چگونه خانمی مطابق سن‌تان باشید

مجله سیب سبز: پوست در هرسنی شرایطی خاص دارد و با تکنیک‌های متفاوت زیبا می‌شود. به طور حتم پوست یک خانم ۲۰ ساله بسیار متفاوت از پوست یک خانم ۴۰ ساله است و همین امر هم آرایش و مراقبتی را که هر کدام احتیاج دارند متفاوت می‌سازد؛ ما می‌خواهیم به شما یاد دهیم در هر سنی پوست​تان چه ویژگی‌هایی دارد و برای زیبا به نظر رسیدن چه کارهایی باید انجام شود.

برای این هدف سه دهه مختلف سنی را در نظر گرفتیم؛ ۲۰ ساله‌ها یعنی خانم‌هایی که دهه سوم زندگی‌شان را سپری می‌کنند؛ ۳۰ ساله‌ها یعنی خانم‌‌های بالای ۳۰ سالی که هنوز به ۴۰ نرسیده‌اند و ۴۰ ساله‌ها هم خانم‌هایی هستند که وارد دهه پنجم زندگی‌شان شده‌اند.

مخصوص ۲۰ سالـه‌ها

در این سنین پوست شما به واسطه مرحله بلوغی که پشت‌سر گذاشته کاملا مستعد آکنه است. خانم‌های جوان در ۲۰ سالگی کاملا می‌توانند انتظار داشته باشند که پوست درخشان و سالم داشته باشند. بهترین زمان برای شروع یک برنامه روزانه مراقبت‌های پوستی دراین سنین است. در این سنین هنوز لازم نیست به محصولات ضدسالخوردگی توجه داشته باشید، خرید این محصولات دراین سنین نه‌تنها جیب شما را خالی می‌کند بلکه پوست شما نیز احتیاجی به آنها ندارد. در سنین ۲۰ سالگی شما نه به کرم‌های ضدچروک احتیاج دارید، نه به کرم لیفتینگ! تنها باید از محصولات آرایشی- بهداشتی مناسب استفاده کرده و تلاش‌تان را روی پیشگیری از آسیب‌های پوستی متمرکز کنید.

مراقـبت‌های لازم

– استفاده از پاک‌کننده پوست: اگر پوستی معمولی (نه چرب، نه خشک) دارید، کافی است پیش از خواب آن را بشویید، در غیر این‌صورت از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید. این پاک‌کننده‌ها در مورد افرادی با پوست چرب می‌توانند به صورت ژل باشند و در مورد پوست‌های خشک از ترکیبات حاوی شیر تشکیل شده باشند.

– استفاده از کرم ضدآفتاب: مارکی از ضدآفتاب را انتخاب کنید که spf آن بیشتر از ۱۵ باشد و از پوست شما در برابر UVA و UVB محافظت کند. محافظت پوست از اشعه ماورای بنفش خورشید یکی از کلیدهای پیشگیری از پیری پوست است.

– استفاده از یک لایه‌بردار ضعیف:یکی از احتیاج‌های پوست شما رهایی از سلول‌های مرده‌ای است که روی سطح پوست قرار گرفته‌اند.

۱٫ هر قدر آرایش شما ملایم‌تر باشد زیبایی بیشتری خواهید داشت،کافی است بعد از کرم ضدآفتاب با یک پنکیک سبک رنگ سراسر پوست را یکنواخت سازید، توصیه می‌کنیم سراغ کرم‌پودر یا پنکیک‌های چرب نروید چون می‌تواند موجب ایجاد جوش و آکنه شود.



۲٫ اول با برس مخصوص ابروها را شانه بزنید و بعد با یک مداد قهوه‌ای نسبتا تیره به ابروها شکل دهید؛ یادتان باشد ابروهایی زیباست که باآن چشم‌های شما حالت خود را به خوبی نشان دهند.

۳٫ دو رنگ ملایم قهوه‌ای و کرم یا گلبهی می‌توانند انتخاب خوبی برای سایه چشم باشند؛ کافی است رنگ روشن‌تر را روی تمام پلک بزنید و رنگ تیره‌تر را از نیمه پلک به سمت گوشه خارجی.یادتان نرود که باید با برس سایه‌ها مرز میان رنگ‌ها را محو کنید تا هم سایه خود را بهتر نشان دهد و هم چشم حالتی طبیعی‌تر پیدا کنند.

۴٫ خط مژه‌های پلک بالا را با یک خط چشم بسیار باریک تیره کنید؛ البته اگر می‌خواهید چشم‌های​تان جلوه بیشتری داشته‌باشند می‌توانید کمی خط چشم را از گوشه خارجی چشم ادامه دهید.

۵٫ فر مژه‌ می‌تواند به کمک زیبایی چشم‌های شما بیاید؛ بعد از فر مژه با دو لایه ریمل تیره به مژه‌ها رنگ دهید.

۶٫ می‌توانید با یک مداد مشکی داخل چشم خود را نیز تیره کنید

۷٫ یک رژگونه صورتی بسیار ملایم می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد؛ یادتان باشد که هرقدر آرایش ملایم‌تری داشته ‌باشید چهره دخترانه‌تر و زیباتری خواهید داشت.

۸٫ برای رژلب هم توصیه می‌کنیم یا سراغ رنگ‌های کالباسی و گوشتی بروید یا رنگ صورتی ملایم را انتخاب کنید.


مخصوص ۳۰ سالـه‌ها

وقتی شما به ۳۰ سالگی ‌برسید، آغاز تاثیرات مخرب عواملی چون اشعه ماورای بنفش خورشید، آلودگی‌ها، ‌استرس،‌ سیگارکشیدن و… روی پوست شماست. این فاکتورهای محیطی و خارجی باعث می‌شوند تا در پوست شما رادیکال‌های آزاد تشکیل شوند. این رادیکال‌های آزاد کلاژن‌ها و الاستین‌های پوست شما را از بین می‌برند و درنتیجه به‌‌تدریج پوست شما سفتی و حالت ارتجاعی خود را از دست می‌‌دهد. در ۳۰ سالگی احتمالا شاهد بروز خطوط ریز و چین‌و‌چروک خصوصا در اطراف چشم و دهان‌تان خواهید شد.زیرچشم شما خطوط ریز و دایره‌ای تیره آشکار می‌شوند و اطراف چشم‌های‌تان پف می‌کند. معمولا بیشتر خانم‌ها در ۳۰ سالگی مادر می‌شوند بنابراین وقتی شب‌ها به‌خاطر کودکان بیدار هستید، زیرچشمان شما کاملا آماده تیرگی می‌شود.

مراقبت‌های لازم

– تغذیه مناسب: برای این‌که بتوانید رطوبت و درخشانی پوست‌تان را حفظ کنید باید نوشیدن مایعات زیاد همچون آب و آبمیوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید همچنین برای حفظ زیبایی چشمان خود می‌توانید استفاده از یک کرم دورچشم ملایم که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ضدآفتاب‌ باشد را شروع کنید. البته درمان‌های خانگی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

– استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید: اولین قدم برای پیشگیری از پیری پوست، محافظت از آن درمقابل اشعه ماورای بنفش است، حتی یک روز را بدون ضدآفتاب سپری نکنید. توجه کنید که در این سنین بهتر است از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که علاوه برداشتن SPF بالاتر از ۱۵ و محافظت علیه اشعه‌های UVA و UVB حاوی‌آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند چای سبز و سفید، ویتامین C و… باشند.

– استفاده از پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها

۱٫ می‌توانید از پنکیک‌های کمی تیره استفاده کنید تا به صورت​تان رنگ بیشتری بدهید؛ البته نه آنقدر تیره که زیبایی طبیعی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اگر پوست چندان خوبی ندارید بهتر است قبل از پنکیک از کرم‌پودر استفاده کنید.



۲٫ مرحله دوم برای آرایش شما ابروهاست؛ با یک مداد قهوه‌ای تمام جاهای خالی شده را پر کنید و به ابروها شکل دهید.

۳٫ اگر می‌خواهید برای یک مهمانی شب آرایش کنید ترکیب سایه‌های صورتی انتخاب خوبی است؛ فقط باید یادتان باشد که سه تن مختلف از یک رنگ را انتخاب کنید. در اینجا ما صورتی کمرنگ، پررنگ و زرشکی را انتخاب کرده‌ایم؛ صورتی کمرنگ را روی تمام پلک بزنید و صورتی پررنگ را از گوشه داخلی به سمت گوشه خارجی بزنید و رنگ‌ها را با هم یکنواخت کنید و بعد با پررنگ‌ترین رنگ زیر مژه‌های پایین را کمی تیره کنید تا چشم حالت دودی پیدا کند.

۴٫ یک مداد چشم مایع تیره می‌تواند کاری کند که حالت چشم‌های شما خود را بهتر نشان دهند؛ روی پلک بالا نزدیک خط مژ‌‌‌ه‌ها را باید خط بکشید.
۵٫ مژه‌های بالا و پایین را با یک لایه ریمل مشکی بپوشانید؛ اگر دوست داشته‌باشید می‌توانید مژه‌ها را حسابی مشکی کنید.

۶٫ گونه‌ها را با یک رنگ صورتی گرم حسابی رنگ بزنید.

۷٫ برای اینکه رژلب بادوام‌تری داشته‌باشید توصیه می‌کنیم حتما از خط لب استفاده کنید وتمام لب را با خط لب پررنگ کنید و بعد نقاط خالی را با رژ پررنگ کنید.


مخصوص ۴۰ سالـه‌ها

نشانه‌های مسافرت‌های کنار دریا و ماندن زیر نورآفتاب در نوجوانی هم اکنون در صورت‌تان نمود پیدا می‌کند؛ به‌تدریج آثار مخرب آسیب‌های ناشی از آفتاب به صورت لکه‌های تیره و نقاط قرمز و التهاب گونه روی پوست‌تان مشاهده می‌شود. از طرف دیگر پوست کلاژن خود را بیش از پیش از دست می‌دهد و دیگر حالت ارتجاعی گذشته را ندارد و روز به‌روز ضعیف‌تر می‌شود. شیارها، خطوط و چروک‌ها شکل می‌گیرند. توانایی پوست برای نگه‌داشتن رطوبت و تولید چربی کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه پوست‌تان دچار خشکی و کمبود رطوبت می‌شود. از آنجایی که پوست‌تان مثل سابق نور را باز نمی‌تاباند، درخشندگی گذشته را نخواهد داشت.

مراقبت‌های لازم

– استفاده از محصولات تغذیه‌کننده و ضدسالخوردگی: در این سنین شما می‌توانید یک برنامه کامل مراقبت پوستی برای تغذیه و مرطوب کردن پوست‌تان داشته باشید. استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و پپتید که کلاژن‌ را تقویت می‌کند می‌تواند بسیار مفید باشد. برای بهبود بخشیدن به خشکی پوست نیز از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی حاوی اسید هیالورونیک، پترولتوم یا بوتر شی استفاده کنید.

– استفاده از ضدآفتاب

– استفاده از پاک‌کننده‌ها

– تغذیه مناسب

۱٫ اول از همه باید بی‌آبی‌های پوست را با کرم مرطوب‌کننده جبران کنید؛ بعد از خشک شدن کرم روی صورت و گردن را با پنکیک سبکی بپوشانید تا پوست کاملا یک رنگ شود.



۲٫ ممکن است دیگر ابروهای​تان به پری روزهای سابق نباشد. می‌توانید با یک سایه ابروی قهوه‌ای جاهای خالی را پر کنید و به ابروها شکل دهید؛ به هیچ وجه سراغ رنگ‌های پررنگ نروید چون چهره‌ای مصنوعی پیدا می‌کنید.


۳٫ برای سایه چشم می‌توانید سراغ رنگ‌های ملایم بروید؛ مثلا اگر پوستی سفید داشته‌باشید سبز روشن انتخاب خوبی است تا تمام پلک را بپوشاند.به یک رنگ مکمل هم نیاز دارید؛ در اینجا رنگ آجری در کنار سبزروشن ترکیب خوبی را خواهند ساخت؛ با آجری روی خط میانی ابرو و پلک را کمی پررنگ کنید و بعد با یک سایه خاکی رنگ از میانه پلک تا گوشه خارجی چشم را کمی پررنگ کرده و در نهایت رنگ‌ها را یکنواخت کنید تا مرز میان آنها مشخص نباشد.

۴٫ اگر گذر روزگارمژه‌های​تان را کم‌پشت و صاف کرده‌است، می‌توانید با فر مژه کمی حالت گذشته آنها را احیا کنید. ریمل هم می‌تواند به کمک مژه‌ها بیاید البته نه خیلی زیاد ، چرا که ریمل زیاد سن شما را بیشتر نشان می‌دهد.

۵٫ برای گونه‌ها رنگ نارنجی یا هلویی کاملا مناسب است البته نباید در رژگونه زدن افراط کنید چون صورت​تان را مصنوعی می‌کند.

۶٫ بهتر است رژ و خط لب خود را یکرنگ انتخاب کنید چرا که هم شیک‌تر است و هم سن‌تان را چندان بالا نمی‌برد؛ فقط یادتان باشد قبل از زدن رژ لب‌های‌تان را به خوبی مرطوب کنید تا رژ بهتر روی آنها بنشیند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.