستند توصیفی برای آن بگویند. بچه، میوه زندگی و آرزوی هر زوجی است. از همان روزی که به دنیا می‌آید، رنگ و بوی زندگی را عوض میکند. نه تنها رنگ و بو که برنامه زندگی هم عوض می‌شود. هرچه باشد یک نفر جدید اضافه شده و دیگر زندگی به شکل قبل نیست.
همه وقت شما را کودک می‌گیرد
شاید قبل از این که بچه‌دار شوید از آن‌هایی بودید که در زندگی بر طبق برنامه پیش می‌رفتید. اما حالا که نفر دیگری به شما اضافه شده آن روزها را فراموش کنید؛ چون دیگر این کودک شماست که همه وقت‌تان را می‌گیرد و برنامه زندگی‌تان را تعیین می‌کند.
نوزادان روزانه ۱۸ ساعت می‌خوابند اما این زمان پشت سر هم نیست و چند ساعت یک‌بار بیدار می‌شوند و دوباره به خواب می‌روند. مابین این خوابیدن‌ها و بیدار شدن‌ها، غذا خوردن، تعویض پوشک و لباس و مراقبت‌های دیگر صورت می‌گیرد.
توصیه: بعد از هفته اول نوزادان در راس زمان‌های خاصی به خواب می‌روند و از آن زمان دیگر می‌توانید مدیریت زمان بهتری داشته باشید.
به باشگاه جهانی والدین ملحق می‌شوید
از فردای روزی که کودک شما به دنیا می‌آید، یک عالمه دوستان جدید پیدا می‌کنید؛ دوستانی که مثل خود شما تازه طعم مادر شدن را تجربه می‌کنند. در پارک چند مادر دیگر مثل شما نشسته‌اند و به شما پیشنهاد می‌دهند که در یک زمان خاص قرار بگذارید و با هم کودکان‌تان را برای بازی به پارک ببرید. همکارتان درباره دکتری که کودک خود را پیش او می‌برید، می‌پرسد و کنجکاوانه پیگیر می‌شود و درباره نحوه کار او نظر می‌دهد. این باشگاه نامش والدین است و کارهای زیادی در آن است که باید انجام دهید. در عین حال از عضویت در آن لذت ببرید.
توصیه: در این باشگاه هر مادری برای نگهداری و پرورش فرزندش روش خاص خود را دارد و سبک مخصوص به خود، که ممکن است با مادر دیگر کاملا متفاوت باشد. 
روابط شما تغییر می‌کند
بعد از تولد فرزندتان تحرکات شما تغییر می‌کند. انسان دیگری برای برقراری ارتباط و تعامل اضافه می‌شود و این یعنی شما زمان کمتری برای همسرتان وقت می‌گذارید. اگر یکی از والدین یک تنه از فرزند تازه متولد شده بیشتر مراقبت کند و همه کارهایش بر دوش او باشد، طرف مقابل حس ترد شدن و حقارت می‌کند و به حدی این قضیه پیش می‌رود که حتی فراموش می‌کنند با هم صحبت کنند.
توصیه: زمانی را برای خود و همسرتان قرار دهید و با هم درباره اتفاقاتی که بر شما در طی روز گذشته صحبت کنید.
حسرت خوابی خوب به دلتان می‌ماند
یادتان هست شب برای خوابیدن بود و چه خواب خوبی می‌رفتید؟! نوزاد شما دیگر این اجازه را نمی‌دهد که در شب حتی لحظه‌ای هم خواب بر چشمان‌تان بیاید. تا زمانی که خواب او تنظیم نشود و در طول شب بیدار شود، بی‌خوابی‌های شبانه همچنان برای شما باقی است. به جبران این کمبود می‌توانید با همسرتان تقسیم وظایف کنید و نوبتی از کودک مراقبت کرده و دیگری بخوابد. 
توصیه: در طول روز که کودک خواب است، دست از انجام کارهای روزمره بکشید، استراحت کنید و جبران خواب نرفته را بکنید.
رفت و آمدها زیاد می‌شود
خوب می‌دانید از روزی که فرزندتان به دنیا می‌آید، دوست و آشنا وقت و بی‌وقت دلشان تنگ می‌شود و به منزل شما می‌آیند تا کودک شما را ببینند. از لحظه‌ای که می‌رسند، یک‌ریز از بزرگ کردن بچه‌های خودشان می‌گویند و خاطرات و سختی‌ها و شیرینی‌هایی که گذرانده‌اند را یک به یک به تقسیر شرح می‌دهند. آنقدر هم از تجربه‌هایشان می‌گویند و برای شما نسخه می‌پیچند که شاید ذله شوید! پای حرف‌هایشان بشینید، شنیدنش خالی از لطف نیست. از سلامت مهمان‌هایتان مطمئن شوید که مبادا مریض باشند و به نوزاد انتقال دهند. تا دست‌هایشان را نشسته‌اند، نگذارید کودک را بغل کنند.
توصیه: اگر از درستی کارهایی که انجام می‌دهید مطمئن هستید، در جواب نسخه پیچیدن‌ها و توصیه کردن‌های بقیه بگویید: “خوبه، یه بار دیگه چشم انجامش می‌دم”! آن‌هایی که فهیم باشند، منظور شما خوب دستگیرشان می‌شود! 
خودتان را به هزار و یک شکل جورواجور در بیاورید 
چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است
نوزادان با دیدن و تعامل با محیط اطراف است که چیز یاد می‌گیرند. از دوران کودکی شما آنقدرها هم نگذشته، پس تا می‌توانید کارهای بچگانه انجام دهید تا کودک خود را برای یادگیری تشویق کنید. لبخند زدن یا خنده‌دار کردن حالت صورت یا درآوردن صداهای جالب و خنده‌دار توجه نوزاد را جلب می‌کند.
توصیه: بعد از چند هفته که از تولد گذشت، می‌بینید که فرزند شما چه خوب همه حرکات شما را یاد گرفته و حتی شکل صورت شما را هم تقلید می‌کند.
دست به دامن بقیه شوید 
چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است
کودکان نیاز به توجه دائمی دارند و این مساله برای مادر خیلی خسته کننده است. برای آن که از پا در نیایید و زمانی را هم به خودتان اختصاص دهید، از افراد دیگر برای نگهداری کودک کمک بگیرید. از همسرتان بخواهید ساعاتی را هم، او از کودک مراقبت کند تا زمانی برای خودتان داشته باشید و به کارهایتان برسید، برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان را ببینید، حمام کنید و یا به پیاده‌روی بروید.
توصیه: اگر به دور از همسرتان زندگی می‌کنید و یا اینکه کارش به گونه‌ای است که نمی‌تواند به شما کمک کند، از اقوام و دوستان کمک بخواهید. حتی چند دقیقه استراحت هم شما را شارژ می‌کند. 
به زبان کودک با او حرف بزنید 
زمانی که با کودک خود صحبت می‌کنید، او یاد می‌گیرد و شما الگوی او می‌شوید و هرچه بیشتر صحبت کنید این روند بیشتر اتفاق می‌افتد.
توصیه: صدای بچه خود؛ مانند بابا و گوگو، را تقلید کنید و منتظر باشید صدای دیگری تولید کند و دوباره آن را تکرار کنید. این باعث می‌شود بین شما مکالمه رد و بدل شود.
هزینه‌های کمرشکن کودک بر دوش والدین
چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است
یک خانواده با در آمد متوسط در ۱۷ سال اول زندگی فرزند خود، رقمی معادل ۲۲۵ هزار دلار، خرج او می‌کنند. این هزینه فقط مربوط به غذا، سرپناه و بقیه ملزومات اولیه است و شامل هزینه‌های درمانی و بیمه نمی‌شود و حتی پول پس‌انداز دانشگاه نیز جز آن نیست. پس یادتان باشد بچه‌دار شدن نیاز به برنامه مالی قوی دارد. 
اشتباه، جزیی از وظیفه پدر مادری است 
چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است
حتما با خودتان قرار گذاشته‌اید که باید بهترین و بدون اشتباه‌ترین والدین باشید که وجودتان باعث آرامش و شادی شود. اما بارها پیش آمده که در موقعیتی گرفته‌اید که ندانید باید چه کار کنید و اکنون هم احساس گناه و پشیمانی می‌کنید که برخی اوقات حوصله فرزندتان را نداشتید و با او بد رفتار کرده‌اید و آنقدرها که باید از دوران والدینی خود لذت نبرده‌اید. احساس گناه نکنید؛ این امر کاملا طبیعی است که نیاز پیدا کنید برای مدت کمی از بچه دور باشید.
توصیه: در این چنین زمان‌هایی از شخصی دیگر کمک بخواهید. زمانی که بچه در تختخواب خود خواب است، به دوست‌تان زنگ بزنید تا کمی هم زمان برای خود صرف کرده باشید اما حواستان باشد که همه چیز به خوبی پیش برود. 
کتاب به درد بخور برای کودکان، ادبیات است
اگر پیش از این‌ها از آن افرادی بودید که در مورد کتاب‌های مورد علاقه کودکان هیچ نمی‌دانستید، اکنون دیگر باید غرق آن شوید. بسیاری از این کتاب‌ها آن گونه نوشته شده‌اند که هم از زبان کودک باشد و هم از زبان والدین تا در حین آموزش، سرگرم کننده هم باشد. کودکان دوست دارند که برایشان داستان خوانده شود و از همان ماه‌های ابتدایی تولد این کار را انجام دهید و فکر نکنید که زود است.
توصیه: اگر برای کودک خود با صدای بلند کتاب بخوانید، زمانی که بزرگتر شد کتاب خوان بهتری می‌شود. 
والدین هم جایزالخطا هستند 
چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است
همه آن بایدها و نبایدهایی که در کتاب‌های آموزش نحوه رفتار والدین می‌خوانید و همه آن قدغن‌هایی که نباید انجام دهید… شاید در حرف اجرایی باشند اما در عمل و در دنیای واقعی اصلی‌ترین قانون عملکرد والدین است. اگر کودک شما بزرگ شده و باز هم پستونک می‌خواهد، ممکن است تسلیم شوید و این اشتباه را بکنید که باز هم به او اجازه استفاده بدهید. سخت نگیرید؛ این اشتباهی نیست که به او آسیبی برساند. زمانیکه در این گونه موقعیت‌ها دچار شک می‌شوید، از پزشک متخصص اطفال سوال کنید.
قاضی، شمایید 
چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است
هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود، نقش میانجی‌گیری والدین هم پررنگ‌تر می‌شود. نقشی که چندان هم والدین راغب به داشتن آن نیستند. با وجود این جر و بحث‌هایی بین بچه‌ها پیش می‌آید که باید خاتمه پیدا کند، محدودیت‌هایی تعیین شود و زمان‌های استراحت مشخص شوند و این تنها قسمتی از این نقش سنگین است.
توصیه: برای هر کدام از فرزندان‌تان جداگانه زمان بگذارید که با هم تنها باشید تا برای جلب توجه شما با هم رقابت نکنند.
 عشق به کودک واقعی است
شاید هنوز برای شما اتفاق نیفتاده باشد اما روزی می‌رسد که به کودک خود نگاه می‌کنید و چنان عشق و احساسی در خود حس می‌کنید که تا به قبل تجربه نکرده بودید. به طور عجیبی این احساس و عشق بی‌حد و حصر والدین و بویژه مادرها را درگیر خود می‌کند. شما می‌دانستید که این بچه را دوست خواهید داشت اما نه به این شدت و بی‌هیچ قید و شرطی. از این همه دوست داشتن لذت ببرید و آن را ابدی کنید.
و اما کلام آخر… 
چه دختر چه پسر؛ وجودش شیرینی زندگی است
نقش والدین و حمایت‌هایشان شمشیری دو لبه است. مرحله به مرحله که کودک رشد می‌کند، می‌توانید افتخار کنید که کودک خود را به آن مرحله رسانده‌اید اما در عین حال با گذر از هر مرحله، کودک شما مستقل‌تر می‌شود و به شما کمتر نیاز دارد. زمانی که کوچک است در طول شب نمی‌خوابد و خودش هم نمی‌تواند به تنهایی خود را بخواباند و فکر می‌کنید که همیشه همین جور می‌ماند. اما نه، فردا روز خودش شب بخیر می‌گوید و به رختخواب می‌رود؛ بی‌نیاز از شما…
برگردان: آتنا بیانی‌پور

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.