کاهش ویتامین D و افزایش شیوع دیابت

دوشنبه ۱ آبان

کاهش ویتامین D و افزایش شیوع دیابت

 آمارها گزارشگر این مطلب هستند که در کشور فنلاند عدم کفایت ویتامین D و بیماری دیابت هردو در سطوح بالا وجود دارند و این موضوع مطرح است که غلظت کم ویتامین D عامل خطری در افزایش احتمال ابتلا به دیابت شناخته شده است .
در مطالعه ای که اخیرا انجام شده است به بررسی ارتباط بین ۲۵ هیدروکسی ویتامین D (شاخص وضعیت ویتامین D در بدن) ، وضعیت هموستاز گلوکز و میزان ابتلا به دیابت پرداخته شده است. این بررسی به صورت مقطعی انجام شد که ۸۵۰ مرد و ۹۰۶ زن در آن شرکت کردند و متوسط سنی آنها ۵۳-۷۳ بود.
بررسی داده ها نشان داد متوسط غلظت ۲۵ هیدروکسی ویتامین D 4/43 نانو مول در لیتر در جمعیت مورد بررسی  است.  به علاوه غلظت ۲۵ هیدروکسی ویتامین D سرم در ۵/۶۵ در صد از جمعیت مورد بررسی کمتر از ۵۰ نانو مول در لیتر بود. پس از تجزیه و تحلیل آماری و تعدیل عوامل مداخله گر مانند سن و جنس مشاهده گردید که غلظت ۲۵ هیدروکسی ویتامین Dسرم ارتباط معکوسی با انسولین ناشتا، گلوکز ناشتا و تست تحمل گلوکز ۲ ساعته(OGTT) داشت . نتایج بیانگر این مطلب هستند که سطوح پایین ۲۵ هیدروکسی ویتامین D سبب نقص در متابولیسم انسولین و گلوکز خواهد شد.
نکته عملی: با توجه به وجود ارتباط معکوس بین سطوح پایین ویتامین D  و افزایش میزان ابتلا به دیابت و نقص در متابولیسم انسولین و گلوکوز،  پیشنهاد می شود که این افراد به خصوص کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند به بررسی سطوح این ویتامین در بدن خود پرداخته و کمبود آن را برطرف سازند و از نور خورشید که بهترین راه دریافت آن است غفلت نکنند.

منبع:

Diabetes Metab Res Rev. 2012 Feb 8

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟


اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.