کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ایران

۲۹م اسفند ،

شاخص کل بهای کالاهای صادراتی در ایران از فروردین ماه ۹۱ تا شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹٫۳، ۱۵٫۲، ۹٫۲، ۹٫۷، ۱۲٫۵، ۲۲٫۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت کالاهای غیرنفتی صادراتی را نشان می‌دهد.

برای تهیه این شاخص قیمت ارزی کالاهای صادر شده به قیمت ریالی تبدیل می‌شود و روی هم رفته تغییرات این شاخص، نمایانگر تغییرات قیمت کالاهای صادر شده در بازارهای جهانی و نوسانات نرخ ارز است.

به عبارت دیگر وقتی شاخص بهای کالاهای صادراتی روند صعودی پیدا می‌کند، نشانه‌های تازهی از افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی را نشان می‌دهد.

برخی کارشناسان معتقدند با افزایش قیمت کالای صادراتی در بازار رقابتی امروز جهانی، شانس یافتن بازارهای تازه و صادرات بیشتر کالاهای ایرانی نیز کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص کل بهای کالاهای صادراتی در ایران از فروردین ماه ۹۱ تا شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹٫۳، ۱۵٫۲، ۹٫۲، ۹٫۷، ۱۲٫۵، ۲۲٫۹ درصد رشد داشته است.

همچنین شاخص یاد شده در شهریور ماه نسبت به ماه قبل ۹٫۳ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۰ نیز ۱۳٫۵ درصد افزایش و در مجموع شش ماه اول سال نسبت به شش ماه سال ۱۳۹۰ ، ۱۴٫۱ درصد افزایش داشته است.

از جمله عواملی که سبب افزایش شاخص کالاهای صادراتی در شهریور ماه امسال شده است، ترقی شاخص قیمت تعدادی از اقلام نظیر پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، انواع لوله گالوانیزه، فرش پشمی دستباف، پلی اتیلن، سیمان، تراکتور، پلی وینیل کلرور و کابل بوده است.

در این ماه شاخص قیمت بعضی از اقلام مانند آهن کلاف گرم، زعفران، پارازایلین، پسته، خرما، سالامبور گوسفندی، شمش آلومینیوم، تیرآهن، صابون، رادیاتور خودرو و ماکارونی کاهش یافت.

این شاخص شامل ۱۶ گروه اصلی است که بعضی از این گروه‌ها مانند محصولات نباتی، معدنی، صنایع شیمیایی، مواد نسجی و فلزات معمولی بیش از سایر گروه‌های اصلی سبب تغییرات شاخص قیمت کل بهای کالاهای صادراتی شده است.

در گروه محصولات نباتی در شهریور ماه ۹۱ نسبت به ماه قبل ۲٫۱ درصد کاهش داشته که ناشی از تنزل شاخص قیمت زعفران به میزان ۶٫۲ درصد، پسته ۰٫۸ درصد و خرما ۷٫۹ درصد بوده است.

از دیگر شاخص‌های موثر بر شاخص اصلی در دوره مورد بررسی شاخص محصولات معدنی است که در شهریور ماه ۳۱٫۱ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته است که ناشی از افزایش بهای پروپان مایع شده، بوتان مایع شده و سیمان به ترتیب با ۴۹٫۶ درصد، ۴۲٫۴ درصد و ۱٫۵ درصد بوده است.

در گروه محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته تنزل بهای پارازایلین به میزان ۷٫۳ درصد و صابون ۱۴٫۴ درصد سبب کاهش این شاخص به میزان ۰٫۸ درصد شده است.

در گروه مواد نسجی نیز رشد شاخص قیمت فرش پشمی دستباف برابر ۰٫۹ درصد سبب رشد ۰٫۷ درصد این شاخص نسبت به ماه قبل شده است.

در گروه فلزات معمولی و مصنوعات آن تنزل شاخص بهای آهن کلاف گرم به میزان ۷٫۶ درصد و تیر آهن معادل ۳٫۷ درصد سبب کاهشی معادل ۲٫۳ درصد در این شاخص شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.