کاهش ۶۰ درصدی آمار دوپینگ ورزشکاران ایرانی

۰۹ام بهمن ،

BS1I6960.JPG

دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ از کاهش ۶۰ درصدی آمار دوپینگ ورزشکاران ایرانی در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ خبر داد.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: سال قبل ۲۰ نمونه آزمایش مثبت دوپینگ بین ورزشکاران ایرانی ملاحظه شد که این رقم امسال به هفت مورد کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه در المپیک لندن و بازی های آسیایی گوانگجو حدود ۷۰۰ تست دوپینگ از ورزشکاران ایرانی گرفته شد، ادامه داد: هیچ مورد مثبتی از دوپینگ در این آزمایشات ملاحظه نشد و مدالی از قهرمانان ایران پس گرفته نشد که این افتخاری برای ورزش کشور است.

پور کاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: سال قبل در هفت هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی از باشگاه های ورزشی، حدود دو هزار باشگاه مورد تشویق قرار گرفتند و به هزار و ۲۰۰ باشگاه نیز تذکر لازم داده شد که در صورت دریافت تذکر دوم و سوم پلمپ خواهند شد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور یادآور شد: چند سالی ست که مکمل های دارویی از باشگاه های ورزشی جمع آوری و به داروخانه ها منتقل شده و تنها با مجوز متخصص قابل استفاده می باشند.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر آسیب هایی که جوانان می بیینند به سبب نسخه هایی است که مربیان باشگاه ها تجویز می کنند، افزود: این کار خیانت در حق جوانان است.

پورکاظمی نارسایی کبد و کلیه، مرگ ناگهانی، سکته، نازایی و … را از پیامدهای مصرف داروهای غیرمجاز دانست و بر لزوم افزایش نظارت بر باشگاه های ورزشی تاکید کرد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است داروهای مکمل تنها برای ورزش های قهرمانی و سنگین مفید است که شخص ورزشکار نمی تواند انرژی مورد نیاز خود را کاملا از طریق مواد غذایی دریافت کند و در سایر موارد مثل ورزش های همگانی پیشنهاد نمی شود.

به گفته این مقام مسئول در موارد لزوم مکمل های دارویی مجاز به ورزشکاران اعلام می گردد، به طور مثال برای بازی های المپیک ۲۷ مکمل و برای بازی های آسیایی گوانگجو ۱۸ مکمل مجاز اعلام شد.

وی در پایان تصریح کرد: هر چه آموزش ها را در زمینه دوپینگ، تغذیه در ورزش، مکمل های غذایی، پیکر شناسی و … در ورزش بیشتر باشد موفق تر خواهیم بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.