چگونه اندرویدی شاداب داشته باشیم

جام جم آنلاین: تلفن‌های اندرویدی با گذشت زمان کند و از مدافتاده می‌شوند، اما نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا تلفن‌تان مثل روز اول کار کند.

تلفن اندرویدی شما یک رایانه قدرتمند است؛ اما مانند همه رایانه‌ها بدون مراقبت و نگهداری مناسب نمی‌تواند آن طور که باید کار کند.

اگر شما نیز تلفن اندرویدی دارید، شاید بدانید تلفن‌تان بعد از چند ماه استفاده، کندتر از زمانی که آن را خریده‌اید، کار خواهد کرد.

برای این موضوع چند دلیل وجود دارد که در این نوشتار به شما ارائه می‌کنیم تا تلفن هوشمند اندرویدی خود را در بهترین حالت نگه دارید.

شما می‌توانید بسیاری از پیشنهادهایی را که در این نوشتار به شما می‌دهیم با یک تنظیم مجدد کارخانه‌ای ساده انجام دهید.

کش (cache) گوشی‌تان را پاک کنید

آیا برنامه‌ای دارید که پیوسته به طور ناگهانی اجرا می‌شود؟ به جای به زوربستن (force-closing) یا حذف (uninstall) آن، سعی کنید کش (cache) آن را پاک کنید.

این روش ساده می‌تواند شما را در حل مشکلات ناشی از برنامه‌های مزاحم یاری کند، بدون این که مشکل جدیدی برایتان ایجاد کند.

برای پاک‌کردن cache یک برنامه، منوی تنظیمات را در گوشی تان باز کنید و روی برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها (Applications) کلیک کنید.

بعد از آن، مدیریت برنامه‌ها (Manage Applications) را انتخاب کرده و برنامه‌ای را که برایتان مشکل ایجاد کرده بود، برگزینید. نگران نباشید، تمام داده‌ها و اطلاعات‌تان دست نخورده باقی می‌ماند؛ شما فقط از دست فایل‌های موقت که ممکن است موجب آزارتان شود، خلاص می‌شوید.

برنامه‌ها را حذف کنید

اگرچه حذف برنامه‌ها کار مناسبی به نظر نمی‌رسد، اما برخی برنامه‌ها بخوبی نوشته نشده‌اند و این اشتباه‌ها موجب ایجاد همه نوع مشکل برای تلفن اندرویدی شما می‌شود.

مشکلات درونی را می‌توان از ذخیره داده‌های حساس مانند ذخیره یک فایل متنی ساده در کارت حافظه‌ تا درگیر‌کردن نوار اطلاع‌رسانی‌تان با به‌روزرسانی مداوم ـ که نمی‌توان آن را از کار
انداخت ـ مرتب کرد.

به عنوان مثال برنامه رسمی فیس‌بوک را در نظر بگیرید. باز‌کردن این برنامه به طور خودکار GPS شما را روشن می‌کند، در صورتی که شما می‌خواهید یک عکس را آپلود کنید یا یک حالت به‌روزرسانی شده را با دیگران به اشتراک بگذارید.

این برنامه بخوبی امکان انجام کارهای ذکر شده را به شما می‌دهد و در این مورد بسیار خوب و عالی است، بجز این که این برنامه هر چند وقت یک بار فراموش می‌کند GPS تلفن همراهتان را بعد از یک بار استفاده خاموش کند و این یعنی هدر رفتن انرژی ارزشمند باتری تلفن‌تان. حتی برنامه‌هایی که شما خودتان آنها را اجرا نمی‌کنید می‌تواند در حال اجرای فرآیند خود در پس‌زمینه تلفن‌تان باشد و باعث اتلاف منابع بدون هیچ دلیل موجهی شود.

متاسفانه وظیفه کش‌ها (task killers) هم معمولا برای رفع این مشکل کاری از پیش نمی‌برند؛ بنابراین تنها گزینه کاربردی برای شما این است که کشوی برنامه‌هایتان (app drawer) را باز کرده و برنامه‌هایی را که به طور مرتب از آنها استفاده نمی‌کنید، حذف کنید.

انجام این کار فضای بیشتری را برای ذخیره اطلاعات مختلفی مانند عکس و فیلم در اختیار شما قرار می‌دهد و از تعداد برنامه‌هایی که در پس زمینه گوشیتان اجرا می‌شود می‌کاهد.

چیزهای زاید را از کارت حافظه‌گوشی‌تان حذف کنید

شاید حذف موارد زاید از کارت حافظه (SDcard) گوشی‌تان موجب ارتقای عملکرد تلفن اندرویدی‌تان نشود، اما دست‌کم شما را از شر همه‌فایل‌های قدیمی و بلااستفاده که فقط در کارت حافظه‌تان فضا اشغال می‌کردند، خلاص می‌کند. برای پیدا‌کردن بزرگ‌ترین مشکل کارت حافظه‌تان، نصب برنامه DiskUsage را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این برنامه به شما نشان می‌دهد کدام فایل‌‌ها در تلفن‌تان بیشترین فضا را اشغال کرده‌است. البته شما برای حذف فایل‌ها به آنها نیازی ندارید یا باید تلفن‌تان را به رایانه متصل کنید یا از برنامه مرورکننده‌ای مانند Astro استفاده کنید.

شما هر زمان که یک برنامه را حذف می‌کنید باید این کار را انجام دهید؛ زیرا برخی برنامه‌ها بعد از حذف شدن، پوشه‌هایی از اطلاعات را به جای می‌گذارند. اگر تلفن ریشه‌دار (root) شده باشد، شما می‌توانید با دریافت برنامه ‌SD Maid به طور خودکار فایل‌های قدیمی را دور بیندازید.

همچنین این برنامه امکان ثابت‌کردن یا حرکت دادن هر bloatware (اصطلاحی که برای توصیف بخش‌های غیرلازم نرم‌افزار به کارمی‌رود، تولیدکنندگان این قسمت‌ها را به صورت از پیش نصب شده در تلفن‌های همراه یا رایانه‌ها قرار می‌دهند) را که در تلفن هوشمندتان وجود دارد، به شما می‌دهد بنابراین شما می‌توانید از دست نرم‌افزارهایی که سرسختانه و پیوسته از شما تقاضای به‌روزرسانی می‌کند، رهایی یابید.

تلفن‌تان را ریشه‌دار کنید

ریشه‌دار یا روت (Root)‌کردن تلفن همراه در واقع به شما امکان دسترسی به فایل‌های سیستمی را می‌دهد. روتینگ تلفن هوشمند مختلف باهم متفاوت است و در اینجا مجال پرداختن به آن نیست. برای یاد گرفتن این کار کافی است جستجویی ساده در اینترنت کنید.

روت‌کردن تلفن به شما امکان کنترل کامل دستگاه اندرویدی‌تان را می‌دهد: شما می‌توانید ‌bloatware‌هایی را که نمی‌خواهید حذف کنید، نرم‌افزارهای root-only و حتی ROMهای دلخواهتان را نصب کنید و دید و حس اندروید را در گوشیتان تغییر دهید.

مزیت دیگر روتینگ این است که شما دیگر لازم نیست منتظر به‌روزرسانی اندروید باشید. در زمانی که افراد عادی منتظر ارائه اندروید ۰/۴ هستند، ممکن است شما یک ROM برای گوشی تان پیدا کنید که امکان چشیدن بستنی اندروید را هفته‌‌ها یا حتی ماه‌ها قبل از ارائه رسمی نسخه ارتقا یافته اندروید برایتان فراهم کند!

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که روت‌کردن تلفن بدون ضرر نخواهد بود. این کار موجب می‌شود ضمانت نامه تلفن هوشمند اندروید باطل شود.

همچنین ممکن است با این کار تلفن‌ به یک وسیله ‌از کار افتاده تبدیل شود. از نظر نویسنده این مقاله، مزایای این کار ارزش خطر‌کردن را دارد، بخصوص اگر شما صاحب یک تلفن اندرویدی قدیمی هستید و از وضعیت کنونی آن راضی نیستید، این بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید به آن فکر کنید. (جام جم – ضمیمه کلیک)

مطهره وجیهی
منبع: www.pcworld.com


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.