کردها، آماج جدید صدای آمریکا

کرد زبانان ایران ،سوریه، ترکیه و عراق آماج این برنامه های صدای آمریکا هستند.

به گزارش ممتازنیوز ، دولت آمریکا  اقدام به پخش برنامه‌های رادیویی کردی از ماهواره تلویزیونی کرده تا با سهولت بیشتری این برنامه‌ ها را در اختیار شنوندگان در مناطق کرد زبان عراق، ترکیه، سوریه و ایران قرار دهد.

 پخش تلویزیونی برنامه‌های رادیویی کردی زبان “صدای آمریکا” از طریق ماهواره از روز دوشنبه آغاز شد.

سرویس کردی صدای آمریکان رسانه بین المللی است که با کردهای عراق با لهجه های اصلی آنان،‌ “سورانی” و “کورمانجی”، سخن می‌گوید. این سرویس که این هفته  وارد بیستمین سالگرد تاسیس خود می شود، بدنبال جذب مخاطبان کرد زبان در سوریه، ترکیه و ایران است.

“دیوید انسور” مدیر صدای آمریکا که بتازگی پخش همزمان رادیویی/ تلویزیونی در پاکستان و برمه را معرفی کرد، می‌گوید که قرار دادن برنامه کردی بر روی ماهواره پخش تلویزیونی اقدامی منطقی است. وی گفت: “صدای آمریکا تیم خبری نیرومندی دارد که هم اکنون در مناطقی که استفاده از ماهواره‌های پخش مستقیم تلویزیونی رو به افزایش است، برنامه رادیویی پخش می‌کند. بسادگی با قرار دادن دوربین در استودیو، می‌توانیم راه دیگری به مخاطبان برای استفاده از برنامه‌ها بدهیم.”


برنامه‌های ماهواره‌ای کردی هر روز پخش می‌شود و بطور همزمان از رادیو و ماهواره “هاتبرد” قابل دریافت است. هاتبرد یکی از پر کاربردترین ماهواره‌ها در منطقه است. برنامه‌های رادیویی کردی صدای آمریکا همچنین از طریق فرستنده‌های موج کوتاه و اف ام در شمال و جنوب عراق و همچنین از طریق موج متوسط از کویت پخش می‌شود.

برنامه‌های کردی صدای آمریکا شامل اخبار و شوهای امور جاری، یک برنامه هفتگی دریافت تماس تلفنی مخاطبان و همچنین یک برنامه تلویزیونی اینترنتی دو هفتگی با نام “ارتباط کردی” است.

وب سایت‌های چند رسانه‌ای این سرویس با وبلاگهای موفقی به لهجه‌های اصلی کردی، پوشش فراگیری از اخبار منطقه‌ای، بین‌المللی و اخبار آمریکا و لینک‌هایی به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی فراهم می‌کند که این لینک‌ها فضایی برای بحث در اختیار مخاطبان می‌گذارند.

“صدای آمریکا” یک سرویس چند رسانه‌ای پخش برنامه‌های رادیو تلویزیونی است که هزینه آن را دولت آمریکا از طریق “شورای سیاست گذاری رادیو تلویزیونی” (BBG) تامین می‌کند. صدای آمریکا هر هفته حدود ۱۵۰۰ ساعت برنامه خبری، اطلاعاتی، آموزشی و فرهنگی برای مخاطبانی در سطح جهان به تعداد حدود ۱۴۱ میلیون نفر پخش می‌کند. این برنامه‌ها به ۴۳ زبان تولید می‌شود و به طور انحصاری هدف آنها مخاطبان خارج از آمریکا است.

گفتنی است بخش فارسی صدای آمریکا به تازگی با انتقادات جدی کارشناسان و کنگره آمریکا مواجه شده است.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.