چه کسانی کوتاه قد می‌شوند؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

کوتاه و بلند شدن قد به عوامل مختلفی بستگی دارد اما شایع‌ترین سبب آن اختلال در هورمون‌های رشد در اثر سوء‌تغذیه است.

علی رضا استقامتی، فوق تخصص غدد، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شایع‌ترین سبب اختلال در هورمون‌های رشد، سوء‌تغذیه است و اشخاصی که سوء‌تغذیه دارند ممکن است جذب املاح از جمله آهن، کمبود کلسیم و کمبود ویتامین در آن‌ها کم باشد. 

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن در اعضای مختلف می‌توانند روند رشد را با اختلال مواجه کنند، افزود: بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی، خونی از جمله کم خونی می‌توانند سبب ایجاد اختلال در رشد شوند که به طور معمول فرد در مواقع مواجهه با کم خونی می‌تواند با درمان به موقع از پیشرفت این اختلال جلوگیری کند. 

این فوق تخصص غدد با اشاره به مراحل رشد در زندگی انسان‌ها تصریح کرد: اولین مرحله رشد در دو سال اول زندگی بعد از تولد است، کودکی که از مادر متولد می‌شود۵۰ سانتی‌متر است، در سال اول ۲۵ سانتی‌متر افزایش قد دارد که بیشترین میزان در طول عمر است. 

دکتر استقامتی ادامه داد: در سال دوم۱۲٫۵ سانت و بعد از آن تا سن بلوغ ۵ الی ۶ سانتی‌متر قد می‌کشد و در نزدیکی سنین بلوغ در پسران ۵ الی ۶ سانتی‌متر و دختران ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر در مدت ۲ سال رشد قبل از بلوغ دارند و بعد این افزایش وزن با توقف مواجه می‌شود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.