چین خواستار مذاکره بجای تحریم برای حل مناقشه روسیه و اوکراین شد

چین با تحریم‌های یک‌جانبه علیه روسیه مخالفت و خواستار مذاکره برای حل مناقشات شد.

چین خواستار مذاکره بجای تحریم برای حل مناقشه روسیه و اوکراین شد

به گزارش ممتاز نیوز، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین گفت که دولتش از گفتگوها برای حل و فصل مناقشه‌های بین‌المللی حمایت می‌کند اما مخالف استفاده از «اهرم تحریم» علیه کشورها است.

سخنان شی جین پینگ تایید می‌کند که چین همچنان بر موضع خود مبنی بر محکوم نکردن حمله روسیه به اوکراین با وجود تلفات انسانی پایبند است.

رئیس جمهوری چین روز پنج‌شنبه ۲۱ آوریل در سخنرانی ویدئویی خود برای نشست سالانه اجلاس اقتصادی آسیا گفت: «ما متعهد به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها میان کشورها از طریق گفتگو و مذاکره هستیم. از همه تلاش‌هایی که برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها انجام می‌شود، حمایت می‌کنیم. با استانداردهای دوگانه و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه مخالف هستیم.»

این سخنان در حالی مطرح شده است که چینی‌ها تا این زمان نه تنها از عنوان «تهاجم» برای جنگ اوکراین استفاده نکرده‌اند بلکه بر این نظرند که روسیه با موضوع توسعه ناتو به سوی شرق اروپا تحریک شده است.

با وجود این شی جین پینگ گفت که چین همچنان متعهد به احترام به استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها است و مسیر مداخله نکردن در امور داخلی کشورها را دنبال می‌کند.

پکن با وجود انتشار گزارش‌هایی مبنی جنایات جنگی سربازان روسیه در اوکراین، از مسکو حمایت و اعلام کرده است که بدون توجه به تحریم‌ها، روابط اقتصادی عادی خود را با دیگر کشورها حفظ می‌کند.

البته رئیس جمهوری چین در این سخنرانی اشاره مستقیمی به اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه نکرد.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که چین در حال بررسی بحران اوکراین است تا دریابد که در خصوص موضوع تایوان باید چگونه عمل کند. تایوان و چین در پی یک جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ از هم جدا شدند اما چین این جزیره را بخشی از خاک خود می‌داند.

رئیس جمهوری چین همچنین با تأکید بر لزوم توجه به نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها، گفت: «ما باید از اصل تقسیم ناپذیری امنیت دفاع کنیم، یک معماری امنیتی متعادل، موثر و پایدار بسازیم و با ایجاد امنیت ملی بر اساس ناامنی دیگر کشورها مخالفت کنیم.»

تأکید پکن بر«اصل تقسیم ناپذیری امنیتی»، موضوعی است که روسیه هم پیشتر به آن اشاره کرده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.