کاهش بهای نفت ایران به زیر ۱۲۰ دلار

مهر: همزمان با فرا رسیدن فصول گرم سال در نیمکره شمالی زمین، آغاز تعمیرات تابستانی پالایشگاه‌های نفت و کاهش تقاضی فصلی برای خرید نفت خام، قیمت طلای سیاه در بازارهای مختلف جهانی در آستانه سقوطی چندین دلاری قرار گرفته است.

بر این اساس، در یک هفته گذشته بهای سبد نفتی اوپک با کاهشی حدود چهار دلاری به ۱۱۶ دلار، بهای نفت برنت دریای شمال با کاهش ۵.۲۵ دلاری به ۱۱۷ دلار، قیمت نفت دبی با کاهش ۴.۳۲ دلاری به ۱۱۵.۳۴ دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، عوامل ژئوپولیتکی هم در یک هفته گذشته در کاهش بهای طلای سیاه تاثیر گذار بوده که نتایج مذاکرات سازنده ایران و گروه ۱+۵ و توافق نسبی دو طرف در دور جدید مذاکرات از مهمترین این دلایل گزارش شده است.

این در حالی است که کاهش اختلافات نفتی سودان جنوبی و شمالی، آتش بس گروه‌های درگیر در سوریه، ادامه بحران اقتصادی در منطقه یورو، کاهش حدود ۵۰۰ هزار بشکه ای واردات نفت چین، کاهش ۱۷۰ هزار بشکه ای تقاضای جهانی، افزایش صادرات نفت عراق به مرز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه هم در کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر گذار بوده است.

با این وجود کارشناسان اقتصادی از حمله شورشیان مسلح به خط لوله نفت انی در منطقه دلتای نیجر، افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای نفت ژاپن به دلیل کاهش فعالیت نیروگاه‌های اتمی، انفجار در خطوط لوله و تاسیسات نفتی مصر در کانال سوئز هم از مهمترین عوامل تقویت کننده بازار نفت در یک هفته گذاشته است.

نفت سبک و سنگین ایران ارزان شد

مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در آخرین گزارش رسمی خود از کاهش بهای هر بشکه نفت خام سبک و سنگین ایران به زیر سطح ۱۲۰ دلار خبر داده است.

بر این اساس در معاملات ۲۰ آوریل سالجاری میلادی قیمت نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به ۱۱۷ دلار و هفت سنت، ۱۱۵ دلار و ۷۳ سنت و ۱۱۷ دلار و ۱۸ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

در بازار آسیا هم بالاترین قیمت برای خرید نفت سبک ایران پرداخت شده است به طوریکه در این مدت مشتریان آسیایی حدود ۱۱۸ دلار و ۳۸ سنت پرداخت کرده اند.

میانگین قیمت نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای ماه آوریل ۲۰۱۲ میلادی تاکنون، حدود ۱۱۹ دلار و ۹۴ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

همزمان با کاهش قیمت نفت سبک ایران، بهای طلای سنگین ایران هم در بازارهای آسیا، آفریقای جنوبی، حوزه مدیترانه و شمالغرب اروپا ارزان شده است.

از این رو قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به ۱۱۵ دلار و ۴۷ سنت، ۱۱۴ دلار و ۱۸ سنت و ۱۱۵ دلار و ۵۸ سنت معامله شده است.

در همین حال هر بشکه نفت خام سنگین ایران در معاملات ۲۰ اوریل حدود ۱۱۶ دلار و ۲۶ سنت به مشتریان آسیایی تحویل شده است.

میانگین قیمت نفت خام سنگین صادراتی ایران از ابتدای ماه آوریل ۲۰۱۲ میلادی تاکنون، حدود ۱۱۸ دلار و ۱۴ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

قیمت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما سقوط کرد

با کاهش قیمت طلای سیاه در بازارهای آسیایی، اروپا و آمریکا، بهای بنزین به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین فرآورده‌های نفتی جهان هم در بازارهای مختلف جهان ارزان شد.

بر این اساس بنزین سوپر بدون سرب در بازارهای خلیج فارس، مدیترانه، شمال اروپا، آمریکا، ژاپن و سنگاپور به ترتیب ۱۱۰۲.۴۳، ۱۱۱۵، ۱۱۲۰، ۱۱۹۸.۴۳، ۱۱۵۰.۵۱، ۱۱۳۰.۱۳ دلار به ازای هر تن تحویل خریداران شده است.

همزمان با کاهش قیمت بنزین، بهای نفتای سبک و سنگین، سوخت جت، گازوئیل، نفت کوره کم گوگرد، پروپان و بوتان هم دربازارهای آسیا، آمریکا، ژاپن، حوزه خلیج فارس، سنگاپور، حوزه مدیترانه و شمال اروپا سقوط کرده است.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.