کاهش “نرخ سود سپرده‌های بانکی” در دستور کار بانک مرکزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

نرخ سود سپرده‌های بانکی که در اسفند ماه سال قبل بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی توسط بانک‌ها برای جذب سپرده‌های مردمی آغاز شده بود با دستور بانک مرکزی متوقف و طی جلسه‌ای که در چند شب قبل بانک مرکزی با مدیرعامل بانک‌ها برگزار کرد، قرار شد تا به این بازار نظم داده شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای که چند شب قبل با مدیران عامل بانک‌ها برگزار کرد از آنها برای نظم دادن به نرخ سود بانکی و اتخاذ یک تصمیم مناسب در این خصوص درخواست همکاری کرد.
 
همچنین در این جلسه آخرین برنامه‌های پولی دولت به مدیران عامل بانک‌ها ارائه شده و رئیس کل بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا در راستای سیاست‌های پولی دولت گام برداشته و طوری برنامه‌ریزی کنند که نظم مناسب در خصوص نرخ سود بانک‌ها اعلام شود.
 
نرخ سود یانک‌ها که در اسفند ماه سال قبل برای جذب سپرده‌های بانکی بدون ابلاغ بانک مرکزی و در قالب طرح‌های مختلف توسط بانک‌ها افرایش پیدا کرده بود، به نقل از وزیر اقتصاد و دارایی در شرایط موجود و با توجه به کاهش نرخ تورم در کشور در ماه‌های اخیر باید سیر صعودی خود را آغاز کرده و نرخ سود سپرده‌های بانکی و تسهیلات باید کاهش پیدا کند.
 
** توافق برای تعیین سود سپرده در دامنه ۱۰ تا ۲۰ درصد  
 
غلامحسین تقی نتاج مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها توافق کردند تا نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، ‌بلندمدت و میان‌مدت به نظر می‌رسد در محدوده ۱۰ تا ۲۱ درصد باشد، بهتر است.
 
وی ادامه داد: این یک توافق داخلی بین بانک‌ها است که بر اساس آن محدوده‌ای برای نرخ‌های سود بانکی ایجاد می‌شود، البته تا زمانی که این توافق قطعی نشده، قابلیت اجرایی ندارد.
 
نتاج با اشاره به اینک نرخ سود تسهیلات بانکی تابعی از نرخ سود سپرده‌ها است گفت: در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌ها، ‌سود تسهیلات هم کاهش خواهد یافت.
 
وی با اشاره به اینکه شرایط نابسامان فعلی به نفع بانک‌ها و مشتریان بانکی نیست اظهار داشت: باید دامنه‌ای برای نرخ سود سپرده‌ها ایجاد شود و من معتقدم بین نرخ سود بانک‌های خصوصی،‌ مؤسسات اعتباری و بانک‌های دولتی بین یک تا ۲ درصد فاصله نرخ باشد زیرا ریسک بانک‌های دولتی پایین‌تر است.
 
وی در مورد زمان عملیاتی شدن این توافق نیز گفت: احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه توافق بانک‌ها برای نرخ سود سپرده اجرایی می‌شود.
 
گفتنی است، محمد طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص نرخ سودهای ابلاغ شده در سال‌جاری برای بانک‌ها در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: بانک‌ها فقط دستورات بانک مرکزی را اجرا می‌کنند.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.