کار اوباما تمام است !

نامزد جمهوریخواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و معاون وی، شب گذشته انتقادات تندی را از مواضع “باراک اوباما” در قبال چین و سیاست های پولی این کشور انجام دادند؛ بطوریکه یک رسانه خبری از آن با عبارت “چکش کاری رامنی و رایان” یاد کرد.
به گزارش ای.بی.سی نیوز، می توان گفت دیروز روز رامنی و رایان بود؛ بطوریکه این دو سیاستمدار “باراک اوباما” را به دلیل اتخاذ سیاست های نرم در قبال چین مورد انتقاد شدید قرار دادند.
نامزد جمهوریخواهان از اوباما به دلیل تاخیر در انتشار گزارشی که در آن از چین به عنوان کشوری که پول رایج خود را دست کاری می کند یاد شده است، انتقاد کردند.
یکی از اتهاماتی که آمریکا به چین وارد می کند آن است که از روی عمد و برای کسب سود بیشتر، ارزش پول رایج خود را در برابر دلار پائین آورده و از این راه سالانه میلیاردها دلار مازاد تجاری، بدست می آورد.
رامنی که شب گذشته در جمع سه هرا نفر از مردم “پورثموث” در اوهایو سخنرانی می کرد گفت: می خواهم از این نکته مطمئن شوم که وقتی کسی تقلب می کند، از قوانین تجارت جهانی تبعیت نمی کند، چرا نباید سرانجام به ما پاسخگو باشد؟
نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به همراه معاونش از دولت “اوباما” رئیس جمهوری این کشور به خاطر تاخیر در انتشار گزارشی که چین را عامل دستکاری در واحد پول و کنترل نرخ ارز می داند انتقاد کردند.
رامنی توضیح داد: کشوری که کنترل نرخ ارز را بر عهده دارد بدان معناست که به طور مصنوعی ارزش واحد پولش را پایین نگه داشته است تا محصولاتی که می فروشد ارزانتر از کالاهایی باشد که در کشورهای دیگر ساخته می شود.
وی افزود: بنابراین شرکت های آمریکایی که همان محصول مشابه را تولید می کنند از گردونه تجارت خارج می شوند.
نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: همه شما می دانید که رئیس جمهوری آمریکا جمعه گذشته وقت داشت که رسما چین را عامل کنترل نرخ ارز معرفی کند.
در چندین سال گذشته هم باراک اوباما نتوانسته است چین را به عنوان عامل کنترل نرخ ارز و دستکاری در واحد پول معرفی کند.
در همین رابطه بر اساس گزارشی که در ۱۱ سپتامبر منتشر شده کسری تجاری آمریکا با چین در ماه جولای سال جاری به رکورد ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. در این ماه واردات آمریکا از چین به ۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده بود.
یو.اس نیوز در گزارشی در مورد تاثیرات کسری تجاری آمریکا با چین بر اقتصاد ایالات متحده نوشت: برآوردهای موسسه سیاست اقتصادی در واشنگتن نشان می‌دهد که در نتیجه کسری بودجه تجاری آمریکا با چین بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ نزدیک به ۲٫۷ میلیون شغل در آمریکا از بین رفته که ۲٫۱ میلیون آن در بخش مشاغل تولیدی بوده است.
همچنین دستمزد کارگران آمریکایی نیز به دلیل نیروی کار ارزان چینی ها با کاهش رو به رو شده است.
به طور میانگین هر خانواده آمریکایی در حدود ۲۵۰۰ دلار از درآمد سالانه خود را از دست داده است.
رابرت اسکات از کارشناسان موسسه سیاست اقتصادی می‌گوید که رشد اقتصاد چین به بهای نزول اقتصادی آمریکا به دست آمده است، چرا که این کشور از آمریکا مواد خام وارد می‌کند و سپس با تولید کالاهای مختلف، محصولات خود را با قیمت ارزان به آمریکا صادر می‌کند.
اسکات به این موضوع اشاره می‌کند که یکی از دلایل صادرات ارزان چین به آمریکا دستکاری نرخ ارز توسط مقام‌های چینی است که در نهایت به کسری تجاری و از بین رفتن مشاغل در آمریکا منجر می‌شود.
چین با پایین نگه داشتن ارزش یوآن البته به طور مصنوعی می‌تواند محصولات خود را با قیمت ارزان‌تری به آمریکا صادر کند.
در این میان، بخش تولید و به ویژه بخش الکترونیک و وسایل نیمه هادی بیشترین آسیب را  متحمل شده است.
همچنین در ایالت‌های کالیفرنیا ۴۷۵ هزار و تگزاس ۲۴۰ هزار فرصت شغلی از بین رفته است. هر چند تمام ایالت‌های آمریکا با کاهش فرصت شغلی رو به رو بوده‌اند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.