چگونه باید دشمن را از حمله بازداشت/نظریه کاسپار واینبرگر درباره بازدارندگی

به گزارش خبرآنلاین کاسپار واینبرگر در این نظریه به طور خلاصه برای ما تشریح می کند که تهدید دشمن برای جلوگیری از حمله احتمالی او باید چه ویژگی هایی داشته باشد.
واینبرگر در این نظریه که در کتاب مسائل نظامی و استراتژیک معاصر به قلم دکتر علیرضا ازغندی و دکتر جلیل روشن دل منتشر شده می گوید:
قدرت بازدارندگی برای اینکه موثر واقع شود باید چهار آزمایش را طی کند.
۱- قابلیت تداوم: نیروهای آمریکا باید بتوانند با قدرت تلافی جویانه عظیمی که برای نیروهای مهاجم مخاطراتی بیش از دستاوردهای حمله در پی داشته باشد هرگونه حمله غافلگیرانه را پشت سرگذارند.
۲- اعتبار: پاسخهای تهدید آمیز باید به نوعی باشد که دشمن باور کند که آمریکا می تواند به حمله تلافی جویانهدست زند و به این اقدام مبادرت خواهد کرد.
۳- صراحت: چهارچوب عملیات اقدامی که در برابر واکنش بازدارندگی قرار می گیرد، باید برای دشمنان روشن باشد تا متجاوز بالقوه بداند که از چه اقدامی می باید پرهیز کند تا مورد حمله تلافی جویانه قرار نگیرد.
۴- ایمنی: خطر شکست احتمالی، استفاده غیرمجاز یا سوء محاسبه هم باید به حداقل کاهش یابد.

در ورای این اهداف، در مفهوم پیچیده تر بازدارندگی بر سنه نکته مرتبط با هم تاکید بیشتری می شود: نخست استنباط دشمن از بازدارندگی است. دوم، مساله ریسک که عملا مساله اصلی برنامه ریزان امور دفاعی است و سرانجام سومین نکته مفهوم چند ساحتی بازدارندگی است. راهی که آمریکاییها با آن رهبران شوروی را متقاعد می سازند که هزینه های یک حمله بیش از دستاوردهای آن است، اجرای سیاست سه گانه دفاع، گسترش و تلافی جویی است.
بنابراین اگر دشمن به این نتیجه برسد که احتمال شکست تجاوز بر حسب محاسباتی که انجام داده بسیار زیاد خواهدبود، دست به حمله نخواهد زد.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.