چگونگی شکل‌گیری نیروی هوافضای سپاه پاسداران

۷ م دیماه ،

نیروی هوافضای سپاه پاسداران، امروز پس از موفقیت‌های چشمگیر در عرصه فضایی، موشکی، به دام انداختن پهپادهای آمریکایی و … به عنوان یکی از کارآمدترین و مقتدرترین بازوهای نیروهای مسلح ایران شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتیممتازنیوز، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار خود را در اواخر سال ۶۴ با صلاحدید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و فرماندهی “موسی رفان” با چند هواپیمای کوچک در گوشه‌ای از فرودگاه مهرآباد آغاز کرد.

این نیرو به مرور در سال‌های اولیه بعد از جنگ تحمیلی با ورود هواپیماهای ایلیوشین ایل-۷۶ و سوخوسو-۲۵ وهلی‌کوپتر میل۱۷ قدرتمندتر شد.

پایگاهای آن در تهران، مشهد، شیراز و چند نقطه نامعلوم دیگر مستقر بود.

فرماندهان

موسی رفان(مدیر عامل اسبق مپنا)
سردار قالیباف

سردار شهید احمد کاظمی

سردار زاهدی

سردار سلامی

شکل‌گیری نیروی هوافضا

پس از موفقیت‌های سپاه پاسداران در ساخت موشک‌ها و دستیابی به فناوری‌هایی در حوزه فضا در سال ۱۳۸۸ با احراز تصمیم‌ها برای ورود گسترده و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به عرصه فضایی، این نیرو در راستای  پیشبرد این هدف به عنوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران معرفی شد که علاوه بر وظایف نیروی هوایی٬ ماموریت‌های موشکی و فضایی سپاه را نیز به عهده خواهد داشت.

فرماندهی این نیرو را از زمان تشکیل تاکنون سردار امیرعلی حاجی‌زاده عهده دار بوده است.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز به لطف مجاهدت‌های اشخاصی چون سردار شهید تهرانی‌مقدم (پدر موشکی ایران) و پس از به دست آوردن موفقیت‌های چشمگیر در عرصه‌های فضایی، موشکی، به دام انداختن پهپادهای آمریکایی و … به عنوان یکی از کارآمدترین و مقتدرترین بازوهای نیروهای مسلح کشورمان شناخته می‌شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.