کربکندی: نمی‌گذارم بازیکنان اعتصاب کنند/ ذوب‌آهن پارسال سقف قرارداد را رعایت نکرد/ طبیعی است ۱۰ نفر از حضور من ناراحت باشند

سیامک سپندار/ کربکندی اصولا انسان رک‌گویی است و همیشه با صداقت خاص خودش در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می‌کند. او ترسی از کسی ندارد و به یاد داریم در دورانی که ذوب‌آهن در مشکلات بسیاری دست و پا می‌زد، با مصاحبه تند خود علیه مسئولان ذوب‌آهن، تلاش کرد به این تیم شوک وارد کند. او امسال به تیمی بازگشته که سال‌ها پیش با فشار هواداران از این تیم جدا شد و به دنبال این است که ناکامی‌های گذشته را در ذوب‌آهن جبران کند. البته آقا رسول در حالی به ذوب‌آهن بازگشته که تیم اصفهانی دیگر آن ذوب‌آهن متمول گذشته نیست و مشکلات مالی به قول خودش، این خانواده مرفه را به بحران رسانده است. کربکندی در گفتگوی خود با خبر ورزشی اصفهان تلاش کرد که مشکلات ذوب‌آهن را بازگو کند و نشان دهد که مشکلات ذوب‌آهن هنوز حل نشده است. او در مورد استقبال هواداران از او با طومار هم به گفتن چندین جمله کفایت کرد تا نشان دهد اهمیتی به این مسئله نمی‌دهد: برایم مهم نیست؛ هوادار حق دارد اعتراض کند یا از من خوشش نیاید؛ من هم حق دارم برای موفقیت تیمم هر بازیکنی را دوست داشتم، به ذوب‌آهن بیاورم.

شایعاتی وجود دارد که بازیکنان نمی‌خواهند در ذوب‌آهن بمانند؟

ببینید، برخی بازیکنان با ما قرارداد دارند و طبیعی است که ما به آنها هیچ رضایتنامه‌ای نمی‌دهیم چون به همه‌شان احتیاج داریم؛ از بازیکنانی که قرارداد ندارند، با اسماعیل فرهادی مستقیما صحبت کردیم و تلاش می‌کنیم که او را به ماندن متقاعد کنیم؛ اسماعیل قول مساعد داده که بماند. به هر حال هر بازیکنی در این شرایط با ما بماند، واقعا از نظر مالی گذشت می‌کند اما چون بسیاری از آنها در این باشگاه رشد کرده‌اند، در تیم می‌مانند.

البته می‌گفتند مبلغ قرارداد بازیکنان ذوب‌آهن آنقدرها هم کم نیست؟

مطمئنم قرارداد بازیکنانی که به تیم می‌پیوندند، خیلی کمتر از قرارداد فصل گذشته آنها خواهد بود و باید از کسانی که در ذوب‌آهن می‌مانند، تشکر کنم.

ببینید قرادادهای پارسال بازیکنان تیم خیلی سنگین بوده است و هنوز بخش عمده ای از آن پرداخت نشده است اما من ابتدا به دنبال این بودم که بدهی‌های معوقه بازیکنان را پرداخت کنیم و پس از آن به دنبال جذب بازیکن برآییم. قرار است به زودی ۳۰ درصد از قرارداد فصل گذشته بازیکنان تیم پرداخت شود و ۳۰ درصد باقیمانده از قرارداد آنها نیز پیش از آغاز مسابقات لیگ به آنها پرداخت شود. خوشحالم که بازیکنان تیم برای ما بازار گرمی نکردند و به ما کمک کردند.

می‌گفتند ذوب‌آهن را برای نیفتادن می‌بندید نه قهرمانی؟

به هر حال با توجه به سرمایه‌گذاری امسال ذوب‌آهن و هزینه‌های سنگین و سرسام‌آوری که ۴، ۵ باشگاه انجام می‌دهند، باید بگویم ما جزء آن تیم‌های متمول از نظر سرمایه‌گذاری نیستیم اما تلاش ما این است که با حفظ ترکیب اصلی یک تیم قابل قبول وارد زمین شویم.

قاسم حدادی‌فر، مسلمان، پیام صادقیان، عشوری، صلصالی، حسینی و … بازیکنانی هستند که در ذوب‌آهن جا افتاده‌اند  و دوست دارم در تیم بمانند. من به آنها گفتم که اگرچه کمبود بودجه و نفر داریم اما جبران این کمبودها را با همدلی بیشتر و صمیمیت بازیکنان جبران می‌کنیم.

نگران نیستید که این گذشت‌ها در طول فصل برایتان مشکل‌ساز شود یا بازیکنان انتظارات خاصی داشته باشند و اعتراضات به شما آغاز شود؟

نه. ببینید، بازیکنانی که در تیم ذوب‌آهن حضور دارند، با این تفکر نیستند و رابطه من با اکثر آنها رابطه‌ای طولانی است. بسیاری از آنها در زمان من به لیگ آمدند و فکر می‌کنم با این شرایط می‌توانیم تیم خوبی روانه لیگ کنیم. البته باشگاه هم باید تعهدات خود را نسبت به بازیکنان انجام دهد تا از این بابت نگرانی نداشته باشیم.

به عنوان مربی من همیشه حافظ منافع بازیکنانم خواهم بود و هیچ گاه نمی نشینم تا بازیکنان برای حقوق و مسائل مالی با باشگاه درگیر شوند یا اعتصاب کنند و خودم به عنوان نفر اول تلاش می‌کنم که مشکلات بازیکنان برطرف شود و علی رغم همه سختی‌ها تلاش می‌کنم که مشکلات مالی بازیکنان حل شود.

می‌گفتند اصلا سیاست باشگاه برای انتخاب شما این بود که بازیکنان را در تیم نگه دارید؟

به هر حال باشگاه به من پیشنهاد داد و من هم نظراتم را دادم و نهایت این مسئولیت را بر عهده من گذاشتند. خوشحالم ذوبی‌ها هنوز این اعتماد را به من داشتند و من هم از همه تجربه و شناختی که داشتم، برای باشگاه استفاده می‌کنم؛ باید بگویم با آمدن به ذوب‌آهن ریسک بزرگی کردم چون ذوب‌آهن مثل خانواده‌ای بوده که مرفه بوده اما هم‌اکنون با مشکلاتی مواجه شده و وظیفه ماست که به این باشگاه کمک کنیم تا این باشگاه به وضعیت عادی باز گردد.

در بحث برخورد با هواداران ذوب‌آهن هم ریسک بزرگی کردید. چون به نظر می‌رسد استقبال خوبی از شما نکردند؟

من اصلا به این چیزها اهمیت نمی‌دهم. ببینید، اینکه ۱۰ نفر از حضور من در ذوب‌آهن نارحت باشند، مسئله‌ای کاملا طبیعی است. من بعد از حضور در ذوب‌آهن صدها تلفن و اس‌ام اس تبریک داشتم و از طرف دیگر، عده‌ای هم علیه من طومار نوشتند. به آنها می‌گویم من اصلا انرژی‌ام را روی این مسائل نمی‌گذارم و به هوادارانی که با من صحبت کردند هم گفتم که تیم ذوب‌آهن برای موفقیت به تمام توان و انرژی من نیاز دارد و من این توان و انرژی را صرف حرف‌های بیهوده نمی‌کنم و به این بحث‌ها نمی‌پردازم و نمی‌خواهم این انرژی از بین برود.

البته هواداران از حضور برخی بازیکنان بازنشسته ذوب‌آهن در این تیم ابراز نگرانی کرده بودند؟

ببینید؛ این نظرات تماشاگران است و طبیعی است که تماشاگران در جایگاه خود نگران تیم باشند اما باید بدانند که هیچ مربی دنبال عدم موفقیت نیست و برای آبرویش هم که شده، حتی اگر بازیکن با تجربه می‌آورد، برای موفقیت تیم بوده است. تماشاگران همیشه احساسات پاکی دارند و اگر چه بین آنها افراد مغرضی هم هستند اما کسانی که ذوب‌آهن را دوست دارند، مشکلات آن را می‌دانند باید بدانند که من به جز منافع باشگاه به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم.

در نقل و انتقالات خیلی کمرنگ بودید؟

به هر حال در فوتبال حرفه‌ای جذب ستاره‌ها توسط یک باشگاه مسئله بدی نیست چون دارندگی است و برازندگی. هرکسی دارد، هزینه می‌کند و سود این به هم ریختگی‌ها را بازیکنان می‌کنند چون در این شرایط بعضی از آنها نرخ‌های کاذبی پیدا می‌کنند؛ با وضعیتی که فوتبال ما با آن مواجه است و بدهی‌های باشگاه‌های ما، این برای باشگاه‌ها خطرناک است.

طبیعی است که برای بزرگی باید هزینه کرد اما این مسئله نباید بدهی‌ها را افزایش دهد. مس کرمان، سایپا و تراکتورسازی هم در کنار استقلال و پرسپولیس و سپاهان هزینه‌های خوبی می‌کنند اما بیشتر باشگاه‌های ما شرایط یکسانی دارند ولی فوتبال ما نشان داده که انگیزه در بسیاری از مواقع بهتر از پول کار می‌کند.

یعنی دنبال جذب بازیکنان بزرگ نیستید؟

ما سعی می‌کنیم اجازه دهیم بازار فروکش کند و وقتی تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس و سپاهان و تراکتورسازی بازیکنان مورد نظر خود را جذب کردند، از بازیکنان باقیمانده استفاده کنیم ضمن اینکه بازگشت بازیکنانی مثل قاسم حدادی فر و مسلمان می‌تواند به تیم خیلی کمک کند.

مسلمان گفته بود به هیچ وجه به ذوب‌آهن باز نمی‌گردد؛ مگر او را قانع کردید؟

چرا. من با او صحبت کردم و مسلمان به من گفت آیا ممکن است از ذوب‌آهن جدا شوم؟ من به او گفتم نه. او متعلق به باشگاه است و قبول کرد که به ذوب‌آهن بازگردد. امیدوارم تلفیق خوبی از جوانان و باتجربه ها در تیم ایجاد کرده و با آنها تیمی خوب روانه مسابقات لیگ برتر کنیم.

خارجی‌ها چطور؟ توافقی با آنها نداشتید؟ هواداران نگران جدایی کاسترو هم بودند؟

ببینید؛ کاسترو سال گذشته مبلغی بالغ بر ۵۳۰ هزار دلار با ذوب‌آهن قرارداد بسته بود و این مبلغ به پول امروز چیزی در حدود یک میلیارد تومان است و باشگاه ما چنین توانی را ندارد. باید بگویم او اولین بازیکنان خارجی مورد نظر من برای فصل آینده بود اما به نظر می‌رسد باشگاه توان نگه داشتن این بازیکن در ذوب‌آهن را ندارد چون مبلغ قرارداد او خیلی بالا بود.

با این شرایط پارسال ذوب‌آهن سقف قرارداد را رعایت نکرده است؟

بله. در مورد بسیاری از بازیکنان تیم سقف قرارداد رعایت نشده است، همانطور که خیلی از بازیکنان تیم سقف را رعایت نکرده‌اند.

می‌گفتند مدیریت قبلی قرارداد بازیکنان را چندین برابر کرده بود؟

من به گذشته کاری ندارم ولی به هر حال اگر یک باشگاه وضعیت طبیعی داشته باشد، شاید آن رقم‌ها طبیعی بوده باشد اما با وضعیت امروز ما، رقم‌های خیلی بالایی بود.

البته نبود دروازه‌بان در ذوب‌آهن هم دغدغه بزرگی برای هواداران به شمار می‌رود؟

ما برای پست دروازه‌بان به دنبال جذب عیسی اندوی هستیم و او هم برای بازگشت به ذوب‌آهن ابراز تمایل کرده است اما منتظریم ببینیم شرایط او چه می‌شود ضمن اینکه ما با مسعود همامی نیز مذاکراتی داشته‌ایم و امیدواریم با یکی از این دو بازیکن به توافق برسیم.

بگذارید به بحث دیگری هم بپردازیم؛ اگرچه در فوتبال حرفه‌ای کاملا طبیعی است زمانی نقل و انتقال بازیکنان بین تیم‌های اصفهانی رواج نداشت و دو تیم این کار را درست نمی‌دانستند اما اکنون سپاهان بدون هیچ مرزی به دنبال جذب بازیکنان ذوب‌آهن بر می‌آید؛ نظرتان در این زمینه چیست؟

ما هم برای اینکه مشکلی با کسی پیدا نکنیم، حرفه‌ای به مسئله نگاه می‌کنیم و عنوان می‌کنیم که بازیکنان آزاد حق دارند به هر تیمی که دوست دارند، بروند.

از این مسئله ناراحت نیستید؟

نه.

حرف خاصی با هواداران ندارید؟

از آنها می‌خواهم صبر پیشه کنند تا ذوب‌آهن به آرامش برسد و مطمئن باشند حتی اگر نتوانیم در ابتدای فصل کاری از پیش ببریم، در نیم‌فصل با اضافه کردن بازیکن شرایط بهتری پیدا می‌کنیم و مطمئن باشند تیم خوبی روانه مسابقات می‌کنیم.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.