چین بزرگترین صادرکننده خودروی جهان شد

چین از ژاپن پیشی‌ گرفت و بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان شد.

چین بزرگترین صادرکننده خودروی جهان شد

به گزارش ممتاز نیوز، بر اساس داده‌های رسمی، رتبه نخست چین در بازار جهانی خودروهای برقی به این کشور کمک کرده است که سال گذشته ژاپن را پشت سر بگذارد و جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو جهان را از آن خود کند.  

به گزارش ای‌اف‌پی، آمار و ارقامی که اتحادیه خودروسازان ژاپن روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه منتشر کرد نشان می‌دهد که صادرات خودرو، کامیون و اتوبوس این کشور در سال گذشته با ۱۶ درصد افزایش، به ۴.۴۲ میلیون دستگاه رسید.

اما بنا بر گزارش ماه جاری اتحادیه خودروسازان چین، این کشور حدود ۵۰۰ هزار دستگاه بیشتر و در مجموع ۴.۹۱ میلیون خودرو صادر کرده بود.

البته، اداره گمرک چین حتی رقمی بالاتر از این اعلام کرده است و می‌گوید صادرات خودرو با افزایشی ۵۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، به ۵.۲۲ میلیون دستگاه رسیده بود.

میزان صادرات ماهانه چین بالاتر از ژاپن است اما داده‌های رسمی تایید می‌کند که این کشور در کل سال نیز رتبه نخست را از آن خود کرده است.

در سال ۲۰۲۲، تولید خودرو در ژاپن بدون احتساب موتورسیکلت در مجموع ۷.۸۴ میلیون دستگاه، و شمار خودروهای تولیدی‌اش در کارخانه‌های خارج از کشور ۱۷ میلیون دستگاه بود.

شرکت‌های چینی سازنده خودروهای برقی، که از حمایت دولتی قوی برخوردارند، از رقبای قدرتمندی مانند جنرال موتورز، فولکس‌واگن و تویوتا پیشی گرفته‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهد شرکت خودروسازی چینی بی‌وای‌دی (BYD) در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۳ در فروش خودروهای تمام‌برقی گوی سبقت را حتی از تسلا ربود و در جایگاه نخست ایستاد.

بی‌وای‌دی، که به شرکت‌هایی مانند تسلا، بی‌ام‌دبلیو و مرسدس نیز باتری خودرو می‌فروشد، اعلام کرده است پیش‌بینی می‌کند سود خالصش در سال گذشته به ۴.۱ تا ۴.۴ میلیارد دلار رسیده باشد.

این شرکت در نظر دارد کارخانه‌های بیشتری در خارج از چین احداث کند از جمله کارخانه‌ای ۶۰۰ میلیون دلاری در برزیل و کارخانه‌ای دیگر در مجارستان، مسیری که ژاپن در دهه ۱۹۸۰ پیمود و چهار برابر رقم صادراتش، در کارخانه‌های خارج از کشور خودرو می‌سازد.

انتهای پیام/


پلاس
خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.