چه کسی جواب به هدر رفتن زمان و عمرمان را می‌دهد؟

گلایه یکی از دانشجویان امام صادق(ع) از مسئولین دانشگاه:

با همه این توضیحات، جالب است که یکهو دانشگاه امام صادق (علیه السلام) (که تنها برگزار کننده رشته «مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز» است) در اطلاعیه ای رسمی در سایت خود اعلام کرده است که امسال قصد برگزاری دوره های دکتری را ندارد!…

بولتن نیوز: گویا حاشیه‌های آزمون دکتری امسال پایان ندارد. در این چند وقت، بارها و بارها از طریق رسانه‌ی ملی و دیگر رسانه‌های مکتوب و سایبری، درباره‌ی مشکلات و معایب آزمون دکتری سال ۹۱ مطالبی گفته شد. بولتن نیوز نیز چند وقت پیش در مطلبی با عنوان «تست‌زن‌های حرفه‌ای که “دکتر” لقب می‌گیرند!» به بررسی این مشکلات پرداخت. اما در همین رابطه، یکی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) نیز با ارسال مطلب زیر، موضوعات جدیدی را عنوان کرد که شاید شنیدن آن خالی از لطف نباشد:

دومین تجربه برگزاری آزمون ورودی کنکور دکتری به صورت نیمه متمرکز، مثل سال گذشته دارای حرف و حدیث های بسیار بود. انتقادات به نحوه مجاز شدن دانشجویان، دعوت آن ها به مصاحبه و مواردی از این دست برای کسانی که اخبار کنکور سراسری دکتری را دنبال کرده اند،‌ اخباری تکراری است. اما شاید از همه عجیب تر مطلبی باشد که در ادامه می آید.

هنگامی که سازمان سنجش آموزش کشور دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری دکتری را در سال ۹۰ بر روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، تغییرات سوال برانگیزی نسبت به دفترچه آزمون قبلی ایجاد شده بود. به عنوان مثال می توان از تغییر مواد امتحانی در این آزمون و همچنین افزایش تعداد رشته ها نام برد. در مورد اول، یعنی تغییر مواد امتحانی نسبت به سال گذشته می توان به افزودن ماده امتحانی «ریاضی» به رشته امتحانی مدیریت اشاره کرد (!) که ربط منطقی بین ریاضی و مدیریت برای دانشجویان این رشته، نامفهوم بود. تا جایی که برخی این تغییر را ایجاد مزیتی برای دانشجویان رشته های مهندسی مثل صنایع تلقی کردند.

اما نکته عجیب تر آن که سازمان سنجش در راستای تخصصی تر کردن آزمون، برای برخی از رشته هایی که در آزمون سال گذشته در دسته هایی عمومی قرار داشتند، دسته ای جداگانه تعریف کرد. به عنوان مثال جدا کردن رشته «مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز» از زیر شاخه (یا به قول سازمان سنجش رشته امتحانی) مدیریت، از این نمونه از کارها بود. فارغ از عدم اطلاع رسانی درخور از رشته امتحانی «مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز» و همچنین کیفیت سوالات در سنجش دانش داوطلبان، پس از برگزاری آزمون و تعیین نتایج اولیه، شرکت کنندگان در این رشته به واقعیتی جالب برخوردند. آن هم این بود که تنها ۲۴ نفر اول در این گروه، مجاز به انتخاب رشته شدند! تنها انتخاب مجازشدگان برای دعوت به مصاحبه نیز، دانشگاه امام صادق (علیه السلام) بود. یعنی تعریف یک رشته امتحانی (هم عرض رشته مدیریت، حقوق، اقتصاد و… که هر کدام دارای چندین رشته هستند و هرکدام از رشته ها توسط چندین دانشگاه حمایت می شود و این رشته ها را برگزار می کند) فقط برای جذب ۵ نفر!

موضوع وقتی جالب تر می شود که شرط دعوت به مصاحبه در دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، داشتن مدرک قبولی در آزمون کتبی «اسما» (معارف اسلامی) است که این آزمون از سوی همین دانشگاه به طور معمول در سال دو بار برگزار می شود. مواد امتحانی این آزمونِ سی هزار تومانی، که در بین دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه السلام) به آزمون «تافقه» معروف است (به دلیل مشابهت های آن با آزمون بین المللی تافل) عبارت است از: فقه، اصول فقه، تفسیر، قواعد عربی و اندیشه اسلامی. در صورتی که بر فرض محال در این آزمون پذیرفته شوید، تا ۲ سال می توانید از فواید آن بهره بگیرید! حجم هر کدام از مواد امتحانی نیز در نوع خود جالب است. به عنوان مثال، داوطلبان برای آزمون تفسیر باید ۷۴ سوره از سور قرآن کریم را از تفسیر شریف المیزان مطالعه کرده و آن را امتحان دهند! یا برای درس اندیشه اسلامی، باید مجموعه کتب شهید مطهری (رضوان الله تعالی علیه) غیر از کتبی که ایشان درباره سور قرآن ایراد کرده اند را از بر کنند! منبع درس قواعد عربی نیز کتب «مبادی العربیه» و «الهدایه فی النحو» می باشد. از فقه و اصول فقه هم می گذریم.

تا دوره گذشته، داوطلب برای قبولی در این آزمون باید در تمام دروس حداقل نمره ۱۲ را کسب می کرد. در صورتی که داوطلب حتی در یکی از این دروس نمره ای کمتر از ۱۲ کسب می کرد، مجبور به شرکت مجدد در تمام مواد آزمون می شد. اما نکته ای که کار را در آزمون اخیر این دانشگاه سخت تر کرد، این بود که علیرغم تعداد کم قبولی های در این آزمون، شرطی دیگر به آن اضافه شد و آن کسب حداقل معدل ۱۵ در این آزمون بود. مجموع این دلایل باعث می شود که از تعداد حدود ۱۰۰ نفری شرکت کننده در هر دوره آزمون، کمتر از ۱۰ نفر در این آزمون پذیرفته شوند. (آن هم با استفاده از قوانین و تبصره هایی که توضیحش برای مخاطب خسته کننده است. و گرنه آمار قبولی در آزمون کمتر از ۵ درصد است)

همه اینها در شرایطی است که سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون کتبی غیر از آزمون سراسری را در همه دانشگاه ها قدغن اعلام کرده است، الا دانشگاه امام صادق (علیه السلام).

اما با همه این توضیحات، جالب است که یکهو دانشگاه امام صادق (علیه السلام) (که تنها برگزار کننده رشته «مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز» است) در اطلاعیه ای رسمی در سایت خود اعلام کرده است که امسال قصد برگزاری دوره های دکتری را ندارد!!! در این اعلامیه، آمده است که «باتوجه به اینکه دانشگاه امام‌صادق علیه السلام در سال ۹۲-۹۱ قصد پذیرش دانشجوی دکتری نداشته و مراتب را قبلا به وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری نیز اعلام نموده‌‌است، لذا طی توافق صورت گرفته با وزارت از برگزاری مصاحبه شفاهی و پذیرش دانشجو معذور می‌باشد».

حال سؤالی که برای شرکت کنندگان در این رشته مطرح است، این است که چه کسی پاسخگوی زحمات آنها خواهد شد؟ جواب دانشجویانی که از عمر و زمان و وقت خود برای قبولی در این رشته هزینه کردند را چه کسی خواهد داد؟ آیا مسئولین دانشگاه امام صادق و وزارت علوم برای عمر افراد و جوانان کشور ارزشی قائل نیستند؟

تعریف رشته ای برای گرفتن تنها ۵ نفر، آن هم فقط در دانشگاه امام صادق (علیه السلام) که دارای شرایطی خاص است، برگزاری آزمون اسما در خرداد ماه ۹۱ از سوی این دانشگاه و با علم به عدم برگزاری دوره ای در سال جاری، اعلام قبولی عده ای قلیل و در نهایت اعلام عدم برگزاری دوره دکتری در سال جاری با اطلاع وزارت علوم چه توجیهی دارد؟

همه این موارد، علاوه بر نمایش بی برنامگی و عدم تعهد مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، باعث سردرگمی داوطلبان و ناامیدی از ادامه تحصیل آن ها گشته است.

اما آنچه که از سازمان های مسئول انتظار می رود، الزام دانشگاه مذکور و همچنین چند دانشگاه دیگر به برگزاری این رشته است. امید است که روند نخبه آزاری در نظام موجود روز به روز بهبود یابد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.