کارشناس روسیا الیوم : برنامه ریاضت اقتصادی مشکلات اسپانیا را حل نخواهد کرد

تهران / واحد مرکزی خبر/ اقتصادی /۰۲/۰۸
۰۰:۳۹:۱۲٫۱۰
یک کارشناس اقتصادی در مادرید در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشا تودی روسیه تصریح کرد : اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی در اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی باعث حل بحران
این کشورها نخواهد شد.
مجری شبکه تلویزیونی راشا تودی روسیه پیش از آغاز این گفتگو چنین اعلام کرد : اسپانیا که چهارمین اقتصاد بزرگ حوزه ی پولی یورو محسوب می شود با افت رتبه مالی خود روبرو شده است ، افت رتبه ی مالی اسپانیا درحالی است که نرخ بیکاری در این کشور به رقم بیست و پنج درصد افزایش یافته است. همچنین
موسسه ی اعتبار سنجی « استاندارد اند پورز » هشدار داد که اوضاع اقتصادی و مالی در اسپانیا بدتر هم خواهد شد.
میگوئل آنخو مورادو نویسنده و روزنامه نگار اقتصادی در گفتگویی زنده با تلویزیون روسیه در این زمینه چنین گفت: علت افت جایگاه مالی اسپانیا ، تشدید بحران در نظام بانکی این کشور است ، نظام بانکی اسپانیا در وضعیت خوبی قرار ندارد ، نظام بانکی اسپانیا علاوه بر مشکلاتی که در دیگر اقتصاد های اروپا وجود دارد با مشکل نبودِ رشد اقتصادی هم دست و پنجه نرم می کند. به نظر من از دیگر علل افت رتبه ی مالی اسپانیا ، بدهی های این کشور است.
وی ضمن انتقاد از اقدام موسسه استاندارد اند پورز به کاهش دادن رتبه ی مالی اسپانیا گفت: کاهش رتبه ی مالی اسپانیا اگر چند سال پیش رخ می داد پیامدهای زیادی نداشت اما اکنون با توجه به اوضاع اقتصادی اسپانیا پیامدهای بسیار شدیدی خواهد داشت.اگر رتبه ی اعتباری اسپانیا باز هم کاهش یابد پیامدهای وحشتناکی برای اقتصاد این کشور خواهد داشت.
وی درباره کارایی برنامه های ریاضت اقتصادی در اسپانیا هم گفت: ما اکنون در اسپانیا رسما در دوره ی رکود اقتصادی قرار داریم . وقتی که اقتصاد در رکود باشد اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی « سم» محسوب می شود. برنامه های ریاضت اقتصادی هرگونه بخت برای رشد اقتصادی را از بین می برد. این برنامه اصلا در اسپانیا کارایی ندارد. بیکاری درحال افزایش است. در کشوری مثل اسپانیا اگر دولت سرمایه گذاری نکند هیچ کس سرمایه گذاری نخواهد کرد. در اسپانیا موتور حرکت اقتصاد، دولت است هرچند اقتصاد اسپانیا اقتصادی خصوصی است. مردم اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی دریافته اند که مسیر کنونی برای حل مشکلات اقتصادی به سرانجام نمی رسد.
وی ضمن تشبیه کردن معضل بیکاری در اسپانیا به یک بمب گفت:
افزایش نرخ بیکاری به منزله ی یک بمب ساعتی در اجتماع اسپانیا است که باید منفجر می شد اما واقعیت این است که این بمب هنوز منفجر نشده است.علت منفجر نشدن این بمب وجود اقتصادی به نام « اقتصاد سایه » در اسپانیا است که بخش زیادی از نیروهای بیکار را جذب خود می کند اما دیر یا زود وضعیت خیلی سخت خواهد شد و این بمب منفجر خواهد شد.
وی گفت:مردم اسپانیا فکر می کردند که مشکلات آنها ناشی از دولت قبلی است اما اکنون که مردم به دولت جدید رأی دادند می بینند که اوضاع تغییر نکرده است. مردم اسپانیا اکنون درک می کنند که حل مشکلات این کشور بدست دولت اسپانیا نیست. این مشکل یک مشکل اروپایی است و ما بخشی از اروپا هستیم. این مشکل بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاسی است.این مشکل ناشی از آن است که کشورهای عضو منطقه ی یورو به این منطقه به عنوان یک اتحادیه نگاه نمی کنند. بدهی عمومی در منطقه یورو به اندازه انگلیس زیاد نیست اما مشکل این است که کشورهای عضو منطقه ی یورو به صورت انفرادی عمل می کنند و هر کشوری فکر نجات خود است.
۰۰:۴۴:۳۲٫۰۴

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.