کاهش ۴ دلاری قیمت طلای سیاه در دو روز

آذرجزایری: بسیاری از معامله گران این افت ناگهانی را ناشی از نارسایی در سامانه معاملات رایانه ای بازارهای آتی کالا دانستند.
یکی از مسئولان کمیسیون معاملات آتی کالا (سی اف تی سی) در آمریکا اعلام کرد این نهاد، بازرسی از معاملات پیش از افت قیمت ها را آغاز کرده و با بورس های کالا در ارتباط است.
بهای نفت خام برنت که جمعه گذشته (۲۴ شهریور) در سطح بشکه ای ۱۱۶ دلار و ۶۶ سنت تثبیت شده بود، در معاملات روز دوشنبه به ۱۱۱ دلار و ۵۰ سنت سقوط کرد. با اینحال در شرایط فعلی قیمت هر بشکه نفت خام برنت با رشد قیمت به ۱۱۳ دلار و ۵۶ سنت رسیده است.
در همین حال بلومبرگ گزارش داد: جان گرتزینگر، از مدیران مؤسسه آمریکایی آی ان تی ال-اف سی ستون گفت: پس از ۱۴ سال معامله در بازار نفت، سقوط ناگهانی بهای نفت در روز گذشته را سریع ترین نوسان بهای نفت ارزیابی می کنم.
مؤسسه آمریکایی سی ام آی که معاملات نفت آمریکا را مدیریت می کند، اعلام کرد هیچ نقص فنی در سازکار معاملاتی خود مشاهده نکرده است.
با این همه، مسئولان مؤسسه اینترنشنال اکسچنج از اظهار نظر درباره احتمال نفص فنی در بازار آی سی یی لندن، محل معامله شاخص نفت خام برنت، خودداری کردند.
بهای نفت خام دبلیو تی آی آمریکا که پیش بینی می شد در این هفته از مرز ۱۰۰ دلار بگذرد با سقوط ۴ دلاری نسبت به هفته گذشته در مرز ۹۵ دلار و ۹۸ سنت قرار گرفت. این درحالی است که در هفته گذشته هر بشکه نفت خام آمریکا ۹۹ دلار در بازار خرید و فروش می شد.
بهای هر بشکه نفت خام برنت نیز از ۱۱۶ دلار در هفته گذشته به ۱۱۳ دلار و ۵۶ سنت در روز جاری رسیده است.
کاهش قیمت در شرایطی صورت می گیرد که وزیرنفت ایران بهترین رقم برای فروش هر بشکه نفت خام را ۱۵۰ دلار می داند. با اینحال دیگر اعضای اوپک نفت ۱۰۰ دلاری را برای بازار منطقی اعلام می کنند.
از سویی دیگر، بر اساس آخرین گزارش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی بهای فروش نفت خام سبک ایران به مقصدهای مختلف از آغاز سپتامبر سال جاری میلادی (۱۱ شهریور) تا روز سه شنبه ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) به ۱۱۴ دلار و ۸۰ سنت افزایش یافت.

/۳۱۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.