چگونه مناظره را اداره کنیم

۱۹م آذر ،

جام جم آنلاین: مجریگری در مناظره و کنترل آن دشوار است و این چیز قابل انکاری نیست. در نمونه‌های خارجی، عدم توانمندی مجری در کنترل بحث و زیاده‌روی شرکت‌کننده‌ها، در مواردی کار را حتی به زد وخورد هم کشانده است. نمونه‌های متعددی از بروز زد و خورد میان مهمانان شرکت‌کننده در مناظره‌هایی که به طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی پخش می‌شود وجود دارد.

مجری نباید فراموش کند که رییس برنامه مناظره است و نباید اجازه دهد مهمانان، برنامه را به هر سمتی که دوست دارند ببرند.

در واقع مجری باید از قبل هدف مناظره را مشخص کرده باشد و مطرح‌کردن سوالات هدفمند از هر دو مهمان، می‌تواند مجری را در اداره برنامه کمک کند.

در ادامه، بخش‌هایی از راهنما یا منشور اداره مناظره در یکی از تلویزیون‌های بین‌المللی عرب‌زبان را می‌خوانید که از زبان عربی به فارسی برگردانده شده است.

اصول پیش رو اگرچه در نگاه اول بسیار ساده و پیش پاافتاده به نظر می‌رسد، اما با نگاهی ژرف، هر کسی گواهی می‌دهد اجرای همین اصول اولیه، اصلی‌ترین معیارهای برگزاری یک مناظره آبرومند و حرفه‌ای است.

چه آن که هر جا که مناظره‌ای با انتقادات فراوان مواجه شده و حرفه‌ای برگزار نشده است، تنها کمی دقت نشان می‌دهد از یکی از همین اصول به ظاهر پیش پاافتاده تخطی شده است.

تسلط مجری به موضوع

مجری باید پیش از اجرای برنامه، به اندازه کافی دربارهٔ موضوع مطالعه کرده و اطلاعات کسب کند. وی می‌تواند اطلاعاتش را از آرشیو خبرها و حتی اینترنت به دست بیاورد.

اگر به اطلاعات بیشتری نیاز باشد مجری می‌تواند این اطلاعات را از کتاب‌ها و همکارانی که دربارهٔ موضوع مناظره آگاهی دارند بگیرد.

در مورد موضوع مورد مناظره باید اطلاعات دقیق و مستند باشد تا مهمانان نتوانند صحبت‌های مجری را رد کرده و از پاسخ دادن به پرسش‌ها شانه خالی کنند.

شناخت کامل از مهمانان

دانستن خصوصیات شخصیتی اشخاص شرکت‌کننده در مناظره از اصلی‌ترین شاخصه‌های اجرای هوشمندانه یک مناظره است.

مجری باید فرد دعوت شده به برنامه مناظره را کاملا بشناسد. به عبارت دیگر مجری باید بداند مهمان روی چه مواردی حساس است و چه مواردی وی را به خشم می‌آورد. دانستن این اطلاعات، اداره برنامه را راحت‌تر کرده و نمی‌گذارد در طول بحث کار به جاهای باریک کشیده شود.

رعایت عدالت

نحوه برخورد مجری با مهمانان برنامه باید یکسان باشد. به عبارت دیگر، طرفداری مجری از هریک از مهمانان ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

عدالت زمانی از مهم‌ترین شاخص‌های یک مناظره است. هیچ عاملی نباید سبب شود مجری به یکی از طرفین وقت بیشتری اختصاص دهد.

علاوه بر این مسأله ممکن است یکی از مهمانان مناظره به لحاظ جایگاه، بالاتر از طرف دیگر باشد؛ این مسأله نباید سبب شود مجری در طرح سوال و رعایت عدالت در خصوص این شخص حق را زیرپا بگذارد.

اعتماد به نفس و کنترل اعصاب

فردی که یک برنامه مناظره را برگزار می‌کند، یعنی مجری‌گری برنامه به عهده اوست، باید کاملا برخود مسلط بوده و اعتماد به نفس داشته باشد. قدرت و جایگاه اجتماعی و سیاسی مهمانان نباید سبب شود مجری در طرح پرسش و به چالش‌کشیدن آنها مشکل پیدا کند.

مهم‌تر از همه این‌که مجری باید به اعصاب خود مسلط باشد. تجربه نشان داده است اغلب مهمانان در مناظره‌ها از پاسخ دادن به پرسش‌های چالشی طفره رفته یا آن‌که به پرسش‌ها پاسخ بی‌ربط می‌دهند.

اگر مجری بر اعصاب خود تسلط نداشته یا از موضوع اطلاع کافی نداشته باشد، مهمان یا مهمانان می‌توانند برنامه مناظره را به نفع خود و آن‌گونه که خود می‌خواهند پیش ببرند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.