کج کمرها بخوانند!

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : کج پشتی بر اثر حالت‌های نامناسب نشستن پشت میز، شیوع بیشتر دردها پس از بیدار شدن، تنگی نفس به هنگام افزایش کمر درد و قرار دادن دست راست در بالاترین قسمت فرمان اتومبیل گوشه‌های از پیشنهاد‌های یک فیزیوتراپست دربارهٔ عارضه «کج پشتی» است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم ؛ بارها پیش آمده است که اشخاص با وجود سن کم، اما از دردهای متعدد به سراغ آنان می آید و سبب این موضوع سبک بد زندگی است.کج پشتی نیز از این موضوع نشات می گیرد که مشکلات بسیاری را برای اشخاص ایجاد می کند. شاید شما هم از مشکل کج پشتی یا تمایل به قرار گرفتن در یکی از طرف های چپ یا راست بدن، رنج می برید.

در این ناهنجاری، عضلات یک سمت بدن کوتاه و منقبض شده و عضلات سمت دیگر بدن شل می شوند و به همین سبب ستون مهره ها با تحمل یک انحنا به سوی پهلوی دیگر تغییر شکل پیدا می کند. البته ناهنجاری دیگری نیز شبیه همین عارضه در اثر انحنای ستون مهره ها به یک سمت بدن همراه با چرخش طولی مهره ها که ناشی از یک نوع تغییر ساختمانی در استخوان های اندام تنه است،به وجود می آید که سبب رنج مشود براین اساس برای آشنایی بیشتر و رهایی از این مشکل گفت وگو با مسعود غفاری میر، فیزیوتراپست را بخوانید.

این فیزیوتراپست عنوان می کند: اسکولیوز یا کج پشتی به سبب وضعیت های نادرست در طول شبانه روز ایجاد می گردد که ممکن است دلایل آن بیماری های عضلانی، اسکلتی یا مادرزادی باشد. خوب است بدانید که برگشت این ساختار به حالت عادی غیر ممکن است اما می توان با درمان های مختلف، فیزیوتراپی، ورزش و جراحی تا حدودی بدن را به حالت عادی باز گرداند.

غفاری میر ادامه می دهد: کج پشتی به دو نوع ساده و مرکب در پزشکی تعریف می گردد. در کج پشتی های ساده یک قوس جانبی در ستون فقرات دیده می گردد اما در نوع مرکب آن قوس های دیگری نیز ظاهر می شوند.

درست نشستن

وی تصریح می کند: باید بدانید که شایع ترین سبب مبتلا به این ناهنجاری حالت های نامناسب است، بنابراین نسبت به نشستن پشت هر میزی باید شانه ها در یک راستا قرار بگیرید و بدون هیچ گونه قوسی باشند. البته کوتاهی عضله های پا، اختلاف طول دو پا و گرفتگی مفصل پشتی بین ستون فقرات و لگن نیز می تواند در بروز چنین ناهنجاری تأثیر گذار باشد.

کودکان به گوش

این فیزیوتراپست بیان می کند: خوب است بدانید کسانی که در سن رشد قرار دارند و بدن آنان در حال شکل گیری است مستعد کج پشتی می باشند بنابراین باید در سنین کودکی و جوانی ستون فقرات را به درستی قرار دهند.

تشخیص کج پشتی

غفاری میر عنوان می کند: با استفاده از خط شاقولی یا خط مبدأ صفحه شطرنجی در کسانی که اسکولیوز دارند اصولاً خط شاقولی یا خط مبدأ صفحه شطرنجی در نمای خلفی از نقاط شاخص عبور نمی کند.

کج پشتی را جدی بگیرید

وی می افزاید: بروز هر گونه ناهنجاری در بدن با عوارض مختلفی همراه است که شایع ترین عارضه این بیماری درد است که به صورت منطقه ای از سوی بیمار اعلام می گردد که بر اساس نوع ضایعه افزایش می یابد. این دردها بیشتر پس از بیداری در صبح ها ایجاد می گردد و به مرور فرد احساس خشکی در تنه خود می کند که قبل از خواب و پس از بیداری تکرار می گردد.

اختلالی که منجر به تغییر عملکرد قلب می گردد

این فیزیوتراپست تصریح می کند:کج پشتی سبب به هم ریختن ساختار طبیعی ستون فقرات می گردد، بنابراین عوارضی مانند تنگی نفس به خصوص هنگام افزایش درد را به همراه دارد که سبب کاهش ظرفیت ریه نیز خواهد شد و عضله های بین دنده ای در این نوع ناهنجاری تحت فشار دائمی قرار می گیرد. البته گاهی این فشار به قسمت های دنده منحرف می گردد که درد سمت چپ سینه را به دنبال دارد.

بروز دیسک کمر

غفاری فر می افزاید: کج پشتی سبب منحرف شدن مهره ها نیز می گردد، این انحراف طولانی می تواند فتق دیسک ها شود بنابراین اشخاص به مرور دردهایی مانند تیر کشیدن عصب در کمر، لگن و اندام تحتانی را تجربه می کنند که در این وضعیت مسیر درمانی به طور کامل تغییر می کند.

بهم خوردن تعادل راه رفتن

وی عنوان می کند:کج پشتی به خصوص اگر به سبب کوتاهی عضله های پا باشد تعادل را بهم می زند و به طوری که فرد احساس می کند در راه رفتن و دویدن نمی تواند هر دو پا را به یک قدرت روی زمین بگذارد بنابراین نمی تواند به خوبی راه برود و ممکن است به زمین بخورد.

عادت بد خود را اصلاح کنید

این فیزیوتراپست بیان می کند: برای آغاز مراحل درمان اولین راه اصلاح عادت های بد در نشستن است. در قدم بعدی آزاد شدن مفصل پشتی در کسانی است که با گرفتگی آن دست و پنجه نرم می کنند.

ورزش های مخصوص کج پشتی

غفاری فر می گوید: ورزش ها از سوی فیزیوتراپ به گونه ای تجویز می شوند که انحراف ستون فقرات فرد اصلاح شود. بنابراین بارفیکس به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه با تکرار حرکت ۳ تا ۵ بار به صورت روزانه نوصیه می گردد و کسانی که به مدت طولانی رانندگی می کنند پیشنهاد می گردد تا دست راست خود را در بالاترین قسمت فرمان اتومبیل قرار دهند و تکیه دهند.

وی خاطرنشان می کند: البته باید توجه داشته باشید کسانی که در وضعیت درد حاد قرار دارند هنگام ورزش با دردهای غیرقابل تحمل مواجه می شوند، بنابراین با نظر پزشک متخصص ارتوپد این ورزش ها را انجام دهند، البته وسایل کمکی نیز وجود دارد که در صورت صلاحدید پزشک می توان با آنها ورزش ها را انجام داد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.