کاهش شدید تبلیغات شهری پایتخت

۱۲م آذر ،

چهره تهران این روزها با یک سال پیش تفاوت بسیاری کرده است. این تغییر بیش از آنکه به فعالیت‌های شهرداری ارتباط داشته باشد به موضوعات دیگری ارتباط دارد. بیلبوردهای کوچک و بزرگ پایتخت در سال ۹۱ کمتر مهمان تبلیغ‌های تجاری‌اند. فشارهایی که از طرف بعضی رسانه‌ها برای کاهش تبلیغ‌های خارجی به شهرداری وارد شده شاید در این کاهش بی‌تاثیر نباشد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی؛ تبلیغ‌های شهری در غالب کلانشهرهای دنیا یکی از منابع تامین درآمدهای شهرداری‌ها است. شهرداری تهران هم در سال‌های قبل با گسترش فضاهای تبلیغی سعی کرد به میزان درآمدهای خود در این زمینه اضافه کند.
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سال ۸۶ میزان درآمدهای شهرداری از محل تبلیغ‌های شهری را نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان تخمین زده بود. با اینکه شهرداری در سال‌های بعد گزارشی از میزان درآمدهای خود در این حوزه ارائه نکرده است با این‌حال قابل پیش‌بینی است که این درآمده افزایش چشمگیری نسبت به سال ۸۶ داشته است.
 
اما این درآمد که در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری جا می‌گیرد گویا چندان هم اتکا نیست. از ابتدای سال جاری بعضی رسانه‌ها فشار شدیدی بر شهرداری وارد کردند تا تبلیغ‌ محصول‌های خارجی را از بیلبوردهای خود حذف کند. محمد جواد شوشتری، مدیرعامل کنونی سازمان زیباسازی در شهریور ماه از حذف تبلیغ‌های خارجی از عرشه ۴۰ پل خبر داد و در ادامه اضافه کرد که ۳۵ درصد سهم تبلیغ‌های خارجی به موضوع‌های فرهنگی اختصاص خواهد یافت.
 
شوشتری در جریان طرح حمایت از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات داخلی که در شورای شهر بررسی شد از اینکه فقط شهرداری باید برای جلوگیری از تبلیغ‌های خارجی متضرر شود به شورا شکایت کرد و گفته بود چرا عنوان نشده که وزارت صنایع تنها نیم درصد از سهم خود را برای حمایت از این کالاها بکاهد.
 
کاهش شدید تبلیغ‌های محیطی در فضای شهر به مترو تهران هم رسیده است. از اوایل امسال میزان تبلیغ در تابلوهای داخل قطارها و بیلبوردهای داخل ایستگاه به شدت کاهش پیدا کرد و امروز به ندرت می‌توان در ایستگاه‌ها و قطارها تبلیغی ملاحظه کرد.
 
شهرداری همواره دربارهٔ نرسیدن اعتبارهای مترو از طرف دولت شکایت داشته و وضعیت مالی مترو به مذاق شهرداری خوش نمی‌آید با این‌حال این شرکت یک منبع درآمد عظیم خود را از دست داده است. هرچند با حضور محمدعلی قلی‌ها حتی رنگ تبلیغ‌های فرهنگی داخل مترو هم تغییر بسیاری داشته و مضامین مذهبی در این تبلیغ‌ها حضور عمده‌ای دارد اما قطعا درآمدهای مترو تهران از تابلوها و بیلبوردهایش کاهش داشته است.
 
فشار بعضی جریان‌های سیاسی و رسانه‌هایشان به شهرداری برای دست‌کشیدن از تبلیغ‌های خارجی شاید یکی از دلایل کاهش تبلیغ در شهر باشد. اما آنچه در این میان عجیب به نظر می‌رسد کمبود تبلیغ‌ برای کالاها و محصول‌های داخلی است. کاهش تبلیغ‌های خارجی سبب افزایش تبلیغ کالاهای داخلی نشده است که این موضوع شاید با وضعیت اقتصادی کشور و دردسرهایی که صنعت ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند بی‌ارتباط نباشد.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.