کارشکنی عراق در عبور هواپیمای حامل وزیر خارجه سوریه به سمت ایران

المعلم قصد داشت با استفاده از هواپیمای اختصاصی از مرزهای عراق وارد ایران شود اما به دلیل اینکه مشکوک بودیم که این هواپیما حامل مواد دیگری باشد این پرواز را به تاخیر انداختیم.

عراق اعلام کرد اجازه عبور هواپیمای حامل وزیر امور خارجه سوریه از آسمان این کشور به طرف ایران را با تاخیر صادر کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معاون نخست وزیر عراق گفت مقامات این کشور پس از مشکوک شدن به اینکه هواپیمای حامل “ولید المعلم” وزیر امور خارجه سوریه حامل مواد دیگری است، مجوز عبور این هواپیما از آسمان عراق به سمت ایران با تاخیر انجام شد.

حسین شهرستانی در گفتگو با شماری از خبرنگاران در بغداد اظهار داشت: المعلم قصد داشت با استفاده از هواپیمای اختصاصی از مرزهای عراق وارد ایران شود اما به دلیل اینکه مشکوک بودیم که این هواپیما حامل مواد دیگری باشد این پرواز را به تاخیر انداختیم.

وی افزود: واقعیت این است از سفر معلم از طریق آسمان عراق جلوگیری نشد بلکه از آنها خواستیم هدف پروازی این هواپیما را اعلام کنند.  در نهایت تا زمان دریافت موافقت مقامات عراقی، این پرواز به تاخیر افتاد. موافقت با این پرواز، بلافاصله انجام نشد بلکه پس از گذشت مدت زمانی صورت گرفت.

این مقام عراقی، زمان بروز این اتفاق را اعلام نکرد اما ولید المعلم در روز ۲۹ ژوئیه گذشته سفری به تهران داشت.

شهرستانی افزود: ما ایران و سوریه را از کاربرد آسمان و خاک عراق برای انتقال و جابجایی تجهیزات نظامی یا هر چیزی که ممکن است به افزایش بحران و کشتارها در سوریه منجر شود منع می کنیم.

نوری مالکی نخست وزیر عراق در ابتدای آگوست جاری با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا تلفنی مکالمه کرده و گفته بود عراق مرزهای خود را کنترل می کند تا از هر گونه نادیده گرفتن سیاست عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها جلوگیری شود.

در ماه مارس گذشته هم آمریکا درباره پروازهای باری از ایران به سوریه با عبور از آسمان عراق برای انتقال اسلحه ابراز نگرانی کرده بود. عراق نیز گفته بود که اجازه نخواهد داد محموله های سلاح از آسمان این کشور به سمت سوریه عبور کنند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.