چگونه پدیده چاقی را ریشه کن کنیم

۸فروردین ۱۳،

توجه مسئولین به ورزش در مدارس می تواند پدیده چاقی را در کشورمان ریشه کن کند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران : کودکان ۸ تا ۱۱ سال به طور میانگین ۵ دقیقه فعالیت ورزش متوسط تا شدید در طی فعالیت های روزانه خود انجام می دهند.

طی تحقیقات انجام در آمریکا نشان داده است که کودکان به طور میانگین کمتر از ۲۵ دقیقه فعالیت ورزشی در طی برنامه های آموزشی هفتگی خود در مدرسه دارند.

البته در مورد میزان نیاز کودکان به فعالیت های فیزیکی و تحرک ورزشی آمار و نتایج دقیقی وجود ندارد.

شایان ذکر است بزرگسالان برای جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی باید روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط تا شدید داشته باشند و یا برای کنترل وزن خود به ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی و یا حتی کاهش وزن بیشتر از آن به فعالیت ورزشی نیاز دارند.

کاهش فعالیت های ورزشی در برنامه های آموزشی مدارس مشکل بسیار بزرگ و با اهمیتی است با توجه به اینکه اکثر مدارس تاکید بیشتری به خبرهای آموزشی دروس تئوری دارند که این امر سبب حذف تدریجی ورزش و فعالیت های ورزشی از مدارس راهنمایی و دبیرستان و حتی بسیاری از مدارس ابتدایی شده است.

کودکان در دوران ابتدایی نیاز به تحرک و فعالیت ورزشی بیشتری دارند و این امر کاملا غیر منطقی، غیر طبیعی و غیر منصفانه خواهد بود که یک کودک دبستانی در تمام مدت روز بی حرکت بماند و انرژی خود را تخلیه نکند.

در صورتی که انجام فعالیت های ورزشی سبب می گردد که کودکان را به لحاظ دروس خود نیز ارائه بهتری داشته باشند و به موفقیت های بیشتری دست یابند.

به همین سبب پزشکان پیشنهاد می کنند که فعالیت های ورزشی باید از زمان کودکستان تا سال آخر دبیرستان در کلیه برنامه های آموزشی جای داده شود.

که البته بعضی از مدارس مقاومت نموده و کمبود بودجه و افزایش نیازهای آموزشی و تحصیلی دانش آموزان را که زمان بیشتری از ساعات مدرسه را به خود اختصاص می دهد بهانه می کنند.

برای حل این معضل شاید لازم باشد ساعت کار مدارس را در طی روز افزایش دهند یا فعالیت های ورزشی دانش آموزان به ساعات بعداظهر انتقال پیدا کند.

علاوه بر مدارس و مدیران و دانش آموزان ، والدین آنها نیز جهت تشویق ترغیب کودکان نقش بسیار مهمی دارند و خود می توانند به عنوان یک الگوی بسیار مناسب به فعالیت های ورزشی بپردازند.

مشخص است که اگر والدین فعال باشند حتما کودکان آنها نیز فعال خواهند بود با توجه بر اینکه چاقی در کودکان روند صعودی پیدا کرده است آنها برای حفظ تندرستی به یک ساعت فعالیت ورزشی روزانه نیاز دارند.

اطلاع رسانی به والدین، پزشکان، مسئولان سلامت جامعه و مدیران مدارس نسبت به انجام فعالیت های ورزشی می تواند از اهیمت ویژه ای برخوردار باشد.

چاقی در کودکان همانند بزرگسالان یک مشکل با اهمیت و جدی تلقی می گردد و محققان پزشکی معتقدند که اگر امروز برای انجام حرکات ورزشی ، تحرک ورزشی کافی در کودکان کاری نکنیم ۲۰ تا ۳۰ سال بعد باید منتظر پدیده چاقی باشیم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.