کارآمدی؛ نیاز امروز جنبش عدم تعهد

ریاست ۳ ساله ایران بر جنبش عدم تعهد و تداوم آن به عنوان عضو تروئیکای نم در ۳ سال بعد فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی است تا برای ساختارسازی در جنبش با هدف کارآمدی آن تلاش کند و جنبشی کارآمد و موثر در تحولات بین‌المللی به ریاست بعدی تحویل دهد.اجلاس تهران، جنبش عدم تعهد را یک بار دیگر در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار داده است و شبکه‌های خبری و تحلیلی هر یک با سیاست‌ها و رویکرد خود، جنبش و اجلاس شانزدهم را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. بازتاب گسترده اجلاس تهران علاوه بر آنکه حاصل موقعیتی است که تحولات بین‌المللی برای این جنبش – که بیش از ۱۲۰ کشور جهان در آن عضویت دارند – پدید آورده است، به محل برگزاری آن نیز مرتبط است. تهران امروز در «رویاروئی اراده‌ها» در برابر اراده‌ای قرار گرفته است که یکجانبه‌گرائی را در جهان پس از جنگ سرد ترویج می‌کند و بر آن است تا دیکتاتوری نظام «تک قطبی» را بر مناسبات جهانی حاکم کند، لذا نباید کانون رایزنی‌ها و رئیس بزرگترین سازمان جهانی پس از سازمان ملل باشد!
اما تلاش‌های آمریکا وغرب برای ایجاد اختلال در اجلاس تهران و عدم استقبال کشورها از آن با ناکامی مواجه گردیده و بویژه «بان کی مون» – علی رغم فشارها – اکنون میهمان تهران است و در اجلاس حضور خواهد یافت و صبح پنجشنبه نیز «محمد مرسی» رئیس مصری اجلاس کرسی ریاست را به ایران انتقال می‌دهد.
در این میان و با توجه به ناکارآمدی سازمان ملل در حل مشکلات بین‌المللی بخاطر ساختار تبعیض‌آمیز وغیر دموکراتیک آن، چشم‌ها متوجه جنبش عدم تعهد است تا بحران ناکارامدی مجامع بین‌المللی را با اصلاح ساختار خود و حضور فعال و موثرتر در مناسبات جهانی جبران کند.
جنبش عدم تعهد می‌تواند با ایجاد دبیرخانه دائمی و ساختارهای متناظر با سازمان ملل نقش روزآمد و موثری در تحولات بین‌المللی ایفا کند. کمیسیون امنیت جنبش عدم تعهد، متناظر با شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند در نظام تصمیم‌سازی شورای امنیت ایفای نقش کند. همچنین همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه اقتصادی بین کشورهای عضو برای توسعه اقتصادی کشورهای عضو و افزایش سهم جنبش از اقتصاد جهان – که اکنون قابل توجه نیست – از ضرورت‌های کشورهای «نم» است. کمیسیون دائمی اقتصادی نم نیز می‌تواند سازوکارها و راهکارهای مقابله با شکاف اقتصادی بین شمال – جنوب را طراحی کند و راه حل مبارزه با سلطه اقتصاد بحران‌زده غرب بر کشورهای جهان و تامین غرامت بحران از جیب ملت‌ها را جستجو کند. همچنین ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، حقوق بشری، زیست‌محیطی و حتی نظامی جنبش می‌تواند کارآمدی آن را افزون سازد و نقش جنبش عدم تعهد در مناسبات بین‌المللی را ارتقا بخشد.
ریاست ۳ ساله ایران بر جنبش و تداوم آن به عنوان عضو تروئیکای نم در ۳ سال بعد فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی است تا برای ساختارسازی در جنبش با هدف کارآمدی آن تلاش کند و جنبشی کارآمد و موثر در تحولات بین‌المللی به ریاست بعدی تحویل دهد. چنین اقداماتی می‌تواند نام جمهوری اسلامی را در تاریخ جنبش عدم تعهد ماندگار سازد.

/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.