چگونگی تشخیص کرونا با تست‌های سریع/تست رایگان در شبکه بهداشتی

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مجموع تست‌های PCR و آنتی‌ژنی رپید تستی که در کشور انجام می‌شود، هنوز کمتر از ۶۰ هزار تست در روز است، گفت: تست‌های تشخیصی رپید آنتی ژن در شبکه بهداشتی کشور به صورت رایگان انجام می‌شوند.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان کارایی و استفاده از تست‌های رپید آنتی‌ژن برای تشخیص کرونا، گفت: تست‌های رپید آنتی‌ژن در شرایط حاضر، عمدتا توسط مراکز بهداشتی انجام می‌شود. رپید تست مبتنی بر آنتی‌بادی هم هست که البته آن برای غربالگری و تشخیص اولیه بیماری جایگاهی ندارد. بنابراین تست‌های رپید آنتی‌ژن تایید شده از سوی وزارت بهداشت خریداری می‌شود و در شبکه بهداشتی کشور برای توسعه غربالگری و تشخیص زودهنگامی که عموما در قالب طرح شهید سلیمانی در کشور در حال انجام است، استفاده می شود.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی مبتنی بر سه رکن مراقبت، نظارت و حمایت است. در رکن مراقبت تشخیص زودهنگام، اقدام درمانی زودهنگام و بعد مداخله زودهنگام است. بستری که این تشخیص زودهنگام را تسهیل کرد، همین تست‌های آنتی‌ژنی رپید تست بود که هم شناسایی افراد مبتلا را تسهیل می‌کند، هم موارد تماس نزدیک را کنترل کرده و در عین حال افرادی را که به دلیل تماس نزدیک با فرد مبتلا آلوده شده‌اند، تفکیک کرده و  ایزولاسیون آنها را انجام می‌دهد. این اقدامات روند شناسایی را تسریع کرده و این تسریع موجب قطع زنجیره انتقال بیماری خواهد شد و اثر آن را طی چند هفته‌ای که طرح شهید سلیمانی در کشور اجرا شد، در کاهش روند ابتلا و به تبع آن کاهش میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ مشاهده کردید.

جهانپور درباره میزان روزانه انجام تست رپید آنتی‌ژن در کشور، ادامه داد: روزانه ظرفیت و قابلیت انجام بیش از ۸۰ هزار تست در کشور وجود دارد و حتی تا ۱۰۰ هزار تست هم قابل افزایش خواهد بود، اما در حال حاضر لزوما این تعداد انجام نمی‌شود. مجموع تست‌های PCR و آنتی‌ژنی رپید تستی که در کشور انجام می‌شود، هنوز کمتر از ۶۰ هزار تست در روز است. البته این آمار غیر از میزان تستی است که در بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی درباره درصد خطای تست‌های رپید آنتی‌ژن نسبت به تست PCR در تشخیص کرونا، گفت: به هر حال هم تست‌های آنتی‌ژنی و هم تست‌های PCR احتمال پاسخ منفی کاذب دارند. البته ما این دو را باهم مقایسه نمی‌کنیم. زیرا هر یک از آن‌ها تقریبا کاربرد خاص خودشان را دارند، اما احتمال منفی کاذب در هر دو تست وجود دارد و مواردی هم مشاهده شده است.

جهانپور تاکید کرد: سعی شده تا این تست‌ها از تولیدکنندگانی تامین شود که بر اساس نظر آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو و انستیتو پاستور ایران، بالاترین دقت را داشته باشند. حتی برخی از تولیدکنندگان داخلی این تست‌ها در کشور نتوانستند مجوزهای لازم را کسب کنند؛ چراکه بر اساس آزمایشات انجام شده، تست‌های تولیدی‌شان حساسیت لازم را نداشت. در عین حال تست‌هایی که تهیه می‌کنیم در داخل کشور تولید شده و مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار دارند. در عین حال ظرفیت افزون بر روزی ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تست را در زمینه تست آنتی‌ژن داریم.

وی تاکید کرد: تمام تست آنتی‌ژنی در کشور در داخل کشورمان تولید می‌شود و حتی ظرفیت صادراتی داریم، اما فعلا برای ایجاد یک دپوی استراتژیک اجازه صادرات ندادیم. تست‌های تشخیصی رپید آنتی ژن در شبکه بهداشتی کشور به صورت رایگان انجام می‌شوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.